‘Je bent een voorbeeld voor je leerlingen’

Een écht op maat gemaakte studie met een prettig leerklimaat, waar je vanwege de kleinschaligheid bijna een huiskamergevoel bij krijgt. Dat is hoe de 34-jarige Kim Vos haar opleiding bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) in het kort omschrijft. Kim volgt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Aardrijkskunde en gaat voor haar tweedegraadsbevoegdheid.

Kim is momenteel werkzaam als docent bij De Rooi Pannen in Breda. Omdat ze zich graag wil verbreden met kennis, koos ze ervoor om een deeltijdopleiding te volgen. “Bij FLOS kreeg ik de mogelijkheid om de opleiding binnen twee jaar af te ronden. Omdat ik al bevoegd docent ben, was het voor mij mogelijk om voor diverse modules zelfs een vrijstelling te krijgen. De studie is daardoor heel goed te combineren met mijn werk en niet alleen een aanvulling voor mijn huidige lessen, maar ook voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling.”

Wereldreiziger

De 34-jarige docente koos voor het vak aardrijkskunde omdat ze geïnteresseerd is in de wereld en alles daarop en omheen. “Als klein kind had ik al een fascinatie voor de wereld. Waar ligt wat en waarom daar? Tijdens mijn vele reizen kwam ik in aanraking met de diversiteit van natuur en cultuur. Mijn passie ligt bij aardrijkskunde, dat heb ik in de afgelopen jaren wel ontdekt. Ik heb ongeveer tien jaar in diverse organisaties in de reisbranche gewerkt en heb om die reden nu een perfecte basis om het vak over te brengen en nieuwe generaties te inspireren.”

Voor de klas staan, Kim doet niets liever. “Het is fantastisch. Tijdens het geven van lessen ben ik als docent bezig met het vormen van studenten. Nadenken over welke informatie je ze meegeeft, is van groot belang voor hun toekomst. Wat hebben ze nodig, waar is vraag naar en hoe ga ik ze dit bijbrengen. Door in de eerste weken van het nieuwe jaar te investeren in een goede band, zien studenten jou al snel als voorbeeld. Zorgen voor vertrouwen door naar ze te luisteren maar tegelijkertijd lol maken, is erg belangrijk. Af en toe een kletspraatje maakt het leuk.”

Maatwerk

Omdat Kim een flexibele deeltijdopleiding volgt, zijn de colleges beperkt. Ze krijgt veel informatie in weinig tijd en moet dit goed kunnen verwerken. “Thuis studeren is daarom ook noodzakelijk. De colleges vinden plaats in normale leslokalen en in kleine klassen, waardoor er veel ruimte is voor vragen en interactie. Docenten weten dat er veel moet gebeuren in een kort tijdsbestek en proberen dan ook zo goed mogelijk maatwerk te leveren. Er wordt duidelijk aangegeven wat noodzakelijk is voor tentamens en hoe de lesprogramma’s er uitzien.”

Dat de opleiding zo kleinschalig is, brengt volgens Kim veel voordelen met zich mee. Je wordt niet gezien als een nummertje en krijgt goede begeleiding. Docenten staan altijd voor je klaar. “Er wordt goed gekeken naar jouw kennis en kunde voor eventuele vrijstellingen. Maar dat niet alleen. De manier waarop de docenten vol enthousiasme en passie het vak overbrengen, zorgt er bij mij voor dat ik met veel plezier de lessen volg.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Kim Vos
  • 34 jaar oud
  • Woont in Soerendonk
  • Volgt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Aardrijkskunde bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Kim als docente

“Ik ben enthousiast, heb veel passie voor het vak en investeer veel in mijn studenten. Ik kan met iedereen een klik maken en zorg voor een veilig leerklimaat in de klas. Inleven in het dagelijkse leven van de doelgroep is heel belangrijk om wederzijds begrip te krijgen. Regels en duidelijkheid vind ik heel belangrijk om na te streven, daar ben ik zeer consequent in.”

Gouden tip

“Zorg vooral voor tijd en ruimte binnen je privéleven wanneer je start met een flexibele deeltijdopleiding naast je baan. Houd balans, dit is de basis om succesvol te zijn!”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Aardrijkskunde (flexibele deeltijd)