

Docentonderzoeker
Dr. L.B. (Lars) Borghouts
Lars Borghouts is gepromoveerd aan de Universiteit Maastricht in de Bewegingswetenschappen. Sinds 2002 is hij werkzaam bij Fontys Sport en Bewegen in Eindhoven. Hij is onderwijsmanager van de Master Sport- en Bewegingsonderwijs. Voor deze master is hij tevens verantwoordelijk voor het onderdeel Curriculumvernieuwing. Lars begeleid onderzoek van masterstudenten en promovendi binnen het vakgebied Lichamelijke Opvoeding.
Zijn eigen onderzoek positioneert zich binnen het lectoraat Move to Be, met als onderzoeks-interesses onder andere evaluatie/assessment bij LO, doorlopende professionalisering van docenten, motivationeel leerklimaat, en video-begeleiding van leraren (in opleiding). Daarvoor ontving hij onder andere de Boymansprijs, de Fontys Onderzoeksprijs en een Comeniusbeurs. Via AIESEP en Erasmus+ wordt er samengewerkt in een uitgebreid internationaal netwerk.
Selectie van publicaties
Publicaties
Weeldenburg, G., Slingerland, M., Borghouts, L. B., Kromkamp, L., van Dijk, B., van der Born, E., & Vos, S. (2024). Evaluation of the digital teacher professional development TARGET-tool for optimizing the motivational climate in secondary school physical education. Educational technology research and development, 1-24.
Slingerland, M., Weeldenburg, G., & Borghouts, L. (2024). Formative assessment in physical education: teachers’ experiences when designing and implementing formative assessment activities. European Physical Education Review. https://doi.org/10.1177/1356336X241237398
Adank, A. M., Van Kann, D. H., Borghouts, L. B., Kremers, S. P., & Vos, S. B. (2024). That's what I like! Fostering enjoyment in primary physical education. European Physical Education Review, 30(2), 283-301.
Slingerland, M., & Borghouts, L. (2024). Assessment and Evaluation in Physical Education and Sports. Routledge resources online: sport studies. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367766924-RESS133-1
Publicaties
Weeldenburg, G., Kromkamp, L., Borghouts, L., Verburg, P., Hansen, N. B., & Vos, S. (2023). TARGET-tool: Participatory Design of an Interactive Professional Development Tool for Secondary School Physical Education Teachers. In Proceedings of the 2023 9th International Conference on Frontiers of Educational Technologies (pp. 40-51).
Borghouts, L., Krijgsman, C., Slingerland, M., Weeldenburg, G. (2023). Stoppen met beoordelen is geen oplossing. Lichamelijke Opvoeding Magazine 7, B54-B55.
MacPhail, A., Tannehill, D., Leirhaug, P. E., & Borghouts, L. (2023). Promoting instructional alignment in physical education teacher education. Physical Education and Sport Pedagogy, 28(2), 153-164.
Publicaties
Weeldenburg, G., Borghouts, L., Laak, T. V. D., Remmers, T., Slingerland, M., & Vos, S. (2022). TARGETing secondary school students’ motivation towards physical education: The role of student-perceived mastery climate teaching strategies. PloS one, 17(9), e0274964.
Borghouts, L., Weeldenburg, G., Slingerland, M. (2022). Formatief handelen met rubrics. Lichamelijke Opvoeding 109(3), 9-13.
Publicaties
Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Vos, S.B. (2021). Through Students’ Eyes: Preferred Instructional Strategies for a Motivating Learning Climate in Secondary School Physical Education. Curriculum Studies in Health and Physical Education.
Slingerland, M., Borghouts, L.B., Laurijssens, S., van Dijk-van Eijck, B., Remmers, T., Weeldenburg, G. (2021). Teachers’ Perceptions of a Lesson Study intervention as Professional Development in Physical Education. European Physical Education Review.
Borghouts, L.B., Slingerland, M., Weeldenburg, G., van Dijk-van Eijck, B., Laurijssens, S., Remmers, T., & Haerens, L. (2021). Effectiveness of a lesson study intervention on teacher behaviour and student motivation in physical education lessons. In Physical Education and Sport Pedagogy.
MacPhail, A., Tannehill, D., Leirhaug, P., & Borghouts, L.B. (2021). Promoting instructional alignment in physical education teacher education. In Physical Education and Sport Pedagogy.
