Sprint naar content

Marketingmodellen herzien: van 4 P's naar 4 GPT's

  • 1 dag
  • 26-09-2025
  • Venlo
  • kosten afhankelijk van datum

Over de Masterclass

Een kennissessie voor marketeers die de brug willen slaan tussen bewezen modellen en de realiteit van AI en data.

De marketingwereld is in beweging. Klassieke modellen zoals de 4 P’s, AIDA en Cialdini’s beïnvloedingsprincipes blijven waardevol, maar vragen om een frisse blik in een tijdperk van AI, automatisering en steeds veranderende klantverwachtingen. In deze praktische kennissessie frissen we eerst de theoretische kennis op en koppelen we hem daarna aan het huidige marketinglandschap met AI (GPT)-technologie als katalysator voor vernieuwing.

Deze sessie is bedoeld voor marketing- en communicatieprofessionals die:

  • Hun kennis willen opfrissen én verdiepen
  • Scherp willen zijn op wat werkt in de praktijk van vandaag
  • Klaar zijn om met een nieuwe blik naar hun eigen werk en keuzes te kijken.

Over Marieke van de Rakt
Marieke van de Rakt is docent (online) marketing bij Fontys Hogeschool, en daarnaast actief als ondernemer, investeerder en businesscoach bij Emilia Capital. Ze was eerder co-founder en CEO van het wereldwijd bekende bedrijf Yoast, maker van de populaire SEO-plugin voor WordPress met meer dan 13 miljoen gebruikers. In 2021 werd Yoast overgenomen door het Amerikaanse Newfold Digital.

Bij Emilia Capital investeert Marieke in veelbelovende tech-startups en bedrijven die opereren in de online markt. Ze heeft ruime ervaring op het gebied van marketing- en merkstrategie, contentontwikkeling, datagedreven besluitvorming en (internationale) teamontwikkeling. Als voormalig CEO weet zij bovendien uit eerste hand wat er komt kijken bij het bouwen van een merk, het werken met investeerders en het leiden van digitale groei.

In haar onderwijs en presentaties slaat Marieke de brug tussen academische kennis en praktijkervaring. Ze spreekt regelmatig op (inter)nationale congressen, waar ze vaak marketeers prikkelt om weer kritisch na te denken over de fundamenten van hun vak.

Praktische informatie:

Locatie: Fontys Hogeschool Venlo
Datum:
Vrijdag 26 september van 10:00 uur – 14:00 uur.
Tijd: 10.00 – 14.00 uur (inclusief lunch)
Investering
: € 299,-
Taal
: Nederlands (deze kennissessie wordt ook online in het Engels aangeboden, klik hier voor meer informatie)

 

Voor wie?

Of je nu werkt in een commerciële organisatie, bij de overheid of in het onderwijs: als je werkt in de marketing en/ of communicatie, dan is deze kennissessie wat voor jou.

 

 

Inhoud en opbouw

We starten met een frisse blik op klassieke marketingmodellen zoals de 4 P’s, AIDA, de marketingfunnel en Cialdini’s overtuigingsprincipes. Wat zeggen deze modellen je nog in 2025? Welke onderdelen zijn achterhaald, welke juist verrassend actueel? We koppelen theorie direct aan voorbeelden uit de praktijk.
Nieuwe ontwikkelingen en trends zoals AI, automatisering en veranderend consumentengedrag hebben een grote impact op het marketingvak. In deze sessie bespreken we hoe deze ontwikkelingen de toepassing van marketingmodellen beïnvloeden – en in sommige gevallen zelfs overbodig maken. We staan stil bij de lessen die we kunnen trekken uit AI-technologie en bij de invloed van veranderende wet- en regelgeving, zoals de EU AI Act, de AVG/GDPR en de European Accessibility Act. Daarnaast verkennen we hoe duurzaamheid, promptgedreven creativiteit en nieuwe vormen van klantinteractie vragen om een frisse blik op onze aanpak.
In het middagdeel werken we praktisch: welke valkuilen zien we vaak in de toepassing van modellen? Denk aan de juiste balans tussen KPI/ data-driven marketing en brand-marketing. En het evenwicht tussen focus op het product en te weinig op het klantprobleem. Aan de hand van concrete opdrachten pas je inzichten direct toe op jouw eigen marketingpraktijk. Verwacht geen theorie alleen, maar scherpe feedback, peer review en ideeën die je morgen kunt gebruiken.
 
 

Praktische info

Niveau
Cursus
Kosten
kosten afhankelijk van datum
Studieduur
1 dag
Startmoment(en)
26-09-2025

Wil je graag meer informatie over deze cursus? Dat kan.
Stuur een mail naar de opleiding via onderstaande contactgegevens. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

Bekijk hier of dat je in aanmerking komt voor een lening, beurs of andere subsidie regelingen.

Dit is een slechts een voorbeeldartikel in het MCE "Praktische info" bij "Redesign cursus/phbo".

Als redacteur kun je dit artikel eenvoudig kopiëren en dan geheel specifiek maken voor een opleiding of cursus. Dat werkt als volgt:

  • kopieer (dupliceer) dit artikel én geef jouw kopie meteen de juiste titel (b.v. "Accreditatie cursus XYZ" of welke andere titel jij ook kiest)
  • plaats daarin de gewenste tekst voor de cursus/opleidingen"en publiceer deze pagina
  • ·vHiermee verwijder je de gele arcering én de rode rand van jouw eigen (mce) artikel én heb je jouw eigen artikel.

in het MCE >> dit artikel (met de door jouw gekozen Titel) wordt daar nu correct getoond.

     

     

    Aanmelden

    Hieronder vind je de startdatum van deze cursus of opleiding en kun je je aanmelden.

    Startdata


    Wordt hier geen startdatum en aanmeldknop getoond?
    Dan is aanmelden op dit moment (nog) niet mogelijk.
    Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de cursus/opleiding. We helpen je graag verder!
    Alle contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

     

    Locaties en contact