Project

Empowering Zero Emission supply chain

Het bedrijf Innocent wil in samenwerking met H.N. Post & Zonen, Fontys Hogeschool en BREYTNER een substantieel deel van de supply chain van hun nieuwe fabriek ‘de blender’ zero emissie gaan realiseren. Uit dit project wil Innocent inzichten verkrijgen in de energievraag vanuit supply chain en productieproces, zodat deze na opstartfase van de fabriek met elkaar verbonden kunnen worden en elkaar kunnen gaan versterken.

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

De aanleiding voor dit project zijn de doelstellingen uit het landelijke klimaatakkoord en de eigen ambitie van het bedrijf Innocent. Het bedrijf bouwt een ‘all electric’ productiefaciliteit in de Haven van Rotterdam, waarin zij graag stappen wil zetten op gebied van een zero emissie supply chain. De integratie van een zero emissie supply chain in een all electric productie omgeving is nog niet eerder in deze vorm gedaan. Het op elkaar afstemmen van de verschillende vermogensvragen, die elkaar onderling niet mogen verstoren is hierin de grote uitdaging.

Projectdoelstelling

Innocent wil in samenwerking met H.N. Post & Zonen, Fontys Hogescholen en BREYTNER een substantieel deel van de supply chain van hun nieuwe fabriek ‘de blender’ zero emissie gaan realiseren. Het gaat specifiek over de toelevering van sinaasappelsap vanuit de Rotterdamse fruithavens (M4H gebied) naar de blender. Uit dit project wil innocent inzichten verkrijgen in de energievraag vanuit supply chain en productieproces, zodat deze na opstartfase van de fabriek met elkaar verbonden kunnen worden en elkaar kunnen gaan versterken. Als voorbeeld: Het koelhuis ’s-nachts één graad meer laten koelen, zodat overdag meer vermogen beschikbaar is voor het snelladen van voertuigen. Of de voertuigen extra opladen indien er meer zelf opgewekte energie uit zonnepanelen of windmolens is. Daarnaast heeft Innocent als belangrijke doelstelling andere partijen binnen en buiten de keten te inspireren ook te gaan verduurzamen. Naast de directe substantiële CO2 besparing die dit project oplevert, dient het project ook als showcase en blue print voor de gehele Nederlandse proces/maakindustrie om te komen tot een integraal CO2 neutraal productie proces en zero emissie supply chain.

Korte omschrijving van de activiteitenTijdens dit project zal H.N. Post & Zonen investeren in 6 volledige elektrische trekkers in combinatie met lichtgewicht tanker trailers, met bijbehorende over night oplaadinfrastructuur. Innocent zal investeren in een energie monitorings- en managementsysteem van het logistieke proces (EV Site Solution) waarbij de snelladers die gebruikt worden tijdens het lossen van het sinaasappelsap een integraal onderdeel zijn.

Rol van FontysFontys is in dit project verantwoordelijk voor de realisatie van energiemodellen van de productieprocessen van de blender en de realisatie van het energiemodel van de elektrische trucks. Door deze modellen te koppelen aan het model van de energie productiefaciliteiten kan een verbruiksoptimalisatie gerealiseerd worden. Om deze optimalisatie mogelijk te maken is het noodzakelijk om energiebuffers te hebben. Bij dit project worden koelingen en de batterijen in de electrische trucks ook gebruikt als buffer.

Maart 2021 - Maart 2024

Resultaat

Een representatief deel van de supply chain is verduurzaamd waarmee inzichten zijn verkregen en tools in handen zijn om verdere opschaling van supply chain en productie te kunnen realiseren. Kennisdeling binnen de keten maar ook daarbuiten. Via een open source model zoveel mogelijk partijen inspireren en bewegen om ook te gaan verduurzamen. Een EV Site Solution die gevalideerd is en waardoor inzichten zijn verkregen in de verschillende vermogensvragen.

Paul Verstegen

Dr. P.P.H. (Paul) Verstegen