Sprint naar content
Project

Ontwikkeling van Leidraden ‘Werken aan onderwijsverbetering voor VO en MBO’

Deze leidraden helpen onderwijsorganisaties met de ontwikkeling naar een lerende organisatie. Dit is een organisatie die zich continu ontwikkelt en die zich voortdurend aanpast aan nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden. Voor een school betekent dit dat docenten en schoolleiding doelstellingen bijstellen als nieuwe ontwikkelingen daarom vragen. Ze verbeteren hun onderwijs op een onderbouwde en duurzame manier door zich te verdiepen in bestaande kennis, ervaringen te delen, van elkaar te leren en samen te werken.

Wat houdt het project in?

In opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) was al eerder een leidraad opgesteld met zes aanbevelingen voor de praktijk voor leraren en schoolleiders van het basisonderwijs:

1. Kom tot een onderbouwd en gedragen verbeterplan
2. Zorg voor een proces van uitvoeren, monitoren, bijstellen en borgen
3. Stimuleer een onderzoekende houding
4. Stimuleer samen leren in het team
5. Benut kennis en expertise
6. Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt gespreid

In aanbeveling 1 en 2 focussen de onderwijsinstellingen op het onderzoeksmatig en cyclisch werken aan onderwijsverbetering. In aanbeveling 3 tot en met 6 werken ze aan het creëren van een onderzoekscultuur. De leidraad, die gratis kan worden gedownload of besteld op Onderwijskennis.nl, is dermate populair dat al snel de vraag herrees om iets dergelijks ook voor het voortgezet onderwijs en het mbo te ontwikkelen.

In de leidraad die zich richt op het voortgezet onderwijs en mbo worden docenten en schoolleiders, net als in de versie voor het basisonderwijs, gestimuleerd om op een goede manier te werken aan onderwijsverbetering. Dit gebeurt onder andere met behulp van concrete tools als een poster, een infographic en checklists.

Projectdoelstelling

Het doel van deze leidraad is om docenten en schoolleiders kennis en handvatten te bieden om zich tot een lerende organisatie te ontwikkelen. De kennis uit onderzoeken en de kennis en ervaring van docenten wordt samengebracht in het kader van onderwijsverbetering. Ook bieden we handvatten om de manier van duurzaam werken aan kwaliteitsverbetering te kunnen verankeren in de schoolcultuur.

Periode

Het betreft een doorlopend traject. De leidraden voor voortgezet onderwijs en mbo zullen vanaf half januari 2023 online staan op Onderwijskennis.nl. Daarna staan diverse vervolgactiviteiten op het programma.

Resultaten

Met deze leidraden willen we de verbetering van het onderwijs concreet maken. Dit doen we bijvoorbeeld met tools, posters en infographics. Onze uiteindelijke doelstelling is om scholen systematischer te laten werken aan onderwijsverbetering. Hiervoor gebruiken we zowel kennis van binnen de school en opleiding als van daarbuiten. We willen processen meer gestructureerd laten verlopen en dermate goede condities creëren dat er een aantrekkelijker leer- en werkklimaat ontstaat.

Team & partners

Betrokken werkveldpartners

Vanuit hele land nemen verschillende docenten, schoolleiders en beleidsmakers deel. Samen vormen zij een resonansgroep die documenten doorneemt en feedback geeft.

Subsidieverstrekker

Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Projectleider

Anje Ros (Goed leraarschap, goed leiderschap).

Betrokken onderzoekers / lectoren

Anje Ros (lector Goed leraarschap, goed leiderschap), Wouter Schenken (lector Waardengericht leiderschap in het onderwijs, Penta Nova) en Patricia Brouwer (onderzoeker Hogeschool Utrecht).

Foto van persoon

Dr. A.A. (Anje) Ros

Lector 'Goed leraarschap, goed leiderschap' en kartrekker 'Lerende en innoverende organisaties'