JuliusRhymz en Evelien Keesmaat winnen Grote Prijs van Nederland

GPVN JuliusRhymz

JuliusRhymz (Nathaniel Heye), derdejaarsstudent Rap Rockacademie, heeft de Grote Prijs van Nederland categorie Hiphop gewonnen. KEES (Evelien Keesmaat), alumnus Fontys Academy of Music and Performing Arts haalde de Grote Prijs van Nederland categorie Singer-songwriter binnen. De winnaars ontvingen o.a. een werkbudget van €2.500, optredens, studiotijd in de Wisseloord Studio’s en vele andere tools om te groeien als artiest.
De juryrapporten zijn nog niet vrijgegeven, maar tijdens de bekendmaking van de winnaars werd JuliusRhymz omschreven als "het totale pakket" en drukte de jury Nathaniel op zijn hart om lang relevant te blijven in the game. Over KEES werd gezegd dat ze een toffe sound had laten horen met beeldende teksten en gebruikmakend van originele arrangementen.

(Noot van de redactie: zodra de juryrapporten openbaar zijn, worden ze bij dit artikel geplaatst.)

Vette promoteksten op de site van GPVN over de twee winnaars
JuliusRhymz, beter bekend als De Herder Zeus, is een energieke hiphop artiest uit De Pijp in Amsterdam. Hij heeft mad flows en neemt zijn lyrics altijd serieus. JuliusRhymz heeft al veel on stage ervaring opgebouwd en is sinds eind 2017 bezig met zijn solodebuut. Julius houdt zich voornamelijk bezig met hiphop, trap en drill muziek, waar hij zijn verhaal over het leven in De Pijp op kwijt kan.Julius geeft rapportages over het (straat) leven van hem en zijn naasten.Hij verwerkt levenslessen in zijn tracks, zodat hij de mensen iets kan meegeven.Julius gebruikt ook zijn Surinaamse roots en Jamaicaanse invloeden om een lekkere club of dancehall track te maken. Zijn muziek is heel divers en dat maakt zijn shows vernieuwend en spectaculair.

KEES is Evelien Keesmaat. Niet vies van het Nederlandse lied, niet vies van een grapje, tel uit je winst.In 2018 lag de focus heel bewust op het schrijven: een zoektocht naar sound en stijl. Samen met gitarist/producer Jorn ten Hoopen (Ntjam Rosie/Tommy Moustache/Flip Noorman) werkt ze momenteel aan haar creaties van de afgelopen tijd en brengt na de zomer haar eerste EP uit. Haar Nederlandse teksten zijn direct, maar ook zacht en poetisch. En zeker niet zonder humor als je goed luistert.Gewapend met een loopstation, Organelle en gitaar, creëert ze zowel met als zonder band een volle sound en magische sferen. Een beetje van Spinvis, een beetje Bon Iver er doorheen en KEES aan het roer. Ze laat je dansen of huilen, maar je mag altijd zelf kiezen.

Auteur: Marielle Hulshoff, Fontys Hogeschool voor de Kunsten / Grote Prijs van Nederland