Project

De kunst van het presteren

Prestatiedruk is onder hbo-studenten een van de grootste stressfactoren. Er lijkt daarbij een discrepantie te bestaan tussen de beleving van studenten en docenten over wat een prestatie is. Wat nodig is, is om op een fundamenteel andere manier na te denken over wat een prestatie is, namelijk vanuit de performance art.

Een prestatie moet niet langer gezien worden als iets dat je ‘levert’, maar als een ontdekking en een gebeurtenis. Niet het tegengaan, maar juist het gebruiken van onzekerheid, risico en ongemak om nieuwe perspectieven te ontdekken, vormt een noodzakelijke verdieping tot transformatief leren binnen zelfsturend onderwijs.

Wat houdt het project in?

Veel initiatieven richten zich op het reduceren van prestatiedruk. De insteek is meestal perfectionisme verminderen door verwachtingen bij te stellen, je innerlijke drijfveren ontdekken of het geven van leefstijl- en gezondheidsadviezen. De focus ligt dan op jezelf accepteren zoals je bent; of de verandering richt zich op gedrag. Wij willen echter de focus leggen op het gegeven dat een leerproces een transformatieproces is. De nadruk moet liggen op het stimuleren van uithouden, (leren) verdragen en accepteren dat leren tijd kost en onzekerheid met zich meebrengt.

Performance artists hebben strategieën om met onzekerheid om te gaan. Lichaamsbewustzijn, aanwezig zijn in het moment, intuïtie en presencing vormen de basis van deze kunstvorm. Deze eigenschappen van performance art maken het mogelijk om een radicaal andere omgang met prestaties te bewerkstelligen. Niet door de stress, de weerstand en het ongemak weg te nemen, maar die juist uit te nodigen en met die negatieve kanten een meer vreedzame, harmonieuze relatie aan te gaan. Dit vraagt om een leeromgeving waarin weerstand, angst, onzekerheid, boosheid, teleurstelling etc. – kortom: ongemak – ervaren mag worden.

Dit kan alleen als de angsten, verwachtingen en weerstanden ook bij docenten serieus genomen worden. Door docenten te leren hoe ze op professionele wijze ruimte kunnen geven aan transformatieve processen, verbetert de leeromgeving voor studenten waarin onzekerheden op een veilige manier mogen bestaan en productief gemaakt kunnen worden. Het einddoel is een leeromgeving waarin de student zich op een verantwoordelijke manier optimaal kan ontplooien.

1-7-2023 tot en met 1-9-2025

Foto van persoon