Teaching and Learning International Survey

Goed onderwijs begint met goed toegeruste leraren. Het TALIS-onderzoek (Teaching and Learning International Survey) brengt de werk- en leeromgeving van scholen in kaart. TALIS daagt leraren en schoolleiders uit hun ervaringen te delen over onderwerpen die in Nederland bovenaan de agenda staan: werkdruk, werktevredenheid, professionalisering en begeleiding van (startende) leraren.

Wat houdt het project in?

Goed opgeleide en deskundige leraren vormen de sleutel voor kwalitatief hoogstaand onderwijs en goed presterende leerlingen. Maar zij kunnen dit niet alleen. Er is ook een professionele schoolorganisatie nodig die het leraarschap aantrekkelijk maakt. De werk- en leeromgeving van leraren in het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs staat centraal in de TALIS van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

TALIS geeft leraren en schoolleiders de kans zich uit te spreken over hun vak en hun school en levert door (internationale) vergelijkingen waardevolle inzichten op. Het unieke van dit project is dat het een internationaal onderzoek betreft, waardoor leraren en schoolleiders een goed beeld krijgen van waar ze staan internationaal gezien. Bovendien wordt dit onderzoek om de ongeveer zes jaar herhaald, waardoor ook zichtbaar wordt of er ontwikkeling is.

Projectdoelstelling

Met dit project willen we in kaart brengen hoe leraren en schoolleiders in Nederland hun werk ervaren en wat ze aan professionele ontwikkeling doen. Om een goed beeld te krijgen, bekeken vanuit een breed perspectief, benaderen we van elke school het voltallige team met de vraag of ze de lijst willen invullen.

2021-2025.

Resultaten

De website waarin we uitleggen wat de werk- en leeromgeving inhoudt, is live. We zijn druk bezig geweest met een pilot onder verschillende basisscholen en de onderbouw van scholen in het voortgezet onderwijs. Zij gaven ons feedback op de vragenlijsten, zodat we deze waar nodig nog duidelijker en relevanter konden maken. Ook hebben we gesproken over hoe we de mogelijkheid gebruiken om voor je eigen land specifieke thema’s aan de vragenlijst toe te voegen. Nu de vragenlijst in concept klaar is, zetten we deze uit als proef bij een aantal scholen. Pas volgend jaar volgt de verspreiding van de definitieve vragenlijst. In 2025 worden de resultaten verwacht. Die zullen gedeeld worden via factsheets, infographics, webinars en artikelen.

Team & partners

Subsidieverstrekker

Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Betrokken werkveldpartners

Universiteit van Amsterdam, Kohnstamm Instituut, I&O Research en IVA Onderwijs.

Projectleider

Marieke Buisman, Universiteit van Amsterdam en Kohnstamm Instituut.

Betrokken onderzoekers / lectoren

Monique Volman (Universiteit van Amsterdam FMG en Educational Sciences), Joost Jansen in de Wal (Universiteit van Amsterdam FMG en Educational Sciences), Isabelle Diepstraten (Fontys Hogeschool Kind en Educatie), Hans Mariën (IVA Onderwijs) en Robbert Zandvliet (I&O Research).

Foto van persoon

Dr. I. (Isabelle) Diepstraten