Sprint naar content

Commerciële Economie

Commerciële Economie

Jouw Opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Tijdens je studie Commerciële Economie staat praktijk centraal: je werkt veel in teamverband, maar bent ook bezig met je eigen ontwikkeling. Je volgt lessen, zodat je langzaam maar zeker dé expert op het gebied van marketing en sales wordt.

Fontys studenten Commerciële Economie
  • Je krijgt vakken zoals marketing, consumentengedrag, economie, bedrijfseconomie en sales.

  • Je leert hoe je een goed onderzoek opzet en uitwerkt.

  • Je werkt aan skills zoals communiceren, presenteren en adviseren.

Opbouw van de komende vier jaar

In Eindhoven ben je in de eerste twee jaar van je studie ongeveer 20 uur per week op school. De resterende 20 uur besteed je aan je projectgroep of zelfstudie thuis. Na het tweede jaar loop je stage, volg je een minor en studeer je uiteindelijk af met een onderzoek bij een bedrijf. Vakken rond je af met tentamens.

Fontys Commerciële Economie studenten aan het werk
jaar 1
Eindhoven

Propedeusejaar

In het eerste jaar van je studie staan twee grote projecten centraal: het businessplan en het adviesplan. Daarnaast volg je lessen over marketing, communicatie, marktonderzoek en e-marketing.

Twee grote projecten: De projecten doe je samen met anderen. In het eerste half jaar bedenk je samen een creatief idee voor een bedrijf. Weet jij al wat er nodig is om succesvol producten te verkopen? Daarna ga je verder met een adviesplan voor een bedrijf dat je zelf uitzoekt.

Fontys Commerciële Economie studenten tijdens een brainstormsessie
jaar 2
Eindhoven

Verdieping

In het tweede jaar maak je kennis met vier afstudeerrichtingen:

  • Branding & Communication
  • Concept Design & Leisure
  • Digital & Data
  • Sales & Accountmanagement.

Je coach begeleidt je, zodat je ontdekt wat jij leuk vindt. In het tweede jaar kun je al stage lopen of een minor volgen. Naast je studie kun je tijdens het tweede jaar ook voor extra uitdaging kiezen door deel te nemen aan het Honours Programme.

Fontys Commerciële Economie studenten in overleg
jaar 3
Eindhoven

Stage & minor

Jaar 3 start met een half jaar stage of minor, afhankelijk van je keuze in het tweede jaar. Daarna kies je een afstudeerrichting. Waar je eerder een brede basis hebt gekregen, ga je je nu specialiseren in één van de vakgebieden. Je volgt vakken die bij jouw afstudeerrichting horen en werkt ook nu aan creatieve oplossingen voor echte bedrijven.

Fontys Commerciële Economie studenten tijdens een presentatie
jaar 4
Eindhoven

Afstuderen

Tijdens het vierde jaar verdiep je je kennis in jouw afstudeerrichting. Je wordt steeds zelfstandiger: je zoekt zelf opdrachten bij bedrijven of onderzoeksgroepen, waar je alleen of in kleine groepen aan werkt. Je bouwt daarmee een portfolio op en laat zien dat je alles in huis hebt om een succesvolle marketing- en salesprofessional te worden!

In het eerste jaar van de opleiding Commerciële Economie in Tilburg maak je kennis met het vakgebied van marketing en sales en bouw je een brede basis daarin op. Je start met het opbouwen van je portfolio, waarin je kennis toepast op echte praktijkopdrachten. In het tweede en derde jaar zit je steeds meer in de praktijk bij bedrijven die jou aanspreken. Zo ontdek je wie je bent, waar je talenten liggen en wat je leuk vindt. Na een minor gevolgd te hebben in jaar 3, studeer je in jaar 4 af door een heel jaar aan de slag te gaan bij een opdrachtgever en je portfolio te voltooien.

