
Trend Research & Concept Creation in Lifestyle
- 4 jaar
- Hbo-bachelor
- Voltijd
Kom proefstuderen
- Open dagen
- Proefstuderen
- En meer...
Over de opleiding
We also offer this programme in English. Interested in the English programme?
Bij deze creatieve hbo-opleiding leer je concepten ontwikkelen, verbeelden, presenteren en realiseren waarbij kwaliteit van leven centraal staat. Je ontwerpt lifestyleconcepten aan de hand van vraagstukken uit de praktijk. Dit doe je altijd op basis van onderzoek, trendanalyse en toekomstdenken en altijd met oog voor het hele ecosysteem waar wij als mensen deel van uitmaken.
Na deze opleiding ben je een creatieve professional die verandering in gang kan zetten door lifestyleconcepten die bijdragen aan een duurzame samenleving en een menswaardige toekomst.
Waarom opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle?
- Je werkt aan betekenisvolle creatieve concepten die de kwaliteit van leven verbeteren. Hiermee draag je bij aan een vitale, duurzame en inclusieve samenleving.
- Je leert hoe je creativiteit combineert met maatschappelijke betrokkenheid, zakelijkheid en ondernemerschap.
- Je werkt aan concrete praktijkprojecten voor (profit en non-profit) opdrachtgevers.
- Je combineert een stevige theoretische basis met praktijkgericht werken.
- Je leert hoe je een onderscheidende visie ontwikkelt.
- Je doet volop internationale ervaring op.
Wat ga je leren?
Bij deze hbo-opleiding van Fontys Tilburg leer je creativiteit combineren met zakelijkheid en hoe je dit inzet voor organisaties en overheden die vorm willen geven aan de hoognodige transities in de economie en de samenleving. Denk hierbij aan transities op het gebied van klimaat, energie, wonen, zorg, voeding, natuur, identiteit, werk en onze manier van leven. Je omarmt de veranderingen in de samenleving en ziet daarin kansen.
- De opleiding bestaat uit een mix van praktijkopdrachten, interessante workshops en persoonlijke projecten.
- Je werkt aan zaken als trendonderzoek, conceptcreatie, realiseren, adviseren en reflecteren.
- Je ontwikkelt verschillende expertises en kennisgebieden, denk aan conceptontwikkeling, creatief denken, creatieve technieken, trendonderzoek, toekomstdenken, lifestyle-research, ontwerpen, marketing, branding, professionele communicatie, taal, beeldtaal, presenteren, samenwerken en projectmanagement, antropologie en ethiek.
- Je verdiept je in sectoren die bijdragen aan kwaliteit van leven waaronder klimaat, energie, wonen, zorg, voeding, natuur, identiteit, werk en onze manier van leven.
Hoe ziet je week eruit?
De week is opgebouwd uit bouwstenen, zoals Community Work, Projecten of Inspiratie. Bij dit laatste kun je denken aan museumbezoek, een lezing bijwonen, boeken lezen of bijdragen aan de TCL talkshow TCL Talks. Daarnaast heb je de vrijheid om te werken aan je persoonlijke ambities en leerdoelen, bijvoorbeeld door een bepaald project te initiëren of een vaardigheidsmodule te volgen. Zo leer je om de regie kunt pakken op je eigen leerproces.
Toelatingseisen
- Cultuur & Maatschappij
- Economie & Maatschappij
- Natuur & Gezondheid
- Natuur & Techniek
- Cultuur & Maatschappij
- Economie & Maatschappij
- Natuur & Gezondheid
- Natuur & Techniek
-
Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.
Eén vak niet in jouw pakket?
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.
Niet de juiste vooropleiding?
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+.
Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.
Na je opleiding
Afgestudeerden van de hbo-opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle maken hun beroep van het analyseren van trends en het ontwikkelen en in de markt zetten van lifestyle-concepten. Als afgestudeerde kun je aan de slag als:
- Conceptontwikkelaar lifestyle
- Trendonderzoeker
- Innovatie manager
- Design thinker
- Lifestyle vormgever
Agenda
Meld je hier aan voor een van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een Open dag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.
