februari

Fontyslector in Nieuwsuur: ‘Kinderen moeten juist buiten de lijntjes kleuren'

maike-kooijmans

Maike Kooijmans is Lector Opvoeden voor de Toekomst bij Fontys Hogeschool Pedagogiek. Ze was gisteren te gast in de uitzending van Nieuwsuur om haar mening te geven over de manier waarop ouders omgaan met het online gedrag van hun kinderen.

ECP, het platform voor informatiesamenleving deed een groot onderzoek naar de manier waarop ouders omgaan met het online gedrag van hun kinderen en hoe ze technologie inzetten om hun kinderen in de gaten te houden. Daaruit bleek dat een op de vijf ouders de gps-functie op mobiele telefoons gebruikt om zijn of haar kind te volgen. Nog eens een kwart van de ouders zegt te overwegen om de 'track-functie' van mobiele telefoons in te zetten om te kijken waar hun kind uithangt. En niet alleen ouders van middelbare scholieren volgen op deze manier hun kind, voor jongere kinderen zijn inmiddels verschillende apparaatjes op de markt om hen te kunnen volgen. Dit zijn bijvoorbeeld horloges met gps- en spraakfunctie en gps-trackers voor kinderen.

Maike Kooijmans Lector Opvoeden voor de Toekomst bij Fontys doet hier onderzoek naar. ‘Door al deze ontwikkelingen is het voor kinderen moeilijker om te oefenen met verantwoordelijkheid nemen. Het is ook heel goed voor kinderen om buiten de lijntjes te kleuren. Ze hebben experimenteerruimte nodig maar dat wordt steeds ingewikkelder met de moderne technologie.’

Kooijmans bepleit om alle trackers en apps met mate te gebruiken. ‘Je moet je afvragen: wordt het middel niet het doel? Zoals de apps die cijfers en toetsen bijhouden: die waren bedoeld om te registreren maar zijn nu een controlemiddel geworden. Het initiatief ligt niet meer bij de kinderen, terwijl pubers het recht hebben om zelf te bepalen wat ze wel en niet delen.’

Volgens de onderzoeker is de grote uitdaging voor ouders om kinderen op basis van vertrouwen de kans te geven om te falen. ‘Wanneer volg je je kind wel en waar laat je de ruimte? Dat geldt ook voor kleine kinderen, zij moeten een basisvertrouwen opbouwen zonder dat ouders steeds controlemechanismen inbouwen.’

Lees het volledige artikel op de website van Nieuwsuur. Of bekijk Uitzending Gemist (vanaf 26.00 minuten).

Bron: Nos/Nieuwsuur

Bewerkt door: Ingrid Oonincx