Fontys Commerciële Economie studenten in overleg
jaar 1
Tilburg

Propedeusejaar

Het eerste jaar maak je kennis met de theorie van marketing(communicatie), e-commerce, online marketing en sales. Je hebt een vast blokkenrooster. Op schooldagen heb je in de ochtend theorie-instructies, samenwerken met je projectgroep, persoonlijke coaching, gastcolleges en bedrijfsbezoeken. In de middag werk je zelfstandig of met je projectgroep door aan je portfolio. Op de roostervrije dag werk je samen met je projectgroep aan een praktijkopdracht bij een opdrachtgever.

Fontys Commerciële Economie studenten aan het werk
jaar 2
Tilburg

Verdieping

Dit jaar vergroot je je kennis op het gebied van marketing en sales. Dit doe je door te werken voor verschillende opdrachtgevers en echte producten op te leveren. Zo breid je je portfolio uit en ontdek je wat je leuk vindt en waar je interesses liggen.

Start je liever je eigen bedrijf? Ook dat kan. Je kiest je eigen route, zoekt zelf opdrachtgevers en kiest opdrachten die helemaal bij jouw interesses passen. Uiteraard word je begeleid door docenten. In jaar 3 kun je de minor Ondernemerschap volgen, om je kennis over het ondernemen verder te vergroten.

Fontys Commerciële Economie studenten in de les
jaar 3
Tilburg

Minor

In het derde jaar verdiep je je kennis en ga je meer dagen werken bij opdrachtgevers. Verder volg je een half jaar een minor binnen of buiten Fontys om je te ontwikkelen in een interessegebied naar keuze. Wil je graag naar het buitenland voor je minor? Ook dat is mogelijk!

Fontys Commerciële Economie studenten in overleg
jaar 4
Tilburg

Afstuderen

Dit jaar studeer je af. Bij een opdrachtgever naar keuze ga je een heel studiejaar aan de slag met een afstudeeropdracht. Tegelijkertijd ben je bezig met het afmaken van je portfolio. Aan het einde van deze studie geef je een presentatie. Dankzij je portfolio en vier jaar praktijkervaring ben je klaar voor de arbeidsmarkt.

Elk studiejaar bestaat uit twee semesters, ieder semester uit twee periodes. Vakken en projecten die in Venlo tijdens de opleiding Commerciële Economie aan bod komen zijn o.a. branding, online marketing, sales, marketingcommunicatie, marktonderzoek en consumentengedrag. Ook krijg je training in communicatievaardigheden. Hierbij moet je denken aan werken in teamverband, interviewen en presenteren.

Fontys Commerciële Economie studenten tijdens een les
jaar 1
Venlo

Propedeusejaar

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 8 uur projectwerk, inclusief begeleiding
  • 16 uur les: dit is maatwerk
  • 16 uur zelfstudie

Tijdens je eerste jaar krijg je de kans om je breed te oriënteren. Je leert waar in dit vakgebied je grootste kracht ligt. Veel projecten die je gaat doen zijn grensoverschrijdend, je gaat voor bedrijven in de grensregio aan de slag. Ook staat Venlo bekend om haar interculturele onderwijs, je ontmoet studenten en docenten uit verschillende culturen. Verder is er binnen de opleiding veel aandacht voor je Personal Professional Development (PPD) en komt het thema duurzaamheid vaker terug in het onderwijs. Overigens kun je deze opleiding in Venlo ook in het Engels volgen.

Fontys Commerciële Economie studenten in overleg
jaar 2
Venlo

Verdieping

Vanaf het tweede jaar verdiep je je verder in specifieke marketingvaardigheden, zoals online marketing, marktonderzoek en branding. Een leerzaam onderdeel in het tweede jaar is ook het project Startup Factory. Dit is een project waarbij je op een realistische manier gedurende tien maanden te maken krijgt met de uitdagingen van een onderneming. Je werkt samen met studenten van andere opleidingen. Zo leer je al vroeg om samen te werken met verschillende disciplines.

