Sprint naar content

Leraar Geschiedenis (deeltijd)

Student van opleiding Leraar Geschiedenis opleiding op de gang van middelbare school

Leraar Geschiedenis (deeltijd)

Nederlands
Hbo-bachelor
Deeltijd
Tilburg
Sittard

Jij deelt jouw interesse voor geschiedenis en het ontstaan van beelden over het verleden graag met anderen.

Hoe werkt aanmelden?

Deadline: 1 september of 1 februari

Kennismaken?

Proefstuderen, open dagen en meer

Met jouw passie voor historie impact maken op de generatie van nu

Met de deeltijdopleiding Leraar Geschiedenis ontwikkel je de benodigde historische en onderwijskundige kennis om een inspirerend docent te worden. Je leert hoe mensen vroeger redeneerden en wat de invloed van het verleden is op het heden. Daarmee zet jij leerlingen aan het denken.

Past de deeltijdopleiding Leraar Geschiedenis bij jou?

  • Jij denkt na over de geschiedenis en gaat er graag over in gesprek.

    Geschiedenis is meer dan verhalen vertellen: jij legt de verbinding met vandaag de dag.

  • Je wilt jongeren handvatten geven voor de toekomst.

    Met historisch bewustzijn begrijp je de wereld van nu beter. Je leert jonge mensen kritisch denken.

  • Je zoekt een deeltijdstudie op maat, passend in jouw leven.

    Jouw werkervaring en vooropleiding bepalen jouw studieroute.

  • Verkorte route, standaardroute of zelf keuzes maken:

    > Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn.

Bekijk ook deze opleidingen

Je krijgt les van professionals

Pepijn

Student Lerarenopleiding Geschiedenis Sittard

Als er iemand is die kan vertellen over zijn ervaring bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS), dan is het de 48-jarige Pepijn Wijnhoven wel. Hij heeft niet één studie op de school gevolgd, maar twee. In de jaren ‘90 koos hij voor de opleiding tot docent aardrijkskunde. Hij slaagde met vlag en wimpel. Afgelopen jaar volgde Pepijn de flexibele deeltijdopleiding Leraar Geschiedenis. Ook die haalde hij zonder slag of stoot.

“Ik ben drie jaar geleden voor de tweede keer begonnen aan een opleiding bij FLOS. Toen ik dertig jaar geleden klaar was met de havo, wilde ik al geschiedenisdocent worden, maar dat werd me destijds sterk afgeraden door mijn decaan. Hij adviseerde me om aardrijkskunde te doen en dat deed ik dus ook”, aldus Pepijn.

Na het behalen van zijn studie werd hij docent aardrijkskunde en geschiedenis op een middelbare school. “Ik was bekwaam om geschiedenis te geven, maar niet gediplomeerd. Daar wilde ik verandering in brengen. Vandaar dat ik me drie jaar geleden opnieuw inschreef bij FLOS.”

Pepijn koos voor zijn tweede studie opnieuw voor opleiding in Sittard omdat het hem in de jaren ’90 zo goed was bevallen. En ook dit keer werd hij niet teleurgesteld. “Je krijgt les van professionals die de inhoud van hun vak goed kennen en die inhoud ook op een interessante manier kunnen overbrengen op leerlingen. Er zitten veel uitblinkers tussen de docenten. Een van hen heeft tijdens een les ooit het verhaal verteld over het Gilgamesj-epos [als je niet weet wat dat inhoudt, is het zeker het Googelen waard]. Hij deed dit op zo’n indrukwekkende manier, dat de hele klas er stil van werd. Je kon een speld horen vallen, zo stil dat het was. Het is een van de mooiste dingen die ik tijdens mijn studie heb meegemaakt.”

Fulltime baan

Het ideale aan het volgen van een flexibele deeltijdstudie is dat je het kan combineren met een andere baan. De 48-jarige Pepijn deed dat met zijn fulltime job als docent op een middelbare school. “Het is goed te doen. Ik heb tweeënhalf jaar over de opleiding gedaan. Je mag je tijd zelf indelen, dus ik heb er vanwege de combinatie met mijn fulltime baan bewust voor gekozen om het laatste jaar een aantal vakken on hold te zetten.”

