Werkomgeving ‘Startende leraar in een professionele teamcultuur’

In een klimaat waarin het steeds lastiger is om goede leraren te vinden én te houden, is het van groot belang om waardevolle leraren aan boord te houden. Nog te vaak is de stap van PABO naar lesgeven te groot, waardoor beginnende leraren afhaken en iets anders gaan doen. Deze werkomgeving moet dat tegengaan.

Wat houdt het project in?

Op het Platform Samen Opleiden is vanuit het Partnerschap Opleiden in de School (POS) een werkomgeving ontwikkeld voor het goed opvangen en begeleiden van startende leraren. Het zorgt ervoor dat leraren zich sneller thuis voelen op hun nieuwe school, dat ze zich goed kunnen ontwikkelen en hun werk optimaal kunnen doen zonder zichzelf te overvragen.

Projectdoelstelling

Deze werkomgeving moet bijdragen aan het vergroten van eigenaarschap, waardoor leraren zich meer betrokken en verantwoordelijk voelen, beter in hun vel zitten en dus minder snel op zoek gaan naar een uitdaging buiten het onderwijs.

2021 - 2023

Resultaten

De startende leraren beginnen met het invullen van een scan, waarna inzichtelijk wordt waar en hoe er ontwikkeling en verbetering mogelijk is. Als het nulpunt duidelijk is, bepaalt de startende leraar waaraan hij of zij wil gaan werken. De werkomgeving reikt acties aan die helpen om met kleine, haalbare interventies aan de slag te gaan. De laatste stap is een concreet werkplan. Het traject van de leraar is gericht op eigenaarschap: Waar sta ik op dit moment? Wat is belangrijk voor mij als starter? Passen al mijn taken wel echt bij wie ik ben?

De werkomgeving richt zich, behalve op de leraar zelf, nog op twee andere doelgroepen: de begeleider van de starter en de leidinggevende. Ook zij krijgen een eigen scan en een persoonlijk actieplan in de vorm van respectievelijk: handvaten voor het helpen van de starter en tips voor het verbeteren van de teamcultuur. Individueel deelnemen kan, maar wanneer alle drie de doelgroepen het traject volgen, zorgt dit uiteraard voor een onderlinge versterking.

De volgende drie dimensies dragen bij aan het vergroten van het werkplezier en aan optimaal team functioneren:

1. Samenwerking en communicatie
2. Ontwikkeling en expertise
3. Eigenaarschap en vitaliteit

Deze facetten komen dan ook uitgebreid terug in deze werkomgeving.
Op dit moment wordt de werkomgeving getest bij verschillende POS-scholen.

Team & partners

Betrokken werkveldpartners

Diverse basisscholen binnen het Platform Samen Opleiden.

Subsidieverstrekker

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Projectleider

Claudia Lammerding (werkveldpartner en leraar).

Foto van persoon

Dr. A.A. (Anje) Ros

Lector 'Goed leraarschap, goed leiderschap' en kartrekker 'Lerende en innoverende organisaties'