
Real Life Challenge onderwijs bij FHSS
23 januari 2022
Student neemt zelf regie in Real Life Challenge onderwijs
“ Wij geven geen onderwijs waarin 1 +1 altijd 2 is”
Leren doen we al lang niet meer enkel in schoolbanken, lezend uit een theorieboek. Onderwijs bij Fontys groeit en evalueert mee met de tijd. De nieuwbouw draagt daaraan bij: het faciliteert nieuwe onderwijsvormen zoals het Real Life Challenge onderwijs van FHSS. Daarover praten we met Lonneke Gerrits, voorzitter van de curriculumcommissie van FHSS.
In 2017 begon deze ontwikkeling van een ander type onderwijs al bij Fontys Hogeschool Sociale Studies: het Real Life Challenge (RLC) onderwijs werd geïntroduceerd. “Het komt erop neer dat RLC een onderwijsvisie is, waarbij we het belangrijk vinden om meer regie over het leren bij de student te leggen,” vertelt Lonneke Gerrits. Dat wordt gedaan op basis van zes principes:
- Real Life Challenge: beroepsvraagstukken waarin alle kennis en vaardigheden samenkomen.
- Ervaringsgericht leren: door activerende werkvormen in te zetten, leert de student hoe het is om te doen.
- Regie op eigen leerproces: De student neemt een actieve rol aan, consumeert niet alleen maar gaat actief op zoek naar informatie, theorie en kennis.
- Docent als coach en expert: Naast de begeleidende rol als coach, is het van belang dat de docent expertise heeft. Daarbij is het een meerwaarde dat de docent eigen ervaringen heeft en deelt met studenten, zodat er lessen geleerd worden die niet in boeken staan.
- Sharing community: Niet alleen binnen je eigen klas werken en leren, maar met het hele leerjaar, andere leerjaren, in de praktijk in professionele werkplaatsen en uitwisseling tussen docent en student.
- Rebelse wijsheid: Hoewel procedures en regelgeving belangrijk zijn, is het uiteindelijke doel altijd rechtdoen aan de cliënt. Dat vraagt soms om creativiteit en rebellie, met altijd de wijsheid in het achterhoofd.
Het RLC-onderwijs wordt niet in reguliere onderwijsruimten gegeven. Een belangrijk onderdeel is namelijk hoe dat onderwijs is vormgegeven: een grote groep studenten onder begeleiding van drie docenten. “Wij geven geen onderwijs waarin 1 +1 altijd 2 is,” aldus Gerrits. Doordat er drie docenten voor de groep staan, worden er soms ook drie verschillende ideeën gedeeld. Dat gebeurt in een workshopachtige samenkomst, die bestaat uit drie fases. Tijdens de input fase wordt er gezamenlijk opgestart, dat kan in de vorm van inspiratie, uitleg of een warming up. Daarna vindt de move fase plaats, waarin afwisselend in kleine of grotere groepen aan een opdracht gewerkt wordt. Tijdens de laatste fase, show, wordt gedeeld wat resultaten zijn en wat er geleerd is.
In gebouw TF zijn daar twee speciale RLC-lokalen voor gemaakt. Ze zijn groter dan een normale ruimte: er kunnen zo’n 50 tot 60 studenten terecht. Op die manier kan er een “sharing community” gecreëerd worden waarin studenten samen aan de slag gaan. “Door middel van een flexibele tussenwand kan de ruimte gesplitst worden, bijvoorbeeld tijdens de move fase,” aldus Gerrits. Dat gegeven is meegenomen in het prille begin van de nieuwbouw op campus Rachelsmolen: in eerste gesprekken en oriëntaties is duidelijk gemaakt dat er behoefte is aan meer dan alleen reguliere klaslokalen. Daar is gehoor aan gegeven in de vorm van zogenoemde CommunityXL ruimtes die in de nieuwe gebouwen zullen komen. Deze ruimtes zullen er voor verschillende groepsgroottes komen, met een maximum van 100 personen. Zo ligt de focus van de nieuwbouw op het faciliteren van nieuwe onderwijsvormen en heeft FHSS daar al een passende invulling voor.