

StimulanZ
In het project StimulanZ | S(t)imuLEREN in de zorg, werken we grensoverstijgend, samen met onderwijsinstellingen in Nederland en Vlaanderen aan het ontwikkelen van simulatie onderwijs als onderdeel van hybride leeromgevingen.
Over het project
De zorg- en welzijnssector in Vlaanderen en Nederland staat al jaren onder druk. Door de toenemende zorgvraag en vergrijzing zal het arbeidstekort in de toekomst exponentieel toenemen. De competentievereisten van de arbeidsmarkt veranderen snel, en zijn niet altijd direct geborgd in het huidige onderwijs.
Om tegemoet te komen aan deze uitdagingen richt het StimulanZ-project zich op de ontwikkeling van hybride leeromgevingen voor (toekomstige) zorgverleners, met aandacht voor aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, interprofessionele samenwerking en technologische wendbaarheid. Door middel van scenario’s voor simulatieleren verbeteren we interprofessionele communicatie, samenwerking en klinisch redeneren, zodat zorgprofessionals beter voorbereid zijn en duurzaam aan de slag kunnen blijven in de zorg
Doel
Het doel van het project is het ondersteunen van (toekomstige) zorgverleners via de ontwikkeling van krachtige simulatieomgevingen en trainingen met sterke aandacht voor de aansluiting onderwijsarbeidsmarkt, interprofessioneel samenwerken in een (hoog)technologische context.
Beoogde resultaten
Het lectoraat Mens & Technologie is verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning met design thinking van partners die scenario’s ontwikkelen en voor het onderzoek naar randvoorwaarden, succesfactoren en effect van interprofessioneel simulatieonderwijs.
Ondersteuning Design Thinking: De partners in dit project werken volgens de design thinking-methodiek aan kwalitatief hoogwaardige scenario’s voor simulatieleren. Omdat niet alle partners gewend zijn om met design thinking te werken, ondersteunen en begeleiden design thinking-experts van lectoraat Mens & Technologie partners in hun iteratieve ontwerp-, ontwikkel-, uitvoer- en evaluatieprocessen. Ook faciliteren zij kennisuitwisseling en kruisbestuiving tussen de verschillende partners.
Onderzoek naar randvoorwaarden: Onderzoekers van het lectoraat Mens & Technologie onderzoeken de randvoorwaarden en succesfactoren voor krachtige simulatieomgevingen. Als eerste halen zij het sentiment (Hopes, Fears en Expectations) rondom simulatieleren op bij studenten, docenten en zorgprofessionals via postkaarten bij de partners in Nederland en Vlaanderen. De thema’s en subthema’s die hieruit voortkomen vormen de input voor focusgroepen. In minimaal vijf focusgroepen gebruiken zij de thema’s en subthema’s om met studenten, docenten en zorgprofessionals randvoorwaarden en succesfactoren voor simulatieonderwijs te bepalen.
Resultaten
Ondersteuning Design Thinking: De Design thinking-experts hebben meerdere design thinking-trainingen verzorgd aan alle projectpartners en werksessies gehouden bij partners met een specifieke vraag over Design thinking.
Onderzoek naar randvoorwaarden: In totaal hebben 211 studenten, 95 docenten en 45 zorgprofessionals via 7 projectpartners in Nederland en Vlaanderen postkaarten ingevuld over hun Hopes, Fears en Expectations ten opzichte van simulatieonderwijs. Na thematische analyses zijn thema’s en subthema’s vastgesteld en weergegeven in woordwolken. De thema’s en subthema’s zijn gebruikt om de topiclist en werkvorm van de focusgroepen weer te geven. De focusgroepen worden in 2025 uitgevoerd en de resultaten volgen in 2026.
Publicaties
Er zijn nog geen artikelen verschenen over het werk van lectoraat Mens & Technologie. Wel hebben de onderzoekers de resultaten van de postkaarten over het sentiment (Hopes, Fears & Expectations) en de plannen voor vervolgonderzoek gepresenteerd tijdens het DSSH-congres op 7 maart in Amsterdam (Congres - DSSH) en het NSH-congres op 15 mei in Genk.
Looptijd
1-9-2023 t/m 31-8-2026
Voor meer informatie over het project en de partners volg je deze link naar project StimulanZ of StimulanZ – S(t)imuleren in de zorg:… | Interreg Vlaanderen-Nederland
Partners