Pepijn is precies op het punt waar hij nu wil zijn. Hij is een gediplomeerd leraar voor de vakken aardrijkskunde en geschiedenis en mag iedere dag doen waar hij zo van houdt: lesgeven. “Ik ben dagelijks bezig met het uitoefenen van mijn hobby. De waardering die je van leerlingen krijgt, is groot. Afgelopen jaar was ik mentor van een meisje uit havo 3. Ze was gezakt, met name door het vak geschiedenis. Mijn stagiaire en ik doen er alles aan om haar dit jaar alsnog te laten slagen voor dat vak. We spelen daarbij vooral in op het versterken van haar zelfvertrouwen. En dat werpt zijn vruchten af. Ze was gewend om drieën en vieren te halen, maar kwam laatst met het nieuws dat ze een zeven had. De manier waarop ze dat vertelde, was prachtig.”

Wie denkt dat Pepijn nu klaar is met studeren, heeft het mis. De docent in hart en nieren is ook van plan om zijn eerstegraadsbevoegdheid voor het vak geschiedenis te halen, om zo nog meer uit het leraarschap te halen!

Pepijn als docent

“Ik denk dat ik een ervaren docent ben, die zich onderscheidt op het creatieve vlak. Ik kan snel inspelen op veranderingen die zich tijdens een les kunnen voordoen en heb goed contact met mijn leerlingen.”

Gouden tip

“Bij mijn studie aardrijkskunde in de jaren ’90 heb ik de lesstof niet altijd even goed bijgehouden. Bij de studie geschiedenis heb ik het over een andere boeg gegooid en hield ik alle modules perfect bij. De tweede studie was beduidend makkelijker af te ronden. Bijhouden dus!”

Duurzaam leren staat centraal

Margo van Wijk

Docent Lerarenopleiding Geschiedenis Tilburg

"Op de opleiding leer je niet alleen hoe je het vak geschiedenis op de juiste manier kunt geven, maar ook hoe je jouw leerlingen straks duidelijk kunt maken waaróm het vak zo belangrijk is in de steeds veranderende wereld om ons heen.

Duurzaam leren staat daarbij centraal, want ‘de stof erdoorheen jagen’ om de kerndoelen af te vinken is niet voldoende. Hoe zorgen wij ervoor dat wat wij belangrijk vinden, opgeslagen wordt in het langetermijngeheugen van de leerlingen? Een aantal belangrijke principes uit de cognitieve psychologie en de vakdidactiek helpen daarbij."

Kom jij uit het bedrijfsleven? Zo leer je wat je nodig hebt voor het onderwijs

Arjan

Docent Lerarenopleiding Sittard

Pedagogisch-didactische modulen

"Kom je uit het bedrijfsleven en maak je de overstap naar het onderwijs? Dan krijg je bij de lerarenopleiding in Sittard in vier pedagogisch-didactische modulen de onderwijskundige kennis die je nodig hebt in de praktijk."

Wat je leert sluit aan bij jouw praktijk

"Wat je leert, kun je tijdens je stages of in je werk vaak meteen gebruiken. Er is een aanbevolen volgorde van de modulen. Indien gewenst kun je de modulen flexibel volgen, zodat het nog beter aansluit bij wat je nodig hebt in jouw praktijk. Je kunt zelfs starten met een module als de vorige nog loopt."

Leren van elkaar

"Bij de pedagogisch-didactische modulen zitten studenten van alle vakken bij elkaar, zo leer je niet alleen van de opleiders maar ook van elkaar."

Studenten deeltijdopleiding Leraar Geschiedenis in overleg
Jouw opleiding

Een eigen studieroute naar jouw nieuwe toekomst

Tijdens de Lerarenopleiding Geschiedenis in deeltijd verdiep je je niet alleen in de Tien Tijdvakken van ons verleden maar ook in hedendaagse vraagstukken. Geschiedenis is overal aanwezig. Jij leert hoe je boeiende lessen opbouwt en alles rondom jouw klas organiseert.

Jouw opleiding

Wat ga je leren?

