Eindhoven,
oktober

Fontys Hogeschool Communicatie in actie voor Kayamandi

WhatsApp Image 2017-10-12 at 11.58.14

Afgelopen weken stonden bij Fontys Hogeschool Communicatie in het teken van Zuid-Afrika. Op dit moment is een groep van 20 studenten met 4 docenten daar op studiereis. Met diverse acties werd vooraf en tijdens de reis geld ingezameld voor het project She Blooms in township Kayamandi bij Stellenbosch. She Blooms is een sociale onderneming gericht op het vergroten van de bewustwording over hun menstruatie en seksualiteit bij jonge meisjes. Tegelijkertijd werd in Eindhoven en in Kayamandi het opgehaalde bedrag van 1250,- bekendgemaakt.

She Blooms
Oud-FHC student en docent Tessa Custers studeerde ooit af als sociologe op een onderzoek naar seksualiteit bij jonge meisjes in de townships. Daar raakte ze betrokken bij dit onderwerp en het grote probleem van seksueel misbruik in de townships. Ze startte in 2014 She Blooms als project om juist bij de moeders meer bewustzijn te creeren van hun vrouwelijkheid en seksualiteit. Zodat zij in gesprek met hun dochters gaan en voorlichting geven. Inmiddels verzorgt She Blooms dagelijks workshops in Kayamandi, gegeven door de vrouwen van Kayamandi zelf. Als ‘conversation starter’ ontwikkelde She Blooms volledig natuurlijke zeep als cadeau om hun dochters te geven bij de eerste menstruatie. De zeep wordt lokaal geheel duurzaam geproduceerd. De verkoop zorgt voor de funding van het hele project. Om de verkoop te stimuleren, ook in Nederland, zijn de communicatie-studenten aan de slag geweest om een marketing-communicatieplan te ontwikkelen.

Studiereis: interculturele communicatie
Van 7 tot en met 15 oktober zijn 20 communicatiestudenten uit jaar 2, 3 en 4 alsmede 4 begeleiders op pad in Zuid-Afrika. Zij deden opdrachten voor reclamebureau Ogilvy in Kaapstad (“bedenk een campagne om meer orgaandonoren te werven, ter gelegenheid van het feit dat 50 jaar geleden de eerste harttransplantatie door dr. Barnard in Kaapstad werd uitgevoerd”) en She Blooms. Ook was er een uitwisseling met studenten van de Cape Town University of Technology, CPUT, een rondleiding door Kayamandi langs diverse NGO-projecten daar, bezoeken aan de zeepfabriek van She Blooms, de rijke universiteit van Stellenbosch, het Afrikaans Woordenboek Instituut en de klim naar Tafelberg en Lion’s Head.

Maandagochtend 16 oktober keert een deel van de groep terug in Eindhoven. Enkele studenten knopen er nog een herfstvakantie aan vast in het land van zoveel contrasten.

Teamopdracht
Ondertussen had in Eindhoven een team van vierdejaars communicatie-studenten de opdracht deze studiereis, maar vooral ook het internationaliseringsprogramma van de hogeschool beter op de kaart te zetten. Met acties op school en live-verbindingen met Zuid-Afrika werd geld ingezameld en veel voorlichting gegeven over de activiteiten van de commissie Internationalisering.

In februari start de internationale minor Strategies for Innovative Communication en in september 2018 start FHC met een internationale bachelor Communication Studies.

Auteur: Marieke Molenschoot, Fontys Hogeschool Communicatie