VIS: Responsible Drones in a smart city

Studenten van Fontys (Eindhoven) en Ottawa University (Canada) werken aan een Virtual Reality (VR) omgeving waarin gebruikers door hun stad wandelen en kunnen bepalen op wat voor manier en met welk soort commerciƫle en publieke dienstverlening drones onderdeel kunnen uitmaken van de publieke ruimte.

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

Fontys studenten van de interdisciplinaire innovatie hub digitale transformatie werken aan dit project, waar een netwerk van dronebouwers aan gekoppeld is. Vanuit Ottawa Telfer School of Management werken marketing- en communicatiestudenten mee. Gezamenlijk zullen de studenten een betekenisvolle VR-onderzoekstool programmeren waarmee inzicht verworven kan worden in het burgerperspectief rondom drone-diensten.

Projectdoelstelling

Vanuit bestaande drone-consortia waar onderzoeksgroep Moral Design Strategy (Fontys) aan verbonden is, kan breed geput worden uit inhoudelijke expertise van het werkveld rondom zowel drones als VR toepassingen: kennisinstellingen (onder meer Eindhoven University, University of Twente, ROC Tilburg), de High Tech Campus (test locatie voor drone vluchten), en dronebedrijven Serendipity, Qualified en Multi Rotor Research B.V.

Binnen Fontys wordt gebruik gemaakt van de expertise ontwikkeld binnen onderzoeksgroep Moral Design Strategy onder leiding van Lector Bart Wernaart, waarin met name veel kennis is rondom het bouwen van online onderzoeks-omgevingen (waaronder VR) om onderzoek te doen naar voorkeuren van burgers en consumenten. Vanuit Ottawa Telfer School of Management is onder leiding van Professor Michael Mulvey veel expertise ontwikkeld rondom consumentengedrag-methodologie op basis van online (visuele) data.

Dit project loopt van 1 januari t/m 31 juli 2024.