Einhoven,
december

Eric Slaats en Robert Schuwer (Fontys Hogeschool ICT) ontvangen SURF Onderwijsaward

surfaward2

Eric Slaats en Robert Schuwer van Fontys Hogeschool ICT zijn tijdens de eerste dag van de online SURF Onderwijsdagen 2020 geëerd met een SURF Onderwijsaward. Ze ontvingen de award voor hun bijdrage aan nationale en internationale onderwijsvernieuwing.

Naast Eric Slaats en Robert Schuwer kregen ook Marja Verstelle (Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit), Ulrike Wild (WUR) en Willem van Valkenburg (TU Delft) een SURF Award uitgereikt.

Eric Slaats
Eric Slaats, Associate Lector bij Fontys Hogeschool ICT, wordt in het juryrapport omschreven als een doener. Met een achtergrond in de IT en beide benen stevig in het onderwijs ontwikkelde hij onder meer een feedbacktool die wordt gebruikt door verschillende onderwijsinstellingen in binnen- en buitenland. Betrokken bij diverse onderwijsinnovaties en organisatorische vernieuwingen binnen Fontys, was de meest revolutionaire de totstandkoming van een open learning ICT-opleiding. Wat begon met een duidelijke onderwijsvisie bouwde Slaats uit tot een veelgeprezen leervorm die onder meer in België, Canada en Denemarken navolging kent.

SURF over Eric Slaats: “Eric doet het gewoon. Hij durft oude structuren en gewoontes los te laten, ver voor de troepen uit. Hij leidt niet alleen met passie studenten op; met diezelfde passie en met humor vertelt hij over het vernieuwende onderwijsconcept in binnen- en buitenland.”

Robert Schuwer
Robert Schuwer, Lector Open Educational Resources bij Fontys Hogeschool ICT en houder van een UNESCO Chair on Open Educational Resources, wordt door SURF geroemd voor zijn instellingsoverstijgende inzet voor open leermaterialen. Hij neemt deel in Open Education Global, een wereldwijd consortium van hoger onderwijsinstellingen met hart voor open onderwijs, is aanvoerder van de Versnellingszone 'Naar digitale (open) leermaterialen' en een drijvende kracht achter de special interest group (SIG) Open Education, waarvan hij tot voor kort voorzitter was. Bovendien was Schuwer nauw betrokken bij het Global OER Graduate Network en speelde hij een belangrijke rol in de ontwikkeling van Wikiwijs.

SURF over Robert Schuwer: “Open onderwijs is wat Robert drijft. Hij is altijd gericht op samenwerking, nationaal en internationaal. Bovenal is Robert heel toegankelijk en altijd bereid om zijn enorme kennis te delen en samen te werken.”

Over SURF
SURF is een coöperatieve vereniging van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie. SURF heeft als voornaamste taak het onderwijs en onderzoek optimaal te laten profiteren van de kansen die ICT biedt. Dat doet SURF door nieuwe technologieën te verkennen en vervolgens landelijke ICT-voorzieningen te realiseren.

Over de Onderwijsawards
Sinds 2015 reikt SURF jaarlijks onderscheidingen uit aan mensen uit het onderwijsveld (mbo, hbo en wo) die zich inzetten voor onderwijsvernieuwing met behulp van ICT.

De uitgebreide beschrijvingen van de winnaars, reacties van hun collega’s en een volledige toelichting van SURF over de keuze voor hen, alsmede linken naar de winnaars van voorgaande jaren vind je hier.