Sprint naar content

Iets met Taal en Communicatie

Je speelt graag met woorden, taal of verhalen.

Misschien vind je het leuk om teksten te schrijven voor school, posts te maken voor social media of presentaties te geven. Maar wát je later precies wilt worden, weet je nog niet. Op deze pagina lees je meer over opleidingen in taal en communicatie en ontdek je of dit bij jou past.

Wat is "Iets met Taal en Communicatie" eigenlijk?

Vraag jij je wel eens af waarom sommige teksten je meteen raken en andere niet? Hoe een campagne op social media wordt bedacht? Of hoe je een boodschap zo vertelt dat iedereen ‘m begrijpt? Misschien ben je juist benieuwd hoe mensen leren praten en lezen, hoe spraak en taal in je hoofd werken of hoe je leerlingen een taal het beste kunt aanleren.

Het interessegebied Taal en Communicatie gaat over alles wat met taal, spraak en communicatie te maken heeft. Je kunt je bijvoorbeeld richten op media en communicatie, op het vertellen van verhalen als journalist, op het begeleiden van mensen met spraak- en taalproblemen als logopedist, of op het lesgeven in een taal als leraar.

Zit je op de middelbare school en vind je vakken als Nederlands, Engels of een andere taal leuk? Schrijf je graag, maak je graag content voor social media, praat je makkelijk of help je anderen met taal? Dan is een opleiding binnen taal en communicatie misschien iets voor jou.

Wat kun je later worden?

Met een opleiding binnen taal en communicatie kun je veel kanten op. Je kunt werken in de media, communicatie of journalistiek, maar ook in het onderwijs of in de zorg, zoals bij Logopedie. Vaak werk je met taal: spreken, schrijven, luisteren en uitleggen. Je helpt mensen om elkaar beter te begrijpen.

Dan kun je denken aan een baan als copywriter, content creator, (web)redacteur of communicatieprofessional. Je schrijft en maakt content voor websites, nieuwsbrieven, campagnes of social media en zorgt dat de boodschap duidelijk en interessant is voor jouw doelgroep.

Vind je het leuk om anderen iets uit te leggen en werk je graag met jongeren of volwassenen? Dan past een lerarenopleiding misschien bij jou, bijvoorbeeld als leraar Nederlands, Engels of een andere taal. Je verdiept je in je vak én je leert hoe je leerlingen helpt om beter te lezen, schrijven, spreken en luisteren.

Ben je geïnteresseerd in hoe spraak en taal werken, en help je graag anderen? Met een hbo-opleiding Logopedie kun je later als logopedist werken. Je onderzoekt en behandelt mensen met slik-, stem-, spraak- of taalproblemen, bijvoorbeeld kinderen die moeite hebben met praten of volwassenen die na een ziekte opnieuw moeten leren spreken.

Hou je van talen én van andere culturen? Dan kun je later aan de slag in internationale communicatie, bijvoorbeeld bij een internationaal bedrijf, NGO of overheidsorganisatie. Je werkt veel in het Engels (en soms nog een andere taal) en helpt mee om mensen uit verschillende landen en culturen met elkaar te verbinden.

Ik krijg onwijs veel energie van het bedenken van creatieve concepten voor diverse merken, van commercieel tot maatschappelijk.

Juulke

Student Communicatie

Toen ik kon kiezen voor de richting Advertising, heb ik me meteen aangemeld! Ik krijg onwijs veel energie van het bedenken van creatieve concepten voor diverse merken, van commercieel tot maatschappelijk. Het samenwerken met medestudenten en werken aan echte briefings maken het zeker af. Daarnaast is het stagelopen op een reclamebureau ontzettend leerzaam. Je kijkt en werkt volledig mee achter de schermen van allerlei toffe commercials.

Het maken van een podcast, iemand live interviewen of het onderzoeken van een misstand: ik houd mij graag bezig met alle soorten projecten. Bij Fontys Journalistiek krijg je hier ook de ruimte voor

Nudrat

Student Journalistiek

Als je een goede connectie hebt met leerlingen, dan kun je alles met ze bereiken

Laura

Student Lerarenopleiding Nederlands Tilburg

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Nederlands gekozen?

“Tijdens mijn bijbaan in een leidinggevende functie heb ik ontdekt dat ik het leuk vind om anderen iets te leren. Een carrière in het onderwijs sprak me aan en dus ben ik mezelf specifiek gaan oriënteren op de lerarenopleiding. Op dat moment twijfelde ik nog tussen de Pabo of de opleiding tot Leraar Nederlands. Mijn interesse ligt meer bij de doelgroep van het voortgezet onderwijs, dus die keuze was snel gemaakt. Daarnaast is het goed beheersen van een taal zo waardevol en kun je als leraar daarmee echt het verschil maken.”

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?

