Sprint naar content

Winnaar docentverkiezing Fontys 2022

Wat maakt een docent ‘de beste’? Marc Geboers, winnaar van de docentverkiezing 2022 van Fontys, vertelt over de verschillende rollen die hij heeft en hoe hij zich ontwikkelde in zijn vak en als mens.
Placeholder for Fontys video
Authenticiteit is de kern
Docent Marc Geboers over zijn vak

Een talentgericht, onderzoekend én een wendbaar Fontys. Dat is de focus van Fontys for Society 2021-2025. Het onderwijs verandert en daarmee ook de rol van docent. Hij of zij krijgt er meer rollen bij. Fontys ziet zes rollen voor haar docenten:expert, organisator, coach, co-creator, onderzoeker en (lerende) teamspeler.

In welke rollen herken jij je?
‘Ik herken mezelf in alle rollen, behalve die van onderzoeker. Om te beginnen de rol van coach. Wij noemen dat studiecoach binnen CE-Digital Business Concepts. In die rol stel ik het welzijn van de student centraal. Ik vind het ontzettend belangrijk om de leerroute van een student te begeleiden. Studenten mogen mij altijd vragen stellen, appen, mailen: ik wil dat ze weten dat ik er voor ze ben. Deze rol is een volwaardige taak en geen sluitpost binnen mijn opleiding, in de zin van urenvulling in je inzet. Ik zie dat soms gebeuren binnen Fontys en dat vind ik jammer.’

Wat maakt dat de rol van coach jou past?
Ik kan me volledig inleven in een student. Ik stel mezelf ook kwetsbaar op als mens en ben oprecht. Authenticiteit is voor mij echt de kern. Zo bouw ik een vertrouwensband op met de student. Dat is ook de basis voor die coachrol: de student moet de ruimte voelen om het verhaal te willen delen. Natuurlijk ben ik geen psycholoog, maar ik kan wel luisteren en doorverwijzen naar professionals zoals een studentpsycholoog als dat nodig is.’

‘Ook ben ik een optimist en enthousiast, een ‘OMdenker’: het glas is niet half leeg of vol, maar ik ga het samen met de student vullen. En dan zet ik natuurlijk ook andere rollen in. Soms heeft een student juist een spreekwoordelijke schop onder de kont nodig. Die geef ik dan ook. Maar bijna alles met een glimlach en vanuit een positieve instreek.’

Een mooi bruggetje naar jouw andere rollen: welke herken je nog meer?
‘Ik ben vakdocent op het gebied van marketing en op dat vlak ben ik expert: het voor de klas staan en kennis overdragen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Ik geniet ontzettend van de wisselwerking met de studenten. Ik maak lol met ze, humor in en laat ze regelmatig lachen. In ieder geintje zit een seintje. Dat combineer ik met kennisoverdracht.’

‘Als studenten bepaalde vakkennis bezitten, komen ze verder in het werkveld. Dat is voor mij de basis. Die gaan ze niet zelf ontdekken. Als vak expert wil ik deze basis leggen. En omdat ze het leuk hebben tijdens de les, ben ik ook gezegend: ze halen meestal ook hoge scores. In deze rol ontwikkel ik me als vanzelf. Ik blijf op de hoogte van de trends en investeer daarin. Dat hoort erbij.’

‘In de rol van co-creator koppel ik de vakkennis aan de projecten bij opdrachtgevers. Centraal staat de vraag hoe we al die kennis voor dat bedrijf gaan inzetten. De studenten leren om dit toe te passen. En daar doe je het uiteindelijk ook voor: voor die praktijk. Daarom begeleid ik ook graag stagiaires.’

‘Als coördinator van het eerste leerjaar herken ik ook de rol van organisator. Die herken ik overigens in meer van mijn werkzaamheden, maar in deze zeer zeker. Ieder jaar passen wij ons onderwijs aan: dat kan een aanpassing zijn in de verdeling van studiepunten, verandering van vakken of iets anders. Wij leren onze studenten innoveren. Dan moet je dat zelf ook doen.’