  • Leraarschap: creatieve lessen en oog voor iedere leerling.

    Van lessen ontwerpen tot leerlingen beoordelen, jij staat met zelfvertrouwen voor de klas.

  • Vakmanschap: vakdidactiek in geschiedenis.

    Je leert vol enthousiasme lesgeven in jouw vak en jongeren motiveren.

  • Meesterschap: jij leert kritisch denken, verbanden leggen en samenwerken.

    En dat leer je jouw leerlingen ook, met respect voor de mening van anderen.

Jouw opleiding

Hoe zien de komende jaren eruit?

Je legt een stevige basis in het vak geschiedenis en het beroep van docent, waarbij je steeds verder verdiept. Op jouw leerwerkplek pas je je kennis toe. Je studieroute en –duur zijn afhankelijk van je situatie. Je vooropleiding en eerdere ervaringen leiden mogelijk tot vrijstellingen.

Docent Geschiedenis in klas onderbouw middelbare school
Jouw toekomst

Waar je ook werkt, jij brengt geschiedenis naar het nu

Na de opleiding kun jij als leraar geschiedenis, burgerschap of mens en maatschappij werken in het tweedegraads onderwijs. Je kunt doorstuderen voor je eerstegraads lesbevoegdheid. Ook buiten de klas zijn mogelijkheden, zoals het ontwikkelen van onderwijsmateriaal of educator bij een museum.

Toelating & aanmelden

Toelatingseisen

  • Met een havo-, vwo-, of mbo-diploma (niveau 4) ben je direct toelaatbaar.

  • Niet de juiste vooropleiding?

    Geen zorgen. Je kunt mogelijk toch toegelaten worden. Bekijk de volledige toelatingseisen voor de mogelijkheden.

De campus

Kom studeren bij Fontys en ontwikkel jezelf tot een gewilde professional

Onze campussen bieden veel om jouw talent en kennis optimaal te ontwikkelen en te laten bloeien.

Kosten opleiding

Benieuwd wat deze opleiding kost?

Bereken je collegegeld met de collegegeldmeter. Buiten collegegeld heb je ook andere kosten zoals literatuur en materialen.

In sommige gevallen is subsidie mogelijk. Ontdek hier alle subsidiemogelijkheden

Collegegeld berekenen

Leraar Geschiedenis (deeltijd)

Taal

Nederlands

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Deeltijd

Locatie(s)

Tilburg, Sittard

Specificaties

Leraar Geschiedenis (deeltijd)

Startdatum

September, Februari

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

4 jaar

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Deeltijd

Locatie(s)

Tilburg, Sittard

Deadline: 1 september of 1 februari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Geschiedenis

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Geschiedenis

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Sittard

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg

Switchen naar het onderwijs? Stel je vraag aan Fontys Pro Educatie

Vragen die wij vaak krijgen

Voor welke locatie je ook kiest, jij wordt een bekwaam docent geschiedenis. Bij Campusinformatie en bij Opbouw krijg je een goed beeld van wat je bij beide locaties kunt verwachten. Bezoek ook eens onze open avonden. Twijfel je? Wij staan je graag te woord.

Als tweedegraads docent geschiedenis start je meestal in loonschaal LB. Met ieder jaar extra ervaring stijg je een trede. Afhankelijk van de taken en lessen die je op een school uitvoert, kun je solliciteren voor een hogere schaal (LC of LD). Op de website van de Rijksoverheid vind je de salaristabellen.

Met de (deeltijd) Lerarenopleiding Geschiedenis leren we je alles wat je nodig hebt om leraar te worden in dit vak. Daarnaast is het goed om veel te lezen zodat je leert om (tekst)bronnen te onderzoeken. Zo vorm jij jouw eigen blik op de geschiedenis die je deelt met jouw leerlingen.

Je hebt minimaal een tweedegraads lesbevoegdheid nodig om als leraar geschiedenis te kunnen werken.

Ja dat is mogelijk. In Tilburg kan je in september en januari instromen en tussendoor in overleg. In Sittard kan je het gehele jaar instromen. Je moet daarvoor een gemotiveerd verzoek indienen, waarop de directie of examencommissie een besluit neemt.