“Tijdens de opleiding heb ik veel problemen gehad met mijn gezondheid, en daardoor de opleiding niet volgens de reguliere route doorlopen. Wel loop ik nog steeds op schema en heb ik al mijn vakken tot nu toe afgerond. Na mijn tweede stage heb ik een baan aangeboden gekregen en daar ben ik stiekem best trots op. Dat voelt toch als een bevestiging dat ik het goed doe. Hoewel ik best wel onzeker kan zijn, heeft deze opleiding mij een boost gegeven om nu echt door te pakken.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Fontys leidt heel breed op. Je kunt je dus oriënteren binnen het VO, maar ook op het MBO. Zo heb ik eerst MBO niveau 3 en 4 mogen draaien. Het tweede jaar heb ik stage gelopen binnen het funderend beroepsonderwijs (MBO niveau 1). Hier heb ik ook les gegeven aan een NT2-klas, oftewel: leerlingen met het Nederlands als tweede taal. Pas daarna ben ik naar het VO gegaan en ook daar geef ik les op verschillende niveaus. Fontys geeft mij de ruimte om zelf te ontdekken hoe het volgen van deze opleiding het beste bij mij past. Dat zorgt ervoor dat je echt je eigen identiteit ontwikkelt.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Ik vind het belangrijk om aandacht te besteden aan een vertrouwensband met leerlingen. Als je een goede connectie hebt met leerlingen, dan kun je alles met ze bereiken. Tijdens een periode van voornamelijk online lessen geven, komt mijn creativiteit nog veel meer naar boven. Daar wil ik in blijven investeren om de lessen voor leerlingen zo interessant mogelijk te maken. Op deze manier hoop ik het verschil te maken in het onderwijs.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“In het begin maakte ik de fout om door iedereen aardig gevonden te willen worden. Daardoor krijg je wel een band met leerlingen, maar gaan ze je meer zien als een vriend(in) in plaats van de leraar en dat is absoluut niet handig. Realiseer je dat er een andere verstandhouding is tussen jou als docent en een leerling, anders kunnen ze je hard kwetsen. Leerlingen hebben een bepaalde gave en voelen meteen als je niet jezelf durft te zijn. Het is dus goed om een zekere afstand tussen jullie te bewaren.”

Het werkveld Social Design is een plek waar mijn passie voor de mens en placemaking centraal staat en waar ik impact kan maken.

Jaylin

Student, jaar 4

n het vierde jaar van Art, Communication & Design (ArtCoDe) duik je in de praktijk:je loopt stage en werkt aan je afstudeerproject. Beiden kies je zelf, op basis van watjou in de afgelopen jaren binnen ArtCoDe heeft gefascineerd.

Ik koos ervoor om stage te lopen binnen het veld van Social Design, een plek waarmijn passie voor de mens en placemaking centraal staat en waar ik impact kanmaken. Die fascinaties zie je ook terug in mijn afstudeerproject. Je kiest eenonderwerp wat bij je past en laat zien wie jij bent als ontwerper. Je blikt terug opeerdere projecten, interesses en werkmethodes en maakt een afstudeerproject watdaarop aansluit.

Tegelijkertijd leer je hoe je jezelf positioneert en wat jou uniek maakt als ontwerper.Samen met je klas organiseer je een eindexpositie: het moment om je werk te tonenen je netwerk uit te breiden.

Afstuderen is pittig, dat ga ik niet ontkennen. Je wordt klaargestoomd voor hetwerkveld en krijgt soms kritische feedback. Waar ik in deze periode kracht uit hebgehaald zijn mijn inspirerende klasgenoten. In vier jaar tijd zie je hoe iedereen zijneigen ontwerpstijl ontwikkeld, met als hoogtepunt een expositie vol metmeesterwerken.

Foto: Jostijn Ligtvoet

“Eerst lag mijn focus alleen op kinderen helpen met hun taal- of spraakproblemen, maar tijdens de lessen kwam ik erachter dat mijn interesse meer uitging naar de kant van neurologie.”

Larissa

Student

Veelgestelde vragen

Nee, je hoeft niet perfect te zijn. Het is wel belangrijk dat je taal leuk vindt en dat je bereid bent om te oefenen. Tijdens je opleiding krijg je veel tips en feedback om beter te worden in schrijven en taalgebruik. Bij sommige opleidingen, zoals Journalistiek of Communicatie, ligt de nadruk meer op schrijven. Bij Logopedie en lerarenopleidingen werk je ook veel met spreken, luisteren en uitleggen.

Het helpt als je lezen niet erg vindt, want je werkt met teksten en informatie. Maar je bent vooral actief bezig: schrijven, spreken, oefenen, overleggen en projecten doen. In sommige opleidingen lees je meer (bijvoorbeeld bij Journalistiek), in andere meer praktijk en oefenen (bijvoorbeeld bij Logopedie of lerarenopleidingen).

Met dyslexie kun je zeker een opleiding in taal en communicatie doen. Veel opleidingen bieden ondersteuning, zoals extra tijd bij toetsen of hulpmiddelen bij lezen en schrijven. Het kan soms wat meer inspanning vragen, maar het belangrijkste is dat je taal en communicatie leuk vindt en gemotiveerd bent. Bespreek tijdens een open dag of meeloopdag welke hulp er mogelijk is.

Bekijk alle 'Taal en Communicatie' opleidingen