Hoe pak jij dat ‘zelf innoveren en ontwikkelen’ aan?
‘Door te luisteren. Luisteren naar studenten, naar docenten en naar het werkveld. En die ervaringen neem ik dan weer mee. Verantwoordelijkheid voor ons onderwijs dragen we samen binnen onze opleiding. En ik mag dat mee stroomlijnen.’

Je bent negen jaar geleden begonnen als professional in het onderwijs: wat is er veranderd?
‘In de loop der jaren heb ik geleerd hoe ik kennis kan overdragen. Het werken met (voor)beelden werkt versterkend in kennisoverdracht. Daar ben ik nog steeds continue mee bezig: Hoe kan ik leerlingen beter dingen leren?’

‘Ook als mens ben ik gegroeid. Ik ben een ander persoon dan negen jaar geleden. Ik ben echt gaan leven. De volledige overstap naar het onderwijs heb ik ook gemaakt na mijn wandeltocht van meer dan duizend kilometer: de Camino Frances naar Santiago de Compostella (en verder).’

‘Daarvoor werkte ik als freelancer in het onderwijs en had ik onder andere mijn eigen reclamebureau. Ik ben heel bewust die reis aangegaan. Ik stond voor mijn gevoel echt op een kruispunt en die reis heeft mij zoveel gebracht. Ik heb mijn richting gevonden: de volledige overstap naar het onderwijs.’

‘Ook ben ik nu tevreden met mijzelf. Ik ken mijn kracht en weet wat mijn manco's zijn. En dat probeer ik mijn studenten ook te leren. Er is geen perfect persoon. Er is alleen je eigen persoon. Na die tocht kreeg ik overigens ook meer waardering vanuit de klassen.’ Voor mijn gevoel zagen ze mij past ‘echt’ toen, omdat ik mijzelf zag.

Jij hebt een flinke reis gemaakt. Hoe ontwikkel je je wanneer jij niet kiest voor zo’n sabbatical van 7 weken?
‘Ik ontwikkel door te luisteren en kijken. Door goed te observeren kun je zoveel leren. Uiteraard lees ik van alles en bezoek ik ook events. Ook een training of iets dergelijks. Ik heb recent ook de master Leren en Innoveren gedaan. Maar het meest leer ik door om mij heen te kijken.’

Wat denk jij dat het rollenmodel kan betekenen voor medewerkers van Fontys?
‘Het rollenmodel kan mensen aan het denken zetten. Als je bijvoorbeeld nadenkt over waar je naartoe wilt, kan het model helpen. Ik vind dat een rol je moet passen. Als die past kun je daar in groeien.’

Welke rol speelt Fontys in jouw ontwikkeling?
‘Fontys ACE ondersteunt mij volledig in mijn ‘reizen’: daar waar ik mij kan ontwikkelen als mens daar staat Fontys voor open. Net als mijn onderwijsmanager. Deze stelt ook de vraag: welke vakken wil je geven? Ik ervaar een mensgerichte benadering. Daardoor kan ik dingen doen om het onderwijs beter te maken. Juist door mij vrij te laten.’

‘Ik vind deze quote van Ricardo Semler passend in deze context: Better to beg for forgiveness than to ask for permission. Wat ik bedoel is dat er ook fouten mogen worden gemaakt en dat je zelfstandigheid wordt gestimuleerd. Ons instituut is heel relaxt, maar juist daardoor professioneel. Ook op het gebied van het curriculum. Wil je iets veranderen en maak je de meerwaarde duidelijk, dan krijg je groen licht. En doordat het vanuit mensen zelf komt, staan ze ook meer in hun kracht.’

Wil jij meer weten over ontwikkelen in de verschillende rollen?Kijk op www.fontys.nl/docentprofessionalisering voor inspiratie, trainingen, meld je aan voor de community óf stel er je (hulp)vraag!

Sfeerafbeelding Fontys