Proefstuderen Trend Research & Concept Creation in Lifestyle | Tilburg
19 dec 2023
09:30 - 14:00
Programma
Voorlichting Trend Research & Concept Creation in Lifestyle | Online
16 jan 2024
16:00 - 16:45
Programma
Voorlichting Trend Research & Concept Creation in Lifestyle | Online
17 jan 2024
19:00 - 19:45
Programma
Open dag Trend Research & Concept Creation in Lifestyle | Tilburg
20 jan 2024
Programma
Proefstuderen Trend Research & Concept Creation in Lifestyle | Tilburg
06 feb 2024
09:30 - 14:00
Programma
Hbo voorbereiding havo/vwo Toekomstmakers | Tilburg
28 sep 2023
14:45 - 17:00
Programma
Aanmelding gesloten
Toekomstmakers
Ben jij geïnteresseerd in trends, ontwikkelingen in de maatschappij en gedrag van mensen? Heb jij gevoel voor de tijdgeest en vraag jij je af hoe we een duurzame en menswaardige toekomst voor iedereen kunnen creëren?
Tijdens dit voorbereidingsprogramma ontdek je wat het beroep van een creatieve toekomstmaker inhoudt. Je leert hoe je een creatief en toekomstbestendig concept (vaak een product of dienst) ontwikkelt voor een opdrachtgever uit het werkveld die jouw hulp goed kan gebruiken. Om tot een concept te komen, krijg je les in creatief denken, doelgroeponderzoek en trendonderzoek. Ook leer je hoe je een concept ontwikkelt. Daarnaast maak je kennis met experts uit het werkveld en met studenten die jou meer vertellen over hoe je creativiteit kunt inzetten om mensen en organisaties verder te helpen. Je krijgt groeps- en individuele opdrachten en je doet op verschillende manieren kennis op over het vakgebied. Het doel van dit programma is je te laten kennismaken met het vakgebied van trendonderzoek en conceptontwikkeling. Na acht bijeenkomsten heb je een beeld van het beroep van de creatieve toekomstmaker, de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle én hoe het is om te studeren op het hbo.
Wat ga je doen?
Bijeenkomst 1: Kennismaking en introductie
Het beroep van de creatieve toekomstmaker heeft jouw interesse gewekt. Maar wat moet je eigenlijk leren om dit beroep te kunnen uitoefenen? Welke kwaliteiten en vaardigheden zijn hiervoor nodig? In deze bijeenkomst maak je kennis met het beroep van de creatieve toekomstmaker. Je ontdekt welke onderwerpen met dit beroep te maken hebben en welke vaardigheden hiervoor belangrijk zijn. Daarnaast maak je kennis met je begeleiders, de opdrachtgever en het schoolgebouw van Fontys Trend Research & Concept Creation in Lifestyle.
Bijeenkomst 2: Trendonderzoek
Als toekomstmaker is het belangrijk dat je nieuwgierig bent naar de wereld om je heen. Wat gebeurt er in onze maatschappij en wat betekent dat? Als toekomstmaker verdiep je je in nieuwe producten en diensten die op de markt komen en wat die zeggen over veranderende behoeftes van mensen. In deze bijeenkomst leer je hoe je op verschillende manieren met aandacht de wereld kunt observeren en ontdekken. Ook leer je hoe je trends kunt onderzoeken en hoe je met de resultaten daarvan mensen en organisaties kunt inspireren of adviseren. Je ontwikkelt adviezen voor je opdrachtgever op basis van jouw trendonderzoek.
Bijeenkomst 3: Doelgroeponderzoek
Als toekomstmaker is het belangrijk om de behoeftes van mensen te achterhalen. Waar worden zij blij en gelukkig van? En waar liggen hun frustraties? Als je weet wat er speelt bij een doelgroep, kun je een product of dienst ontwikkelen dat bij hen aansluit. In deze bijeenkomst leer je hoe je een doelgroep kunt onderzoeken. Je leert interviewen en je interviewt een klasgenoot over wat ‘inspraak’ voor deze persoon betekent. Je bedenkt op basis hiervan eerste ideeën die een antwoord geven op de vraag van jouw opdrachtgever.
Bijeenkomst 4: Creatieve sessie
Voor een toekomstmaker is creatief denken belangrijk. Want daardoor kun je nieuwe ideeën en oplossingen bedenken voor problemen. Tijdens deze bijeenkomst leer jij meer over het creatieve proces en voer je een creatieve sessie uit. Je gaat brainstormen over hoe je jongeren meer inspraak kunt geven in de gemeente Tilburg. Je leert meer over creatieve technieken en wat je kunt doen om tot zoveel mogelijk ideeën te komen.
