Sprint naar content

Corporate Journalism

  • Start september
  • Nederlands
  • 30 ECTS
  • 5 maanden
Tilburg
Ben jij maatschappelijk betrokken, nieuwsgierig (natuurlijk) en een tikkeltje eigenwijs en zie jij die dynamiek tussen jezelf, een opdrachtgever en een publiek wel zitten? Ben je geïnteresseerd in journalistiek, maar wil je meer dan nieuws brengen? Of ben jij die communicatiestudent met een kritische, journalistieke bril? Dan is bedrijfsjournalistiek misschien wel jouw ideale vakgebied!

Over de minor

In de minor 'Corporate Journalism' staat het vakgebied van de bedrijfsjournalistiek centraal. In deze sector werk je voor bedrijven, organisaties of instellingen en schrijf of maak je content die hun kennis, visie en verhalen onder de aandacht brengt. Je maakt artikelen, interviews, blogs, podcasts en video’s voor interne communicatie, websites of sociale media.

Waarom de minor Corporate Journalism?

  • Je leert te denken, werken en schrijven als bedrijfsjournalist
  • Een meerwaarde voor jou als journalist of communicatieadviseur
  • Gastdocenten uit het werkveld
  • Samenwerking met echte opdrachtgevers
 

Meer over de minor

Organisatiecommunicatie gaat niet om reclame maken, maar om impact maken met verhalen die informeren, inspireren en autoriteit uitstralen. Wat denk je bijvoorbeeld van een uitgebreid onderzoeksartikel over duurzaamheid in een techbedrijf, een diepte-interview met een CEO over innovatie of een persoonlijk portret van vrijwilligers die in een gemeente samen een wijkcentrum draaien? De bedrijfsjournalist balanceert tussen wat de opdrachtgever vraagt en de onafhankelijke journalistieke blik. Dat maakt het een uitdagend vak.

Arbeidsmarkt

Bedrijfsjournalistiek bevindt zich op het grensvlak tussen journalistiek en communicatie, met een nadrukkelijk journalistieke basis. Dat biedt kansen. De arbeidsmarktmonitor van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) laat zien dat bijna een vijfde van de afgestudeerde studenten Journalistiek een baan vindt in marketing & communicatie. Een derde van de freelancejournalisten werkt (ook) voor niet journalistieke organisaties, zoals het bedrijfsleven, overheden en communicatiebureaus.

Samenwerking met echte opdrachtgevers

In de minor waag je meteen de sprong in het diepe door te werken met en voor opdrachtgevers in de praktijk. Je bespreekt, bedenkt en maakt voor hen bedrijfsjournalistieke concepten en leert over bijvoorbeeld organisatie- en communicatiestrategie, imago, communicatieplanning, tone of voice, conceptontwikkeling, advisering en storytelling als gereedschap. Je verdiept je in een organisatie en haar doelgroep(en) en leert schakelen tussen opdrachtgever en publiek. Docenten en gastdocenten begeleiden je hierbij en in de minor werk je intensief samen met andere studenten om je denken, doen en maken naar weer een hoger plan te tillen.

 
 
 

 

Opbouw

Tijdens de minor Corporate Journalism werk je aan 4 leerdoelen:

  • Je kunt bestaande fysieke en online bedrijfsjournalistieke concepten beoordelen op hun journalistieke kwaliteit en hun functionaliteit voor de bedrijfsdoelen van een organisatie benoemen.
  • Je kunt de plek van bedrijfsjournalistieke concepten in het communicatiebeleid van een organisatie benoemen en toelichten.
  • Je kunt organisaties adviseren over middelen en kanalen die aansluiten bij hun organisatiedoelen.
  • Je kunt deze middelen produceren en wanneer nodig derden deze middelen laten produceren.
Tijdens de minor stel je in een groep je eigen portfolio samen, met onder andere een communicatieplan, een analyse van de doelgroep, een advies, een (online) bedrijfsjournalistiek concept en aanvullende media gebaseerd op een grondige analyse voor een bestaande opdrachtgever. Een assessment maakt deel uit de van de beoordeling.
 

 

Toelatingseisen

De ingangseis voor deze minor is je propedeuse. Ook verwachten we dat je goed bent in de Nederlandse taal.

De minor is geschikt voor studenten Journalistiek die zich willen scholen op het vlak van zakelijke communicatie en studenten Communicatie of aanverwante richtingen die zich willen richten op journalistieke contentproductie. De minor is ook interessant als je een andere opleiding volgt en je wilt verdiepen in kritische bedrijfscommunicatie.

 

 

Aanmelden voor deze minor

Meld je aan voor een minor die start in februari vanaf 1 juli tot uiterlijk 15 december.

Meld je aan voor een minor die start in september vanaf 1 februari tot uiterlijk 1 juli.

  • Niet elke minor start in februari en september, bovenaan de pagina van de minor vind je de startdata.
  • Minoren kunnen een numerus fixus instellen, waarbij de inschrijving sluit als de minor vol zit, dus zorg dat je jouw keuze op tijd maakt!
  • Om te kunnen deelnemen aan de minor moet je de propedeuse hebben behaald. Als je de propedeuse nog niet hebt behaald heb je toestemming van jouw examencommissie en van de coördinator van de betreffende minor nodig.

 
 

Agenda

Meld je hier aan voor een van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de minor voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een meeloopdag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.

Er zijn op dit moment geen activiteiten gepland voor deze opleiding. Wil je toch graag langskomen of heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.

Praktische info

De voertaal van deze minor is Nederlands.

Een minorregeling informeert je over wat je gaat leren in de minor, hoe de toetsing eruit ziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de minorregeling kun je als student rechten ontlenen.

Ga naar de minorregelingen

 

Locatie en contact

Tilburg

Locomotiefboulevard 103
Gebouw MindLabs
08850 77211
journalistiek@fontys.nl
Voor inhoudelijke vragen over deze minor kun je contact opnemen met Lilianne van den Brekel (minorcoördinator)
l.vandenbrekel@fontys.nl