
Narratief Smart glasses, Carlijn Vroemen Claassen

Carlijn Vroemen-Claassen, De Wever 2024
Onderzoeksvraag
Hoe verloopt de inzet van de smart glasses tijdens consultatie op afstand voor wondzorg in de wijkverpleging bij De Wever Thuis wijkteam Zuid 3 in samenwerking met de wondaandachtsvelders van wijkteam Zuid 3 en hoe kunnen de gebruiksmogelijkheden van de smart glasses hierbij zo optimaal mogelijk benut worden?
Narratief

De Wever Thuis Team Zuid 3 bestaat uit 10 zorgprofessionals die zorg leveren aan mensen thuis in het gebied rondom Koningsvoorde. Laura is al geruime tijd werkzaam binnen De Wever en werkt binnen het team als verzorgende IG en vervult binnen het team de rol als wondaandachtsvelder. Dit doet ze met veel plezier en neemt haar rol dan ook serieus. Angela werkt inmiddels al 24 jaar binnen De Wever als verzorgende en is niet meer weg te denken in de thuiszorg. Ze gaat nog steeds met veel plezier naar haar werk. Voor Claire is dit haar laatste jaar binnen De Wever en gaat dan genieten van haar welverdiende pensioen. Claire is werkzaam als verzorgende IG en vervult binnen het team samen met Laura de rol als wondaandachtsvelder. Hier haalt Claire haar voldoening uit en geeft haar werk net wat meer uitdaging. Als laatste Melissa zij werkt pas enkele jaren binnen De Wever, maar heeft al veel ervaring in de thuiszorg. Melissa werkt als verzorgende IG en gaat met veel plezier naar haar werk.
Claartje is een 4e-jaars hbo-verpleegkundige en neemt de verantwoordelijkheid om te onderzoeken hoe de zorgprofessionals van zorgorganisatie De Wever Thuis de gebruiksmogelijkheden van de smart glasses zo optimaal mogelijk kunnen benutten op het gebied van consultatie op afstand voor wondzorg. Smart glasses zijn door de organisatie aangeschaft vanuit een subsidie van regio Midden-Brabant om een pilot te draaien met de smart glasses. De smart glasses worden nog niet gebruikt, na de aanschaf bleek het moeilijk om de smart glasses gericht in te kunnen zetten in het zorgproces. De zorgtechnoloog van De Wever houdt zich bezig met de ontwikkelingen rondom de smart glasses. Echter is het nog onduidelijk of de inzet van de smart glasses binnen de wijkverpleging bij kan dragen aan kwaliteit van de complexe wondzorg. Laura, Angela, Claire, Melissa en Claartje zien allemaal dat de complexe wondzorg bij thuiswonende ouderen alleen nog maar toeneemt. Claartje heeft het Wondexpertisecentrum (WEC) benaderd om deel te nemen aan het onderzoek; zij zullen niet deelnemen in dit project omdat er al eerder landelijk onderzoek gedaan is met de smart glasses bij wondzorg en zij hier geen meerwaarde van inzien. Het WEC wil de controle momenten van de wondzorg fysiek blijven voortzetten. Claartje heeft gelukkig Laura en Claire bereid gevonden om op afstand mee te kijken met de wondzorg die Angela en Melissa uitvoeren bij twee cliënten.
