december

Fontys heeft beste online reputatie Nederlandse onderwijsinstellingen

20181210 foto bij onderzoek coosto

Fontys staat op de eerste plaats in een groot onderzoek naar de beste online reputatie onder 99 hbo-/wo-instellingen in Nederland. Volgens monitoring/webcarebureau Coosto maakt Fontys goed gebruik van de mogelijkheid om via de social media te communiceren met studenten.

Het monitoren van de online reputatie geeft inzicht in hoe studenten en oud-studenten praten over een hbo/wo-instelling. Fontys voert de top 10 van onderwijsinstellingen aan met 29,3 procent. Op de tweede plek komt Inholland met 27,1 procent, daarna volgt Saxion met 26,8 procent.

Fontys wordt in het onderzoeksrapport van monitoring/webcarebureau Coosto genoemd als voorbeeld van een hogeschool die goed communiceert met haar studenten via de sociale media: ‘Ze betrekken de studenten niet alleen bij activiteiten en evenementen van de hogeschool zelf, maar ook bij zaken waar studenten zich in het algemeen mee bezighouden, zoals de studiefinanciering.’

Coosto heeft de reputatiescore berekend door het percentage negatieve berichten over een instelling in mindering te brengen op het percentage positieve berichten. Het onderzoek gaat over de periode 2017/2018 en richt zich op openbare sociale media van de corporate sociale media accounts van Fontys Hogescholen.

Landelijk beeld

Tijdens de onderzoeksperiode waren er ruim 1,3 miljoen berichten over of aan hoger onderwijsinstellingen in Nederland. Dit gebeurde door middel van een mention, hashtag, merknaam of reactie. Onderwijsinstellingen plaatsen zelf 96.964 berichten. Het grootste deel van de berichten was neutraal van toon. 23 procent was positief van toon (voor Fontys was dit 32 procent). Van het totaal aantal berichten was 5 procent negatief (voor Fontys 3 procent).

Het complete onderzoek kun je hier lezen.