Lerarenopleiders onderzoeken hun eigen praktijk (LOEP)

Wil jij leren hoe je bewuster onderzoek doet naar je eigen onderwijspraktijk en zo je handelen als werkplekbegeleider of schoolopleider verder verbetert? Ben je een voorstander van innovatie en onderzoekend leren? Neem dan deel aan de korte cursus LOEP: Lerarenopleiders Onderzoeken hun Eigen Praktijk.

Over de cursus

Je gaat aan de slag met het onderzoeken van je eigen praktijk aan de hand van kwalitatieve onderzoeksmethoden. Deze vinden plaats volgens een interactief proces met een gerichtheid op geloofwaardigheid (trustworthiness). De unieke situatie, dat het professioneel handelen van een lerarenopleider voortdurend ook een voorbeeld is voor het professioneel handelen van studenten, heeft hierin een belangrijke plaats. Het gaat dan naast het expliciet bevragen en onderzoeken van het eigen professioneel handelen ook om het expliciteren van andere aspecten van het leraarschap, bijvoorbeeld op pedagogisch, (vak)didactisch en vakinhoudelijk vlak. LOEP beoogt daarmee een transformatieve praktijk te voeden.

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor docenten in het vo of mbo die studenten begeleiden, dan wel coachen, tijdens hun stage en graag hun onderwijspraktijk verbeteren d.m.v. onderzoek.

Placeholder for Fontys video
‘De aanleiding was in eerste instantie praktijkverbetering, maar gaandeweg merkte ik dat ik me eerst moest richten op het opbouwen van kennis, om daarna weer terug te gaan naar het verbeteren van de praktijk.‘

Inhoud en opbouw

Je onderzoekt onder begeleiding een aspect van je eigen praktijk. Tijdens de cursusdagen is er veel ruimte voor interactie met medecursisten. Daarnaast zijn de cursusdagen bedoeld om even aan de waan van de dag te ontsnappen en tijd te vinden om te lezen, te ontwerpen en gegevens te verwerken.

Aanmelden

Hieronder vind je de startdatum van deze cursus of opleiding en kun je je aanmelden.

Wordt hier geen startdatum en aanmeldknop getoond?
Dan is aanmelden op dit moment (nog) niet mogelijk.
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de cursus/opleiding. We helpen je graag verder!
Alle contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

Praktische info

Cursus
Lesplaats(en)
Tilburg P1
Lesdagen en -tijd
31 oktober en 23 januari van 09.00-17.00. Daarnaast individuele begeleiding.
Studiebelasting
40 uur
Wil je meer inhoudelijke informatie over dit traject? Of de mogelijkheden voor maatwerk bespreken? Neem contact op met Annet Meinen, a.meinen@fontys.nl of Christel Kuijpers, c.kuijpers@fontys.nl.

Heb je een specifieke leervraag voor jouw school of organisatie? We bieden speciale trajecten op maat, afgestemd op de individuele scholingsbehoeften van medewerkers én op locatie. Neem contact op met onze relatiemanager om de mogelijkheden te bespreken. Kijk op Fontys op maat.