Sprint naar content

Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO)

Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO)

Jouw toekomst

Fontys ALO is een goede investering in je toekomst en je helpt het lerarentekort in Nederland oplossen.

Waar kun je werken?

Je kunt aan de slag als gymleraar in het basisonderwijs, het speciaal of voortgezet onderwijs, mbo of hbo. Of werk je liever als buurtsportcoach voor een organisatie of gemeente? Wat je ook kiest, je gaat lesgeven aan jonge mensen en ze stimuleren te sporten en te bewegen.

Speluitleg op een middelbare school door stagiair leraar lichamelijke opvoeding

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Als leraar Lichamelijke Opvoeding geef je les aan kinderen op de basisschool, leerlingen op scholen voor voortgezet onderwijs of aan studenten op het mbo of hbo. Je bereidt de lessen voor en probeert je leerlingen met plezier beter te leren bewegen. Daarnaast zorg je voor een aantrekkelijk beweegaanbod op en rond de school.

Als combinatiefunctionaris of buurtsportcoach werk je voor een gemeente. Je legt de verbinding tussen sportaanbieders in de buurt, welzijn, gezondheidszorg, jeugdzorg, kinderopvang en onderwijs. Daarnaast organiseer je evenementen om jong en oud enthousiast te maken voor een actieve leefstijl.

Volg een Masteropleiding na je studie

Wil je na je opleiding verder studeren? Bij Fontys zijn er veel mogelijkheden. Je kunt daarbij denken aan onze Master Sport- en Bewegingsonderwijs en Master Healthy Ageing. Ook kan de Master of Educational Needs, Master Leren & Innoveren of Master Toetsdeskundige interessant voor je zijn.

Je kunt er ook voor kiezen om een masteropleiding te doen. Klik op een van de opleidingen voor meer informatie.

Jouw toekomst in cijfers

12.3%

studeert door na afronden van deze opleiding

3.9

studenttevredenheid, 1 (zeer ontevreden) - 5 (zeer tevreden)

157

eerstejaars

Meer cijfers

Oud studenten aan het woord

Het is heel dankbaar werk: de kinderen komen altijd enthousiast binnen

Dagmar

Docent LO basisonderwijs

Meestal ben ik om 8.00 uur in de gymzaal om lessen voor te bereiden. Bijvoorbeeld: toestellen of spellessen opbouwen. Om half negen komt de eerste groep. Ik probeer de kinderen zo actief mogelijk te laten zijn. Ik splits dan een klas bijvoorbeeld in drieën, zodat iedereen vaak aan de beurt komt.Ik vind het interessant om leerlingen die iets niet durven, in kleine stapjes toch bij het einddoel te brengen. Zo help je ze om over hun angst heen te stappen. Je merkt dat kinderen dat echt waarderen.

Om drie uur zit mijn dag er weer op. Op woensdag bereid ik lessen voor en doe mijn administratie. Zo krijg ik in de 34 uur van mijn aanstelling alles wel zo’n beetje gedaan en hoeft er geen werk mee naar huis. In een app kan ik kinderen beoordelen op hun vaardigheden. Het is fijn om reële rapportcijfers te geven, gebaseerd op meer dan alleen een indruk.

De groepsafwisseling en creatieve ruimte binnen een les, maakt elke dag anders

Emmy

Vakdocent gym I Groepsleerkracht

Op dit moment geef ik twee dagen gymles aan bassischool groepen 1-8. Daarnaast ben ik groepsleerkracht van groep 5. Met name de afwisseling tussen het lesgeven in de gymzaal en het lesgeven in de klas maakt het voor mij leuk en gevarieerd. Ook het werken met de verschillende leeftijdsgroepen in de gymzaal, zorgt telkens weer voor een nieuwe uitdaging.

Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen was ik misschien eerder voor de ALO in combinatie met een andere opleiding gegaan, zoals de Pabo of vakleerkracht Engels. Dus vakdocent Engels worden of het begeleiden van kinderen op motorisch vlak, blijft zeker tot mijn ambities horen.

Als advies voor de toekomstige student zou ik willen meegeven om je zo veel mogelijk te oriënteren aan de hand van open dag en meeloopdagen; ook op andere hogescholen. Dan voel je vanzelf wel bij welke sfeer je je het prettigste voelt.

Mijn baan zit vol uitdagingen op sociaal en didactisch gebied

Jasper

Docent mbo Sport en Bewegen

Ik geef verschillende praktijklessen aan studenten op mbo niveau 2,3 en 4, waar het 'leren lesgeven' van de student centraal staat. Daarnaast zit ik in het team van niveau 2, waar we de huidige ontwikkelingen rondom het onderwijs en de studenten bespreken en monitoren.

Het geven van verschillende lessen, het lesgeven aan verschillende niveaus, de variatie in werkzaamheden, de grote verschillen binnen de doelgroep die ik lesgeef en het lesgeven op verschillende locaties, maken het tot een zeer gevarieerde baan.

De ALO was voor mij een fijne en sociale omgeving waar ik heb geleerd van én met medestudenten met dezelfde passie. Ik wil graag blijven leren om beter te worden in mijn werk. Daar zou ik nog wel een master voor willen volgen.

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO)

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Toelatingsdag

    Aanmelden verloopt via mijnFontys.

    De toelatingsdagen vinden plaats van maart t/m juni,
  • Kleding pasdagen

    Aanmelden kan van mei t/m juli en verloopt via ‘mijnFontys’

  • Sportmedische keuring

    Deadline inleveren 15 augustus via MijnFontys.

  • 25 augustus 2025

    ALO Introductiedag

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • 30 september - 3 oktober

    Eerstejaars kamp

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO)

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan de opleiding in Eindhoven