Evelyne Meens benoemd tot lector Leren Floreren

Evelyne_Meens

Het college van bestuur van Fontys heeft Evelyne Meens benoemd als lector van het nieuwe lectoraat Leren Floreren (een samenwerking tussen Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en de dienst studentenvoorzieningen). De benoeming zal ingaan op 1 september 2023.

De veranderende samenleving vraagt steeds meer veerkracht en wendbaarheid van ieder van ons. Dit kan een uitdaging zijn voor studenten en jonge professionals die zelf nog in ontwikkeling zijn. Daarom wil het lectoraat Leren floreren door middel van praktijkgericht onderzoek inzicht krijgen in beïnvloedende factoren als het om het floreren van studenten en jonge professionals gaat. Met als doel tools te ontwikkelen om deze jonge mensen in het (onderwijs)systeem bewustwording en een uitgebreider handelingsrepertoire mee te geven. Zodat zij goed, gezond en gelukkig kunnen functioneren in onze samenleving. Het lectoraat is een gezamenlijk initiatief van Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en de dienst studentenvoorzieningen. Daarom is het lectoraat er niet alleen voor studenten en docenten van Fontys HRM en TP, maar voor alle studenten en docenten binnen én buiten Fontys. Het lectoraat maakt bovendien deel uit van het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen.

Wat is floreren?
“Dat ‘goed, gezond en gelukkig kunnen functioneren’ noemen we floreren”, legt Evelyne Meens uit. “Floreren betekent niet dat je continu excelleert of in iets uitblinkt. Het betekent dat je leert omgaan met de ‘ups’ en ‘downs’ van het leven en dat je over het algemeen welzijn ervaart op drie vlakken. Op emotioneel vlak voel je je (redelijk) goed en ervaar je (voornamelijk) positieve emoties. Op psychisch vlak heb je bijvoorbeeld een gezond zelfbeeld, ervaar je zelfregie en heb je het gevoel de uitdagingen van het leven aan te kunnen. Op sociaal vlak voel je je onderdeel van een sociale omgeving, daarnaast kan en wil je iets bijdragen aan de samenleving vanuit jouw talenten. Kortom, floreren gaat zowel over je gelukkig en vitaal voelen, als ook over je functioneren als persoon en in de maatschappij. Hiervoor zijn onder andere loopbaan- en levensvaardigheden nodig die middels onderwijs of begeleiding ontwikkeld kunnen worden. We kijken ernaar uit om de komende jaren bestaande initiatieven op dit gebied aan elkaar te verbinden, te verbeteren en waar gewenst nieuwe innovaties te ontwikkelen. We nodigen eenieder die hiermee bezig is of wil zijn uit om contact met ons op te nemen. De komende weken gaan we tevens aan de slag met het samenstellen van het team.”

Wie is Evelyne Meens?
Evelyne studeerde Bedrijfseconomie aan de Universiteit Maastricht, waarna ze haar loopbaan bij Ernst & Young startte en zich in de rollen van recruiter, sr. consultant en teamleider bezighield met de werving en selectie van afstuderende hbo-studenten. Zeven jaar na het behalen van haar master Bedrijfseconomie besloot ze alsnog Psychologie te gaan studeren. In 2010 trad ze in dienst bij Fontys. Hier bekleedde ze de functies van docent, studiekeuze- en loopbaancoach, beleidsadviseur en senior onderzoeker. In 2018 promoveerde ze op het onderwerp motivatie in samenhang met studiekeuzes en studiesucces.

Het lectoraat Leren floreren is voortgekomen uit de onderzoekslijn van het Programma Studiesucces, waarbinnen Evelyne sinds 2017 onderzoek heeft verricht. Dit onderzoek werd vanaf 2019 tevens een onderzoekslijn binnen het lectoraat Goed leraarschap goed leiderschap (Fontys Kind en Educatie). De aanstelling als lector (0,6 fte) gaat Evelyne combineren met de rol van expert-consultant studiesucces vanuit de dienst studentenvoorzieningen.

Auteur: Sander Peters