Sprint naar content
Project

ZEBRH

Het lectoraat Automotive & Energy Innovation werkt binnen het ZEBRH-project (Zero Emissie in Binnenstedelijke Regio’s – vol elektrische & Hybride trucks) samen met koplopers uit de transport- en energiesector. Doel van het project is het verduurzamen van de transportsector. Met 12 verschillende elektrische trucks wordt supersnel opladen en energieopslag getest in de praktijk.

Wat houdt het project in?

Het ZEBRH-project is een proeftuin met 12 verschillende varianten van elektrische DAF en Renault trucks, die getest worden voor verschillende use cases. In deze testen wordt gekeken naar het supersnel opladen en de energieopslag van de batterijen van deze voertuigen. TNO en Fontys monitoren deze voertuigen om op basis van de data de analyses uit te kunnen voeren en aanbevelingen te doen. FIER voert analyses uit op de business cases bij diverse use cases. De kennis die wordt opgedaan, kan leiden tot het zo ver mogelijk minimaliseren van de CO2-productie, het lawaai en de luchtvervuiling van deze elektrische trucks.
Dit project is mede gefinancierd uit de regeling DKTI (Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport), een initiatief van RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).

Rol van Fontys in het project

Vanuit het lectoraat Automotive & Energy Innovation zijn studenten en onderzoekers van verschillende opleidingen van Fontys Engineering betrokken. Via stage- en afstudeeropdrachten werken ze aan een modellen voor het energieverbruik van de aandrijflijn van elektrische voertuigen. Dat model voorspelt hoeveel energie er nodig is om een specifiek elektrisch voertuig een bepaalde route af te laten leggen. In dit model wordt gebruik gemaakt van externe parameters zoals KNMI-database (weersinformatie), Actuele Hoogtemap Nederland (hoogte-informatie) en Open StreetMap (andere relevante verkeersinfo). Ook data over de lucht- en rolweerstand wordt in het model verwerkt. Aandrijflijnefficiëntie is zorgvuldig gemodelleerd op basis van kennis verworven uit een eerder onderzoeksproject, het VETIS-project.

Gegevens
Omdat het model gebruikmaakt van hoogfrequente gegevens, die in de praktijk schaars zijn, is een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheid om het energieverbruik te voorspellen op basis van onvolledige of laagfrequente gegevens. In tegenstelling tot het hoogfrequente model, gebaseerd op natuurwetten, is het laagfrequente model op AI gebaseerd. Het onderzoek is uitgevoerd in de vorm van een afstudeeropdracht bij TNO.

Totale energieverbruik

Niet alleen de aandrijflijn verbruikt energie, ook andere systemen in de elektrische trucks zoals laadkleppen, hydraulische persen, kranen en koelingen. Studenten van de opleiding Automotive voeren een onderzoek uit waarbij ze naar alle systemen kijken die invloed hebben op het totale energieverbruik van een elektrisch voertuig. Ze maken daarvoor gebruik van de trucks die ingezet worden tijdens het ZEBRH-project.

Projectdoelstelling

Het verduurzamen van de transportsector is het doel van het ZEBRH-project.

Periode

2021-2024

Resultaat

Door dit project, met koplopers uit de sector, willen de deelnemende bedrijven de verduurzaming van de elektrische truckmarkt versnellen en een stevige stap zetten richting massa-opname. Projectpartners bouwen enorm veel kennis en ervaring op tijdens dit project en zijn daarmee beter voorbereid voor verdere opschaling van zero emissie transport. De fabrikanten kunnen op basis van de feedback uit het project de producten verder optimaliseren.

Meer info

Wil je meer te weten komen over het ZEBRH-project, klik dan hier.

Contact

Foto van persoon

O.A. (Oxana) Zaal

Docentonderzoeker