Fontys Commerciële Economie studenten aan het werk
jaar 3
Venlo

Stage & minor

In het derde jaar doe je nog meer praktijkervaring op. Een belangrijk deel van het jaar besteed je aan een stage. Je gaat 5 maanden lang aan de slag in het bedrijfsleven. Verder geef je via een minor richting aan je studie. Je volgt een specifiek lesprogramma of studeert 1 semester bij één van onze 125 partneruniversiteiten in het buitenland.

Fontys Commerciële Economie studenten in overleg
jaar 4
Venlo

Afstuderen

In het vierde studiejaar kan je kiezen uit verschillende marketingthema’s, zoals sport of eventmarketing. Tijdens je afstudeerfase ga je onder meer binnen een bedrijf een casus onderzoeken en uitwerken.

Ervaringen van studenten

Je leert hoe je een salesplan maakt of een marketingstrategie bedenkt, en ziet direct hoe dat in de praktijk werkt.

Calvin

Student Commerciële Economie Eindhoven

Wat ik fijn vind aan Commerciële Economie is dat je gelijk aan echte projecten werkt. Je leert hoe je een salesplan maakt of een marketingstrategie bedenkt, en ziet direct hoe dat in de praktijk werkt. Het voelt alsof je klaar wordt gestoomd voor het echte werk.

Zelf aan de slag gaan, vind ik het meest leerzaam

Pleun en Marit

Studenten Commerciële Economie

Pleun de Rooij en Marit Bekers

‘Zelf aan de slag gaan, vind ik het meest leerzaam’

Hoe kan een Tilburgse koffiebranderij zich onderscheiden van online concurrentie en de ideale particuliere klant bereiken? Dat is waar de My Business Challenge van Commerciële Economie-studenten Pleun de Rooij (24) en Marit Bekers (19) over gaat. Ze onderzoeken de ideale klant én maken een concurrentieanalyse. ‘Zo leren we meteen meer over verschillende branches en bedrijven. Dat is fijn voor de tijd die na onze studie volgt.’

Koffiebranderij Locals uit Tilburg brandt koffiebonen, verkoopt kwaliteitskoffie en geeft workshops en advies over de aanschaf en het onderhoud van machines. Het bedrijf werkte al eerder samen met Fontys. ‘Van klasgenoten hoorden we dat dit bedrijf heel betrokken is bij studenten en dat je veel contactmomenten hebt. Daarom besloten Marit en ik om daar eens koffie te drinken’, zegt Marit met een knipoog.

Ideale klantDe koffie smaakte het tweetal goed en de vraag van Koffiebranderij Locals was duidelijk. Pleun: ‘Ze bedienen nu vooral de zakelijke markt. Zo verkopen ze koffiebonen en apparaten aan bedrijven. De wens is om ook de particuliere klant te bereiken met hun assortiment. Aan ons de taak om te onderzoeken wie die ideale particuliere klant dan is en hoe ze die persoon kunnen bereiken.’ Door verschillende enquêtes weten Marit en Pleun inmiddels al meer. ‘De ideale klant is veel bezig met gezonde voeding en sport en actief op Instagram. Kleurgebruik en sfeerimpressies op een kanaal spreekt de ideale klant aan. We weten ook hoe diegene doorklikt naar de website en hoe we die persoon aanzetten tot aankoop.’

ConcurrentieanalyseMarit heeft zich vooral gefocust op de concurrenten. Wie zijn dat precies? En wat doen zij (anders) dan koffiebranderij Locals? ‘Het viel mij op dat alle concurrenten tools aanbieden voor espressomachines en merchandise, Locals zelf doet dat niet. Daar valt nog winst te behalen dus. Daarnaast merkte ik op dat Locals het heel goed doet op social media. Zo zijn ze als enige actief op LinkedIn bijvoorbeeld. Als ze hier nog meer tijd en energie insteken, dan kunnen zij nog meer uitblinken.’ Deze bevindingen verwerkt in een moodboard die we binnenkort aan hen presenteren.’