Krijgsman, C., Mainhard, T., Borghouts, L.B., van Tartwijk, T., & Haerens, L. (2021). Do goal clarification and process feedback positively affect students' need-based experiences? A quasi-experimental study grounded in self-determination theory. In Physical Education and Sport Pedagogy, 26(5), 483-503.
Publicaties
Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Vos, S.B. (2020). Similar but different: profiling secondary school students based on their perceived motivational climate and psychological need, based experiences in physical education. PLoS ONE, 15(2).
Lammertink, L. & Borghouts, L.B. (2020). Groepsleerkracht wil vakleerkracht. In Lichamelijke opvoeding KVLO, 108(7), 34-35.
Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Slingerland, M. & Vos, S.B. (2020). Similar but different. In PLoS ONE, 15(2).
Boeken en rapporten
Borghouts, L.B., Slingerland, M., Weeldenburg, G., MacPhail, A., van der Mars, H., Penney, D., López Pastor, V., van Hilvoorde, I., Iserbyt, P., & Lund, J. (2020). AIESEP Position statement on physical education assessment.
Publicaties
Krijgsman, C., Mainhard, T., van Tartwijk, J., Borghouts, L.B., Vansteenkiste, M., Aelterman, N., & Haerens, L. (2019). Where to go and how to get there: Goal clarification, process feedback and students’ need satisfaction and frustration from lesson to lesson. Learning and Instruction, 61, 1–11.
Borghouts, L.B. (2019). Wel of geen cijfer geven? In Lichamelijke opvoeding KVLO, 107(6), 38-40.
van Dun, D., van Meel, J. & Borghouts, L.B. (2019). Heeft formatief beoordelen de toekomst? In Lichamelijke opvoeding, 107(3), 40-43.
Slingerland, M., Weeldenburg, G., & Borghouts, L.B. (2019). Physical Education Teacher Education in the Netherlands. In European Physical Education Teacher Education Practices: Initial, Induction, and Professional Development, 240-258.
Bijdrage aan periodiek
Slingerland, M., Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Beckers, J., & Gosens, G. (2019). OnderzoekLO.nl voor leraren en studenten LO. In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 107(3), 44-46.
Publics
Haerens, L., Krijgsman, C., Mouratidis, A., Borghouts, L.B., Cardon, G., & Aelterman, N. (2018). How does knowledge about the criteria for an upcoming test relate to adolescents’ situational motivation in physical education? A self-determination theory approach. European Physical Education Review.
Weggemans, R. M., Backx, F. J., Borghouts, L.B., Chinapaw, M., Hopman, M. T., Koster, A., & van der Ploeg, H. P. (2018). The 2017 Dutch Physical Activity Guidelines. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 15(1), 58.
Presentaties en workshops
Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Weeldenburg, G. (2018). Abstractbook Future directions in PE Assessment (video).
Bijdrage aan periodiek
Borghouts, L.B., & Weeldenburg, G. (2018). Model-based physical education. In Lichamelijke Opvoeding, 106(7), 4-6.
Borghouts, L.B., Slingerland, M., & van Dijk-van Eijck, B. (2018). Lesson study: een effectieve methode voor professionalisering? In Lichamelijke Opvoeding, 106(5), 14-16.
Krijgsman, C., Borghouts, L.B., van Tartwijk, J., Mainhard, T., & Haerens, L. (2018). Cijfers en motivatie van leerlingen in de les LO. In Lichamelijke Opvoeding, 106(4), 13-15.
Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., & Slingerland, M. (2018). Toolbox voor een motiverend leerklimaat. In Lichamelijke Opvoeding, 106(4), 6-9.
van Kann, D., & Borghouts, L.B. (2018). Master Sport- en Bewegingsonderwijs. In Lichamelijke Opvoeding, 106(1), 46-47.
Krijgsman, C., Vansteenkiste, M., Van Tartwijk, J., Maes, J., Borghouts, L.B., Cardon, G., Mainhard, T., & Haerens, L. (2017). Performance grading and motivational functioning and fear in physical education: A self-determination theory perspective. Learning and Individual Differences, 55, 202–211.
Borghouts, L.B., Slingerland, & M., Haerens, L. (2017). Assessment Quality and Practices in Secondary PE in the Netherlands. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 473-489.
