Leven lang ontwikkelen: voor en door de regio

Grenzen worden vanwege taal- en cultuurverschillen soms (letterlijk) ervaren als een barrière. Maar wie zich ervoor openstelt, zal zien dat wonen en werken in een grensregio als Venlo ook talloze voordelen met zich meebrengt. En dan hebben we het niet alleen over in Duitsland tanken en boodschappen doen. Studenten op de Fontys campus in Venlo wordt geleerd om grensoverschrijdend te denken en handelen. De minor ‘Embrace the Border’ sluit hier helemaal bij aan.

Wat houdt het project in?

Met dit project willen we mensen bewust maken van de vele mogelijkheden die er in de dynamische grensregio Duitsland-Nederland zijn op het gebied van wonen, werken en studeren. We maken studenten aan beide kanten van de grens wegwijs in het aangrenzende land en bieden ze de mogelijkheid om er een waardevol netwerk op te bouwen. Ze leren dus al tijdens hun studie gebruik te maken van de vele kansen die deze regio biedt.

Tijdens de minor ‘Embrace the Border’ die in februari 2023 van start is gegaan, worden studenten gedurende één semester ondergedompeld in de taal van het buurland en leren zij deze in een zakelijke context te gebruiken. Samen met partners als bijvoorbeeld Supply Chain Valley gaan we op zoek naar mogelijkheden en partnerschappen over de grens. Studenten werken aan een grensoverschrijdend project, doen onderzoek en volgen diverse (gast-)colleges. Deze worden in het Nederlands en Duits gegeven. De nadruk ligt op het zakendoen over de grens en het verwerven van de vaardigheden en overtuiging die nodig zijn om dit goed te kunnen doen.

Studenten maken zich niet alleen de taal van het aangrenzende land eigen, maar vooral ook de normen, waarden en economische kennis. Hebben zij de minor succesvol afgerond, dan kunnen zij eenvoudig switchen tussen de Nederlandse en Duitse zakencultuur. Dit hoeft niet per se te betekenen dat je als Nederlander in Duitsland moet gaan werken of andersom, maar je wordt wel geacht de kansen te zien die er liggen aan de andere kant van de grens. Veel studenten van Fontys Venlo denken nog steeds dat ze naar de Randstad moeten om carrière te kunnen maken. Terwijl de mogelijkheden hier eindeloos zijn!

Projectdoelstelling

Denk je alleen tot aan de grens, dan heb je een halve cirkel. Wat wij willen bereiken, is hier een hele cirkel van te maken door onze studenten grensoverschrijdend te leren denken. We willen hen bewust maken van de vele mogelijkheden die de Duits-Nederlandse grensregio biedt.

Periode

De minor ‘Embrace the Border’ loopt sinds februari 2023. De minor is geaccrediteerd en is Fontys-breed beschikbaar voor alle studenten (mits voldoende aanmeldingen).

Resultaat

We willen een LinkedIn-groep oprichten die gaat dienen als netwerk voor onze studenten. Het doel is om deze groep te laten uitgroeien tot een waardevolle community van mensen uit verschillende plaatsen in de regio die elkaar op uiteenlopende vlakken kunnen helpen. Ideaal zou zijn als kinderen uit het Duits-Nederlandse grensgebied een leven lang handvatten en vaardigheden meekrijgen om gebruik te maken van de kansen over de grens, van basisschool tot en met hogeschool of universiteit.

Projectleider

Martine Simonis is coördinator van de minor Embrace the Border die in februari 2023 van start is gegaan.

Betrokken onderzoekers

Jacqueline Lümmen, Jan Lucas en Max Klöters.

En diverse bedrijven in de Duits-Nederlandse grensregio.

Foto van persoon

M.M.H. (Martine) Simonis