december

Duurzaamheid in onderwijs en onderzoek bij Fontys

18122018duurzaamheid-799302 (1)

Fontys werkt aan integratie van duurzaamheid in onderwijs en onderzoek. ‘De belangrijkste opdracht voor Fontys is immers om ervoor te zorgen dat alle studenten een betekenisvolle plek in de maatschappij kunnen creëren. Een plek waarmee ze kunnen bijdragen aan een betere, duurzame wereld,’ aldus Fontysvoorzitter Nienke Meijer. Om dit te stimuleren hebben het Impulsteam Circulaire Economie (ICE) en Dienst Onderwijs en onderzoek van Fontys de workshop ‘Onderwijs en maatschappelijke verwachtingen’ ontwikkeld.

De workshop heeft als doel om te laten zien hoe duurzaamheid in het onderwijs geïntegreerd kan worden met behulp van de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties. Op 13 december werd de Workshop voor het eerst gegeven aan 28 Fontyscollega’s en enkele studenten van de Minor Embrace TEC. Tijdens de workshop werd geconstateerd dat er onder studenten en vaak ook bij docenten een gebrek is aan bewustzijn over duurzaamheidsthema’s. Ook was er de behoefte om dit thema multidisciplinair aan te pakken en zo te garanderen dat er daadwerkelijk resultaten worden bereikt. Tenslotte is er de wens om initiatieven op dit gebied binnen Fontys te kunnen delen en vinden.

Film
Naast de workshop is de film ‘Samen gaan voor duurzaam’ gelanceerd. Hierin komen vier stakeholders aan het woord over duurzaamheid, SDGs en de rol van Fontys: student Finance and Control Esma Edrisi, voorzitter van het CvB van Fontys Nienke Meijer, wethouder Gemeente Eindhoven Marcel Oosterveer en docent Hogeschool Communicatie Niels van Maaren. Zij vertellen in zes minuten wat duurzaamheid volgens hen betekent, wat ze zelf doen op dit gebied en hoe dit thema volgens hen geïntegreerd kan worden in het onderwijs en onderzoek van Fontys.

Auteur: Elke van der Valk