Educatief partnerschap in het primair onderwijs
Wat houdt het project in?
Doel van het project is om (1) verschillen en overeenkomsten in het realiseren van educatief partnerschap in scholen met verschillende ouder- en leerlingpopulaties in kaart te brengen en (2) werkzame praktijken op te sporen, die leiden tot gezamenlijke inzet van ouders en leerkrachten voor de optimale ontwikkeling van (zorg)leerlingen. Het projectteam won de ATEE 2017 Award Teacher Educations Researcher’s Project van de Association for Teachers Education in Europa. Bij dit onderzoek hoort een interactief kennisplatform dat maandelijks wordt geüpdatet met tools, films en onderzoeks rapportages. In de schoolportretten worden bijzondere scholen belicht, bijvoorbeeld NT2 scholen met asielzoekerskinderen, die op inspirerende wijze laten zien hoe men educatief partnerschap kan vormgeven. Ook is er een online mini-cursus cultuur-sensitieve gespreksvoering beschikbaar. In 2018-19 is middels een aanvullende subsidie het onderzoeksthema verbreed naar het perspectief van ouders in de samenwerking met professionals in de jeugdhulpverlening.
Projectdoelstelling
Doel van het project is om (1) verschillen en overeenkomsten in het realiseren van educatief partnerschap in scholen met verschillende ouder- en
leerlingpopulaties in kaart te brengen en (2) werkzame praktijken op te sporen, die leiden tot gezamenlijke inzet van ouders en leerkrachten voor de optimale
ontwikkeling van (zorg)leerlingen
Periode
2016-2018 - afgerond
				Het belang van educatief partnerschap. Een leerkracht, onderzoeker, opleider, schooldirecteur, bestuurder en praktijkonderzoeker aan het woord.
Publicaties
Leenders, H., De Jong, J., Monfrance, M. & Haelermans, C., Samenwerken met ouders van zorgleerlingen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Onderzoek en Praktijk (accepted)
Leenders, H., De Jong, J., Monfrance, M. & Haelermans, C. (2019). Building strong parent–teacher relationships in primary education: the
challenge of two-way communication. Cambridge Journal of Education. DOI:
10.1080/0305764X.2019.1566442 
Leenders, H. & Mutsaers, P. (2018). Diversiteit waarderen in het primair onderwijs. Lessen uit Limburg. Zorgbreed. Tijdschrift voor integrale leerlingenzorg, 15 (4), 37-42
Leenders, H. & Delnoij, L. (sept 2018). Ouders. Vertrouwen is de eerste stap. Didactief Online https://didactiefonline.nl/artikel/ouders-vertrouwen-is-de-eerste-stap
Leenders, H., Haelermans, C., De Jong, J. & Monfrance, M., (2018). Ouders van basisschoolleerlingen in Zuid-Limburg over ouderbetrokkenheid - een pilot studie. Pedagogiek, 38 (1), 47-73. DOI: 10.5117/PED2018.1.LEEN
Leenders, H., Haelermans, C., De Jong, J. & Monfrance, M. (2018). Parents' perceptions of parent-teacher relationship practices in Dutch primary schools. An exploratory pilot study . Teachers and Teaching. Theory and Practice. DOI 10.1080/13540602.2018.1456420
Leenders, H. & Van Swet, J. (2018). Ouders en leraren delen een kostbaar iets. Overwegingen bij de transitie naar een nieuwe vorm van professionaliteit binnen passend onderwijs. Passend Onderwijs Magazine, 6 (4), 6-10.
Media:      
https://www.leraar24.nl/zo-werk-je-beter-samen-met-ouders-in-het-basisonderwijs/      
https://bron.fontys.nl/over-het-nut-van-het-goede-oude-huisbezoek/      
https://www.nationaleonderwijsgids.nl/docenten/nieuws/36364-lancering-online-kennisplatform-educatief-partnerschap.html      
Talks   
Leenders,   H. & P. Swennenhuis, Handelen van jeugdprofessionals jegens   ouders. Congresbijdrage Congres Jeugd in Onderzoek 2019   (accepted) 
     
Leenders, H. Parent   teacher relationships. The challenge of two-way communication’ EAPRIL   2018, Portoroz, Slovenia, Division 08 - Diversity & equality in   different contexts (November 13, 2018, Portoroz).       
Bij   de ORD 2018, Divisie Leraar &   Lerarenopleiding, is een symposium verzorgd, getiteld Verschillende ouders, verschillende leerkrachten. Educatief   partnerschap in het primair onderwijs (3 deelpresentaties, samen met   Universiteit Maastricht). Referent dr. Mariëtte Lusse, Hogeschool Rotterdam   (14 juni 2018, Nijmegen)      
 Swennenhuis,   P. Van samenwerking met ouders naar   partnerschap met ouders van LVB jongeren. Congres Jeugd in Onderzoek   2018. Themasessie Verbinding onderwijs-jeugdhulp. Gedeelde besluitvorming   tussen ouders, jeugdige en hulpverlener (24 mei 2018, Amsterdam).
   
Leenders,   H. & Michiels, E. De uitdaging van   tweezijdige communicatie in gesprekken met ouders. VELON conferentie   ‘Cross-overs in onderzoek voor, door en met leraren en lerarenopleiders’ (13   maart 2018, Roermond).      
Leenders, H. & Michiels, E. The interactive   platform for parent teacher relationships in primary schools. ATEE Winterconference (19 februari   2018, Utrecht).       
Leenders,   H. Bijdragen aan de professionele   ontwikkeling van (aanstaande) leraren ten aanzien van de samenwerking met   ouders. Symposium Onderwijs   Research Dagen 2017 (samen met lectoraten Hogeschool Rotterdam, Windesheim   Zwolle en Hanzehogeschool Groningen), 29 juni 2017,   Antwerpen.
Leenders,   H. Educatief partnerschap op scholen   met verschillende ouder- en leerling populaties. Presentatie bij   Symposium Kennis uit praktijkgericht onderzoek, Fontys Hogeschool Pedagogiek,   19 jan 2017, Tilburg.
Leenders, H. Different   opinions on parental involvement. Paper presentation Cloud 2: Educators’   Professional Development. EAPRIL Conference (European Association for   Practitioner Research on Improving Learning). 23 Nov 2016, Porto, Portugal.       
Leenders, H. Parents’   Perceptions of Parent Teacher Relationship Practices in Primary Education in   the Netherlands. Interactive paper presentation, Abstract no. 157, RDC   Primary ad Pre-primary education. 41st annual ATEE Conference ‘Educating the   Best Teachers: a Challenge for Teacher Education’. 23 August 2016, Eindhoven.