Bijeenkomst 5: Bezoek van de opdrachtgever
Tijdens de vijfde bijeenkomst ontwikkel je een concept voor een opdrachtgever uit het werkveld. Als toekomstmaker is het belangrijk dat je jouw opdrachtgever hierbij betrekt, bijvoorbeeld door je ideeën te bespreken. Natuurlijk leer je hoe je dit kunt aanpakken. Je leert te kijken naar wat er gebeurt in de wereld van jouw opdrachtgever, zodat je hiermee rekening kunt houden bij het verder ontwikkelen van je concept. Je leert bijvoorbeeld te kijken naar met welke partijen je opdrachtgever samenwerkt en waar kansen liggen om jouw concept in samenwerking met de opdrachtgever tot een succes te maken.
Bijeenkomst 6: Ontwerpen en testen
Tijdens deze bijeenkomst leer jij meer over het creatieve proces. Je gaat verder aan de slag met creatieve technieken om ideeën te bedenken en selecteren. Ook leer je hoe je jouw ideeën tastbaar kunt maken, zodat je de gedachte erachter goed kunt uitleggen. Daarnaast is het belangrijk dat je je ideeën test bij de doelgroep. Wat vinden zij van jouw idee? Worden ze er blij van? Of zijn er nog aanpassingen mogelijk, die je idee nog beter maken? Ook hier ga je tijdens deze les mee aan de slag.
Bijeenkomst 7: Presenteren
Tijdens deze bijeenkomst leer je hoe je jouw concept op een inspirerende manier kunt presenteren aan je opdrachtgever. Het is belangrijk om na te denken over hoe je jouw verhaal krachtig over kunt laten komen. Daarom leer je meer over presentatietechnieken en krijg je de mogelijkheid om je eindpresentatie te oefenen.
Bijeenkomst 8: Eindpresentatie en evaluatie
Tijdens deze laatste bijeenkomst mag je laten zien waar je al die maanden zo hard aan gewerkt hebt! Je presenteert jouw proces en je eindresultaat op een manier die bij jou past. Je doet dit voor je opdrachtgever, medeleerlingen, studenten, coaches en decaan. Je beantwoordt vragen, maar je mag ook zelf vragen om feedback van de aanwezigen. Ook bespreken we wat je hebt geleerd tijdens de dit programma en wat je hieruit meeneemt naar de toekomst. Een moment om trots op te zijn! Na jouw presentatie krijg je een cijfer en een beoordelingsformulier met toelichting van je begeleiders. We sluiten het hbo voorbereidingsprogramma op een gezellige manier af met elkaar en reiken de certificaten uit.
Als je dit voorbereidingsprogramma gaat volgen, ben je er zeker van dat je:
- Ondersteuning hebt gekregen bij het maken van je profielwerkstuk.
- Je eigen talenten verder hebt ontwikkeld.
- Een indruk krijgt van de vaardigheden, kennis en houding die van belang zijn om op hbo-niveau de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle te kunnen volgen;
- Zicht hebt op de inhoud en de onderwijsvorm bij de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle;
- Zicht hebt op het beroep en het werkveld van de creatieve toekomstmaker;
- Kennis hebt gemaakt met toekomstige medestudenten en de opleidingslocatie;
- Inzicht hebt in hoe studenten de opleiding ervaren en beleven;
- Meer duidelijkheid krijgt ten aanzien van de keuze tot het wel of niet hbo-rechten studeren.
Data bijeenkomsten
28 september 2023
12 oktober 2023
2 november 2023
23 november 2023
7 december 2023
14 december 2023
11 januari 2024
1 februari 2024
Campus Stappegoor, Gebouw P8
Professor Goossenslaan 1-01, Tilburg

Aanwezigheidsplicht
Het hbo voorbereidingsprogramma wordt op locatie gegeven. 100% aanwezigheid is een voorwaarde voor deelname.
Open Dag
16 maart 2024
Programma
Heb jij al een paar opleidingen in gedachten? Fijn! Dan is het tijd voor de volgende stap. Bezoek onze open dag en kom sfeer proeven, want of het écht klikt merk je het beste op onze campus. Onze studenten en docenten leiden je met plezier rond.
Onze open dag is op 16 maart, 2024.
Wil jij erbij zijn? Laat je gegevens achter en krijg als eerste bericht.
Meer weten over de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle
Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart.
Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.
Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.
Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.
Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.
Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.
Aanmelden doe je bij Studielink.
Voor Trend Research & Concept Creation in Lifestyle gebruik je onderstaande gegevens.
Aanmelden bij Studielink
Naam instelling | Fontys Hogescholen |
Plaats | Tilburg |
Opleiding | Bachelor Trend Research & Concept Creation in Lifestyle |