oktober

Het beste van twee internationale werelden

foto irhm

September jongstleden hebben twee opleidingen binnen Fontys elkaar echt weten te vinden. De protagonisten in dit positieve verhaal zijn de studenten van de kersverse opleiding IHRM en de prebachelors van het schakelprogramma voor vluchtelingstudenten. Wij stellen graag beide programma’s aan u voor en vertellen u vervolgens wat meer over dit productieve samenwerkingsverband.

IHRM
De hbo-bacheloropleiding Human Resource Management is met ingang van augustus 2021 gestart met een internationale HRM-stroom om, in een wereld met toenemende mondiale uitdagingen, studenten op te leiden tot professionals met internationale en interculturele competenties. In een praktijkgerichte leerroute, zonder reguliere lessen en toetsen, gaan tweedejaarsstudenten aan de slag met challenges die door opdrachtgevers worden aangedragen. De IHRM-studenten doen, onder begeleiding van een docententeam, reële werkervaring op in het HR-werkveld en gaan met een onderzoekende houding op zoek naar een passend advies bij vraagstukken van maatschappelijke, organisatorische of individuele aard. Zo leveren zij binnen een uitdagende, innovatieve leeromgeving als toekomstbestendige professionals een relevante bijdrage aan onze samenleving.

Prebachelor
Fontys Hogescholen HRM en Toegepaste Psychologie wil zich graag profileren als een instituut met kansen voor iedereen. Mede daarom is vijf jaar geleden gestart met de Prebachelor, een éénjarig studieprogramma dat vluchtelingen wil voorbereiden op een succesvolle start aan een Nederlandse hbo-instelling. Dit voltijdsprogramma dat in Tilburg en Eindhoven wordt aangeboden heeft als één van de doelen de Nederlandse en Engelse taalvaardigheid verhogen naar minimaal niveau B2. Verder hebben de studenten na het jaar een grondige oriëntatie gemaakt op een vervolgstudie en de Nederlandse arbeidsmarkt. Daarmee kunnen ze een weloverwogen studiekeuze maken. Dat verschillende oud-prebachelorstudenten van de eerste lichting momenteel hun hbo-diploma op zak hebben en zich succesvol begeven op de arbeidsmarkt, laat de effectiviteit van dit intensieve en bijzondere jaar zien.

Samenwerking
Beide programma’s hebben duidelijk internationale raakvlakken. Zodoende leek het zoeken naar samenwerking een evidente stap die leren van en met elkaar mogelijk zou kunnen maken. De Prebachelor heeft kans gezien om bij IHRM een eerste challenge uit te zetten, die deze enthousiaste studenten met beide handen hebben gegrepen. In drie subgroepen hebben IHRM-studenten zich de afgelopen weken gebogen over het buddy-project, een programma waarbij reguliere hbo-studenten de vluchtelingstudenten gaan begeleiden. Hun opgave ligt in het bedenken, coördineren en uitvoeren van activiteiten die mentoren, de buddy’s, met de huidige prebachelorstudenten kunnen ondernemen. Hierbij kan worden gedacht aan brede groepsactiviteiten, individuele gesprekken over studiekeuze, meegaan naar open dagen, op wekelijkse basis Nederlands oefenen door informele gesprekken, maar ook gewone studentenbezigheden als een bioscoopbezoek of uitgaan.

De studenten van IHRM hebben reeds een beredeneerd plan geschreven en dit gepitcht aan een jury van de Prebachelor, bestaande uit de opleidingscoördinator, een NT2-docent en twee prebachelorstudenten. Zij hebben er echter voor gekozen niet één groep als winnaar uit te roepen, maar om de beste elementen van elk plan te selecteren en zo de krachten te bundelen. De komende weken wordt het gezamenlijke plan uitgediept en naar verwachting zal eind oktober worden gestart met de coördinatie en uitvoering van dit mooie initiatief. Wij, de docententeams van beide opleidingen, zijn nu al enthousiast en kunnen niet wachten op de resultaten.

auteur: Michael Brand