CompetentiesVoor Pleun was presenteren in het verleden een uitdaging, tegenwoordig draait ze haar hand daar niet meer voor om. ‘Tijdens My Business Challenge leren we niet door vaste lessen of toetsen, maar omdat we onze leerdoelen moeten behalen en we dus écht aan de slag gaan. In het begin vond ik deze vorm van leren spannend. Nu weet ik dat het juiste het beste werkt voor mij. Als ik zelf dingen moet onderzoeken of wil weten, dan onthoud ik het beter dan wanneer ik stof uit mijn hoofd moet leren voor een tentamen. Die informatie ben ik de dag erna alweer vergeten.’

ToekomstWat Pleun van de My Business Challenge opgestoken heeft? ‘Naast het doen van onderzoek naar de ideale klant, heb ik ook veel geleerd over het beheren van een social mediakanaal. Dat is meer dan alleen een foto plaatsen. Je moet kijken naar licht, kleurenpalet en een post schrijven die past bij het bedrijf.’ Na haar opleiding overweegt ze werk te zoeken op dit vlak. ‘Maar dan wel in een andere branche. Mode bijvoorbeeld.’ En Marit? ‘Ik zou het leuk vinden om later een eigen bedrijf op te zetten of een managementfunctie in de marketingwereld te vervullen. Deze opleiding is daarom een goed startpunt.’

Ik wil na mijn studie een eigen horecazaak starten

Marieke en Luuk

Studenten Commerciële Economie

Marieke Basten en Luuk Bloemist

‘Ik wil na mijn studie een eigen horecazaak starten’

Met welke challenge Commerciële Economie studenten Marieke Basten (18) en Luuk Bloemist (18) zich bezighouden bij Chocolaterie Friandries? Het vinden van minimaal vijf nieuwe verkooppunten voor de nieuwe bonbon-lijn. ‘Op dit moment verkoopt Friandries unieke smaken bonbons aan voornamelijk sterrenrestaurants, 5-sterren hotels en private labels’, legt Luuk uit. ‘De doelgroep is dus best specifiek. Met deze nieuwe lijn willen ze een meer toegankelijke markt aanboren, en dus een grotere doelgroep bereiken. Wij helpen hen daarbij.’

Hoe de twee te werk gaan? ‘We hebben een lijst opgesteld met ongeveer veertig mogelijke samenwerkingspartners’, vertelt Marieke. ‘Dat betekent bellen, bellen en nog eens bellen. Hierin is het vooral belangrijk om te ontdekken welke partijen écht geïnteresseerd zijn. Zo scheiden we het kaf van het koren en blijven er uiteindelijk vijf goede samenwerkingspartners over.’

Maar dat is niet het enige vraagstuk waar ze zich mee bezighouden. Luuk: ‘We doen ook interne en externe analyses. Zo komen we erachter hoe het bedrijf én de markt in elkaar zitten.’

WerkervaringDoor de My Business Challenge doen Luuk en Marieke al veel ervaring op in het werkveld. Marieke: ‘Op deze manier kom ik erachter wat ik écht leuk vind. En als ik daar eenmaal achter ben, dan heb ik deze opleiding de mogelijkheid om me hier verder in te specialiseren.’ Luuk: ‘Soms bieden ze studenten al een baan aan. De My Business Challenge zorgt ervoor dat je een netwerk opbouwt en leer je alle ins en outs van het werkveld terwijl je nog op school zit.’

ToekomstDe toekomstdroom van Luuk? Dat is een eigen horecazaak. ‘Ik ben me nu al veel aan het oriënteren. Tijdens mijn studie kan ik onderzoeken wat voor horecagelegenheid dat moet zijn en hoe ik een goede start kan maken. Daarom doe ik de challenges, stages en bijbaan in de horecasector.’ Voor Marieke is het nog niet helemaal duidelijk wat haar toekomstige baan gaat zijn, maar ze weet wél waar haar interesse ligt. ‘Het liefst werk ik in de modesector. Gelukkig heb ik nog een aantal jaar om te onderzoeken wat voor econoom ik graag wil zijn.’

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Commerciële Economie

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Commerciële Economie

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.