
Sneakpreview studieweek

Neem een kijkje in de agenda van Rick, tweedejaars student bij Technische Bedrijfskunde. In deze week kun je samen met Rick lessen volgen, opdrachten maken en een kijkje nemen in zijn studentenleven. Zo krijg je een beeld of Technische Bedrijfskunde bij jou past!
"Technische Bedrijfskunde studeren in Eindhoven, is studeren in een technische omgeving met aandacht voor het menselijke aspect. Samen met mijn medestudenten, mijn groepsbegeleider en de vakdocenten leer ik om echte bedrijfsprocessen te veranderen."
Ben je (bijna) overtuigd van je keuze? Meld je dan voor een meeloopdag of proefstudeerdag. Superleuk en zo weet je zeker of dit de studie voor jou is.
Heb je vragen? Stel deze dan aan ons via voorlichtingtb@fontys.nl.
Opstarten met je projectcoach
Je start de week op in je projectgroep en gaat in overleg met je projectcoach. Die helpt de groep bij de aanpak van hun opdracht en in het verbeteren van de samenwerking onderling.
Opstarten met je projectcoach
Zie hier hoe Ricks‘ochtends naar school gaat en met zijn groepje heeft afgesproken.
Zelfstandige voorbereidingstijd
Workshop en aan de slag met je projectgroep
Bij ons leer je over bedrijfsprocessen.
Workshop en aan de slag met je projectgroep
Omdat studenten voor hun opdracht een grondvorm moeten maken, krijgen ze hier uitleg over. Ze oefenen met een stoel en krijgen een voorbeelduitleg over pizza’s zodat ze het daarna voor hun opdracht zelf kunnen doen!
Plannen
Studenten hebben een herkenbaar rooster. Hierdoor kunnen ze ook eigen activiteiten plannen zoals sporten, afspreken met vrienden en het hebben van een bijbaan.

Aan de slag in de werkplaats
Technisch Bedrijfskundigen voer je zelf geen productiewerk uit maar overzie je belangrijke processen in een bedrijf en kun je verbeteringen en veranderingen doorvoeren.

Expert presentatie en aan de slag met je projectgroep
Naast kennis zijn vaardigheden heel belangrijk! Daarom is daar veel aandacht voor bij ons op de opleiding.
Expert presentatie en aan de slag met je projectgroep
Denk bijvoorbeeld aan de vaardigheid van professioneel presenteren en rapporteren. Als je dit goed kan, dan komt je boodschap / advies veel beter over.
Een expertdocent legt uit wat belangrijk is om te doen en daarna gaan studenten oefenen met de groep.
Een expertdocent legt uit wat belangrijk is om te doen en daarna gaan studenten oefenen met de groep.
Sporten bij het SSCE
In gesprek met onze projectcoach
Met mijn projectgroep bespreken we met onze coach hoe de week is geweest.
In gesprek met onze projectcoach
Wat hebben we aan de onderwijsactiviteiten van de afgelopen dagen gehad? hebben we goed aan de projectopdracht kunnen werken? Na het gesprek maak ik met de groep nog een deelopdracht af en overleggen we over gerichte vervolgafspraken voor de week.
Studentcoach
Met je studentcoach bespreek je hoe het gaat op de opleiding en welke keuzes je nog zou willen maken tijdens de opleiding.
Studentcoaching
Kijk je mee met Paul die zijn minor in het buitenland volgt?
Studentcoaching
Tijdens de opleiding leer je met verschillende mensen samenwerken. De opleiding is internationaal georiënteerd en biedt je kansen om in contact te komen met verschillende culturen. Paul zit voor zijn minor in Taiwan en loopt dagelijks tegen uitdagingen aan. Kun jij hem helpen met zijn uitdaging van vandaag? ;-)
(Werk)college
Tijd om flinke stappen te zetten aan de projectopdracht. Studenten sparren met elkaar en de docenten om de uitwerking van de opdracht zo goed mogelijk te krijgen!
2 minuten
Werken aan je portfolio
Om te laten zien dat je kennis en kunde beheerst werk je aan je portfolio. Hierin verzamel je bewijsstukken en kun je laten zien dat je je doelen van de onderwijsperiode heb gehaald.
Werken aan je portfolio

Borrelen bij 040
Tijd om bij te kletsen met mijn klasgenoten en de studievereniging.
Aan de slag in de simulatie
Het eerste half jaar leren studenten in nagebootste bedrijfsomgevingen. Dat noemen wij simulaties. Dit doen we zodat studenten op school de basis kunnen leren. In het tweede half jaar gaan studenten al aan de slag voor echte bedrijven!
Aan de slag in de simulatie
Tijd om het resultaat te presenteren! Natuurlijk hebben de docenten altijd een aantal kritische vragen klaar. Rick kreeg onder andere onderstaande vragen, denk jij ook mee?
- De klant wil zijn producten natuurlijk altijd zo snel mogelijk hebben. Nu is het leuk dat je meerdere soorten stoelen wilt leveren, maar hoe ga je er voor zorgen dat deze ook zo snel mogelijk bij de klant zijn?
- Deze klant-specifieke producten is goed gekozen. Alleen gebeurt het vaak dat al deze verschillende varianten op voorraad worden gelegd om de klant zo snel mogelijk van een stoel te voorzien. Deze voorraad kost geld en is niet efficiënt. Hoe ga je er voor zorgen dat de voorraad niet te groot wordt?
- Er zijn maar een aantal machines beschikbaar om de stoelen op te produceren. Hoe ga je er voor zorgen dat al deze verschillende varianten op deze machines geproduceerd kunnen worden?
- De vraag van de klanten zal niet altijd constant zijn. Misschien willen de klanten op een bepaald moment juist meer stoelen hebben dan op een ander moment. Hoe ga je op deze afwisseling in klantvraag inspelen? (HINT: Kijk eens naar het level-chase principe.)

Voortgangspresentatie met mijn projectgroep
Een uitgelezen kans om te laten zien wat jullie de afgelopen week allemaal hebben uitgewerkt èn te oefenen met professioneel presenteren!
2 minuten