

Versterken Feedbackgeletterdheid
In de opleidingsvisie van FHKE (Pabo en Master Leren en Innoveren) speelt het geven van effectieve feedback een cruciale rol. Feedback is belangrijk omdat het studenten helpt om zelf de regie over het leren te kunnen nemen. We merken echter dat met name startende studenten regelmatig moeite hebben om een actieve rol te nemen in het feedbackproces en feedback goed te verwerken.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Het project ‘Versterken Feedbackgeletterdheid’ is gericht op het versterken van feedbackgeletterdheid van studenten door co-creatie in leergemeenschappen. Feedbackgeletterdheid is het vermogen om feedback te geven, ontvangen en benutten, waardoor er (nog) meer kans op studiesucces ontstaat (Winstone & Carless, 2019). Via dit project vergroten we de feedbackgeletterdheid van onze startende studenten.
We werken daarbij in kleine professionele leergemeenschappen waarin docenten van de opleiding samen met studenten en werkveld op een onderzoeksmatige manier samenwerken aan een vraagstuk waar zij in de praktijk tegenaan lopen op het gebied van feedback. Zo richt een leergemeenschap zich op de vraag hoe je studenten kunt ondersteunen bij het formuleren van krachtige feedbackvragen, aan andere leergemeenschap richt zich op peerfeedback en weer een andere op het activeren van studenten in het feedbackproces. Aan de hand van een praktische ontwerpmethodiek werken de leergemeenschappen toe naar een evidence-informed ontwerp van een prototype van een tool.
In het eerste projectjaar ontwikkelden we met een kleine groep docenten en studenten een toolkit die moet bijdragen aan het versterken van de feedbackgeletterdheid.
De ontwikkelde tools worden momenteel ingezet in eerstejaars tutorgroepen, waarna ze worden aangepast en verder uitgewerkt in de professionele leergemeenschappen (PLG’s) van docenten en studenten. In jaar twee evalueren we de opbrengsten, waarna een laatste bijstellingsronde zal plaatsvinden. De toolbox wordt zowel binnen als buiten Fontys beschikbaar gesteld.
Projectdoelstelling
Het ontwikkelen van tools waarmee studenten en docenten de feedbackgeletterdheid kunnen versterken.
Periode
Het project loopt nog en met 2023.
Resultaten
We willen docenten handvatten geven om op een goede manier feedback te geven. Studenten willen we leren hoe ze op een goede manier van deze feedback gebruik kunnen maken. Het gebeurt nog te vaak dat feedback pas wordt gegeven of verwerkt aan het einde van een proces. Terwijl het juist zo belangrijk is om vanaf dag één feedback te geven en ontvangen. Met behulp van de toolbox helpen we docenten om in hun eigen modules het feedbackproces in het onderwijsontwerp te integreren.
Het uiteindelijke resultaat is een box met praktische tools die ertoe moet bijdragen dat er binnen de opleiding wordt nagedacht over het (her)ontwerp van feedbackprocessen die moeten leiden tot effectievere feedbackprocessen en actiever feedbackgedrag van studenten.
Team & partners
Betrokken werkveldpartners
Partnerschap Opleiden in de School.
Subsidieverstrekker
Comenius Senior Fellow en Nationaal Programma Onderwijs (NPO).
Projectleider
Henderijn Heldens.
Contact