Gosens, W., van 't Hul, A., Oomen, J., Hesselink, M.K.C., & Borghouts, L.B. (2017). Mechanical efficiency in chronic obstructive pulmonary disease. In Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation and Prevention, 37(2), 146-153.
Slingerland, M., Borghouts, L.B., Jans, L., Weeldenburg, G., van Dokkum, G., Vos, S.B., & Haerens, L. (2017). Development and optimisation of an inservice teacher training programme on motivational assessment in physical education. In European Physical Education Review, 23(1), 91-109.
Bijdrage aan periodiek
Borghouts, L.B., & Weeldenburg, G. (2017). Onderzoeksmatig onderwijs ontwikkelen. In Lichamelijke Opvoeding, 105(5), 12-14.
Borghouts, L.B., & Raijmakers, B. (2017). Wat kunnen we nu met de coopertest? In Lichamelijke Opvoeding, 105(1), 26-30.
Krijgsman, C., Borghouts, L.B., van Tartwijk, J., Mainhard, T., & Haerens, L. (2017). Cijfers en motivatie van leerlingen in de gymles. In Examens, 4, 24-28.
riodiek
Barmentlo, H. & Borghouts, L.B. (2016). Beoordelingscriteria op het Heerbeeck College. In Lichamelijke Opvoeding, 104(6), 14-17.
diek
Slingerland, M., Borghouts, L.B., Weeldenburg, G., & van Dokkum, G. (2015). Evalueren om te leren: motiverend beoordelen in de les LO. In Lichamelijke Opvoeding, 103(8), 10-13.
Weeldenburg, G., Slingerland, M., & Borghouts, L.B. (2015). Motiverend beoordelen binnen de lessen spel. In Lichamelijke Opvoeding, 103(8), 26-29.
Borghouts, L.B., Slingerland, M., Weeldenburg, G., & Haerens, L. (2015). Motivatie van leerlingen; de zelfdeterminatietheorie. In Lichamelijke Opvoeding, 103(8), 6-9.
Borghouts, L.B., Weeldenburg, G., Slingerland, M., & van Dokkum, G. (2015). Doelen, lessen en beoordelen: een geheel constructive aligment bij LO. In Lichamelijke Opvoeding, 103(2), 38-41.
Publicaties
Borghouts, L.B., van Dokkum, G., & Slingerland, M.) (2014). Beoordelen in de lichamelijke opvoeding. In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(4), 6-8.
Bijdrage aan periodiek
Haerens, L., Cardon, G., Tallir, I., Vansteenkiste, M., Borghouts, L.B., & Krijgsman, C. (2014). De doelen van gezondheidsgerelateerde lichamelijke opvoeding. In Lichamelijke Opvoeding, 102(11), 12-13.
Strijland, R., & Borghouts, L.B. (2014). Telto LO mee voor de determinatie van leerlingen? In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(5), 37-39.
Borghouts, L.B., van Dokkum, G., & Slingerland, M. (2014). Kwaliteit van beoordelen binnen LO. In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(4), 12-13.
Borghouts, L.B., & Slingerland, M. (2014). Onderzoeksartikelen in de LO papiervervuiling? In Lichamelijke Opvoeding, 102(3), 36-37.
Borghouts, L.B. (2014). Bachelor- versus masteronderzoek in de lichamelijke opvoeding. In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(2), 4-5.
Publicaties
Slingerland, M., Haerens, L., Cardon, G., & Borghouts, L.B. (2013). Differences in perceived competence and physical activity levels during single-gender modified basketball game play in middel school physical education. In European Physical Education Review Sage, 20(1), 20-35.
Bijdrage aan periodiek
Borghouts, L.B., van Dokkum, G., & Slingerland, M. (2013). Een punt voor gym!? Beoordelen in de lichamelijke opvoeding. In Thomas-bulletin Thomas van Aquino, Waalwijk, 73, 19-22.
Jans, L., & Borghouts, L.B. (2013). Spring op het schoolplein! In Jeugd in School en Wereld, 1, 40-43.
Vos, S.B., Liesbeth Jans, L., Adank, A., & Borghouts, L.B. (2013). Actief in de pauze, betere focus?! Onderzoek naar de samenhang tussen bewegen in de pauze en de aandacht van basisschoolkinderen. In Thomas Bulletin, 73, 33-36.