Het is een frisse ochtend in oktober en het zonnetje schijnt al heerlijk door de ramen. De deurbel gaat. Dhr Mees doet al gauw de deur open en zorgverlener Angela komt binnen en wenst de heer een goedemorgen. De heer heeft een complexe wond aan het linkerbeen die drie keer per week door het wijkteam verzorgd wordt. Angela heeft soms moeite met het uitvoeren van de wondzorg waarbij ze niet goed weet of ze korstjes moet verwijderen of niet en vindt het fijn als Laura als aandachtsvelder meekijkt of ze het goed doet. Angela heeft de smart glasses opgezet en maakt verbinding met Laura die op afstand met haar mee kan kijken. Angela was in het begin wat onzeker en vond het niet prettig om de bril op te zetten. Ze moest vaak de bril verstellen zodat de meekijker de wond goed kon beoordelen. Laura gaf dikwijls aan dat Angela meer naar links of rechts moest gaan zitten waardoor Angela continu van houding moest verwisselen tijdens de wondzorg. Even later werd Angela ontspannen en ging het uitvoeren van de wondzorg vanzelf. Ze had er geen erg in dat ze de smart glasses nog op had. Laura keek op afstand met Angela mee en gaf haar aansturing waar ze op moest letten tijdens de wondzorg. Zo gaf Laura aan welke korstjes op het been verwijderd moesten worden en dat ze het betadine gaas doormiddel van een pincet op het been van Dhr. Mees moet leggen in plaats van met haar handen. Dhr. Mees vindt het erg interessant om te zien hoe de zorgverleners verbinding met elkaar maken en daarmee ook betere wondzorg uitvoeren. Dhr Mees is erg positief en blij dat de wondzorg op deze manier goed kan worden uitgevoerd waar hij eerder zijn twijfels bij had. Dhr. Mees had twijfels of de smart glasses wel goed zou functioneren. Dhr. Mees zag eerst dat er problemen waren met het maken van een verbinding met de meekijker. Hierdoor twijfelde hij of de smart glasses wel goed zouden functioneren. De batterij van de smart glasses was al leeg terwijl Angela nog niet klaar was met de wondzorg. Dhr. Mees geeft wel aan dat het prettig is als Laura meekijkt bij een collega die nog niet zo goed is in wondzorg. Na de wondzorg loopt Angela naar het kantoor. Daar is Laura nog aanwezig die heeft meegekeken tijdens de wondzorg die Angela uitvoerde. Zij bespreken het gebruik van de smart glasses bij Dhr Mees. Laura is meteen erg positief en vindt het zelfs leuk om op deze manier haar collega’s te kunnen coachen tijdens de wondzorg. Echter geeft Laura aan dat het beeld minder scherp is en de kleur effect op beeld niet goed is. Angela is minder enthousiast. Zij geeft aan dat het een meerwaarde kan zijn wanneer je vastloopt tijdens de wondzorg, maar merkt dat het haar veel tijd kost om de smart glasses goed in te stellen, zodat de meekijker de wond goed kan beoordelen. Angela heeft tijdens de wondzorg veelal aan de bril gezeten om het te verstellen, echter is dit niet hygiënisch wanneer je met de wondzorg bezig bent. Angela geeft aan dat Laura het systeem zou moeten kunnen besturen op afstand en het beeld op afstand moet kunnen draaien, zodat zij de volledige wond kan beoordelen. Voor Angela is het lastig en niet hygiënisch om tijdens de wondzorg aan de smart glasses te zitten.
Naast Angela en Laura gaan Claire en Melissa de smart glasses ook inzetten bij Dhr. Arendse. Vandaag zal Melissa de smart glasses gaan inzetten. Het is een koude mistige dag en Melissa rijdt naar Dhr Arendse. Ze parkeert haar auto en belt aan bij het huis. Dhr. Arendse doet de deur zelf open. Melissa stapt naar binnen en wenst de heer een goedemorgen. Melissa kent Dhr. Arendse en is al een paar keer eerder bij de heer geweest. Dhr Arendse zit al geruime tijd in zorg en heeft momenteel nog twee wonden op zijn hielen. Melissa heeft de smart glasses bij zich en zet deze op om verbinding te maken met Claire als aandachtsvelder die op afstand meekijkt met Melissa tijdens de wondzorg. Melissa was in het begin wat nerveus en deed het anders dan ze gewend was. Melissa legt normaal gesproken de spullen vooraf niet klaar en gaat gelijk aan de gang. Omdat Claire nu met haar meekeek heeft ze vooraf alle wondmaterialen klaargelegd, zodat ze direct alles bij de hand had. Doordat de wonden op de hielen zitten vond Melissa het moeilijk om een goede houding te vinden, zodat Claire de wond goed kon beoordelen. Claire is erg enthousiast en geeft Melissa goede adviezen. Zo gaf Claire aan dat ze beter bij het verlenen van de wondzorg kon gaan zitten omdat de wonden op een lastige plek zitten. Verder geeft Claire het advies om het wondmateriaal voortaan klaar te leggen op het dressoir in plaats van op het bed. Door de fijne onderlinge communicatie voelde Melissa zich steeds meer op haar gemak en verliep de wondzorg vanzelf. Ze toonde interesse in de heer om een praatje te maken en was hierdoor niet continu bezig met het contact met Claire. Melissa kwam er per toeval achter dat de nagel van de heer zijn grote teen er bijna af lag. Ze vroeg Claire om advies wat ze hier het beste mee kon doen. Claire heeft via de smart glasses gelijk een foto genomen en doorgestuurd naar de pedicure. Zowel Melissa als Claire vonden dit een bijzondere manier van samenwerken om te zien dat er op deze manier snel geschakeld kan worden. Dhr. Arendse vond het leuk om te zien dat er ook op een andere manier contact met elkaar gelegd kan worden. Dhr. Arendse geeft achteraf nog aan dat het voor hem geen verschil maakt of er fysiek een collega mee komt kijken tijdens de wondzorg of dat de collega op afstand mee kijkt. Na de wondzorg ging Melissa weer verder met haar route. Ze liep wat uit in haar route omdat ze langer bezig is geweest met de wondzorg bij Dhr. Arendse. Het gebruik van de smart glasses neemt nou eenmaal meer tijd in beslag, doordat je de werkwijze nog niet goed kent en het een nieuwe manier van werken is. Claire keek met Melissa mee waardoor de wondzorg ook meer tijd in beslag nam. Normaliter is Melissa eerder klaar met de wondzorg, maar is blij nu wel gecoachte te zijn door Claire. Melissa geeft aan wanneer er vaker met de smart glasses gewerkt wordt je de handigheid erin krijgt en de wondzorg uiteindelijk sneller zal verlopen. Melissa vertelt aan het einde van haar route hoe de ervaring was met de smart glasses. Het was een leuke manier van werken, maar ze betrapt zichzelf op het feit dat ze anders te werk gaat wanneer er iemand met haar meekijkt. Het was niet prettig om steeds van houding te moeten wisselen omdat Claire de wond anders niet goed kon beoordelen. Melissa raakte de smart glasses tijdens de wondzorg aan om de camera goed te zetten, zodat Claire de wond beter kon zien. Dit ging wel ten koste van het hygiënisch werken. Claire vond het een leuke ervaring om op afstand mee te kijken. Ze geeft aan dat fysiek meekijken haar voorkeur heeft maar dat het wel van meerwaarde kan zijn wanneer je in urgente of onverwachte situaties gauw even mee kunt kijken op afstand. Zowel Laura als Claire geven aan dat de wond via de iPad een beter beeld schetst dan wanneer de wond op een foto wordt vastgelegd.
Angela gaf aan het prettig te vinden wanneer Laura een keer mee kan kijken tijdens het maken van een wondassessment. Angela geeft aan dat zij hier tegenaan loopt bij het invullen van de gegevens. Volgens haar heeft het een meerwaarde als een aandachtsvelder op afstand hierin mee kan kijken naast alleen de wondzorg zelf.
Verder komt naar voren bij zowel Laura en Angela als Claire en Melissa dat het gebruik van de smart glasses niet gebruiksvriendelijk is. De batterij raakt snel leeg en de wifi verbinding is slecht. Het zou tijdwinst moeten opleveren maar dit is nu niet het geval en kost juist meer tijd doordat de apparatuur niet naar behoren werkt. Ze geven aan dat dit frustrerend werkt omdat ze direct aan de slag willen. Doordat het systeem verouderd is heeft het langer geduurd voordat Angela en Melissa de smart glasses konden inzetten. De smart glasses zijn verouderd en zouden moeten worden voorzien van een vernieuwde versie. De smart glasses moeten worden voorzien van nieuwe accu’s en nieuwe WiFi kastjes.
Maud is deels betrokken geweest bij het onderzoek omdat Claartje niet in haar eentje in staat was om de smart glasses te laten functioneren in de praktijk. Maud heeft er veel tijd en energie in gestoken om het onderzoek zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen en heeft hiervoor haar vrije dagen opgeofferd. Maud vond het vervelend dat de smart glasses niet naar behoren functioneerde en heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de smart glasses geüpdatet waren. Echter heeft dit tijdens het onderzoek niet meer zo mogen zijn en is dit achteraf allemaal bewerk gesteld. Claartje dankt Maud dan ook dat ze er zoveel energie in heeft gestoken, zodat haar onderzoek heeft kunnen slagen.
Momenteel weten alleen bovengenoemde personen hoe de smart glasses werkt. Volgens hen zouden overige teamleden hier dan nog meer uitleg en een klinische les voor moeten volgen wanneer ervoor wordt gekozen om de smart glasses in te zetten, zo ook het inplannen van een oefenmoment. Dit vraagt motivatie van de overige teamleden en is organisatorisch moeilijk te realiseren. De smart glasses zal na elk gebruik moeten worden opgeladen en dus goed gereinigd moeten worden. Wie maakt zich hiervoor verantwoordelijk? Zijn de wondaandachtsvelders altijd aanwezig om op afstand mee te kunnen kijken? Er zijn nog veel open eindjes waar niet direct een antwoord op is.
*Alle namen in dit narratief zijn gefingeerd om privacyredenen.