Sprint naar content
Project

De rol van schoolleider bij de schoolontwikkeling

De uitdagingen in het primair onderzoek nemen in rap tempo toe. Er spelen uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken en ook aan het lerarentekort lijkt voorlopig nog geen einde te komen. Om goede onderwijskwaliteit te realiseren in deze complexe situatie is het belangrijk dat leraren goed samen werken, leren en leiden. Aanleiding voor Marlon van de Put, kerndocent binnen de schoolleidersopleidingen van Fontys, om promotieonderzoek te doen naar de rol van de schoolleider bij de ontwikkeling van de school als lerende organisatie en gespreid leiderschap.

Wat houdt het onderzoek in?

Vanwege de vele uitdagingen in het basisonderwijs dien je als schoolteam goed na te denken hoe je gezamenlijk en systematisch te werk kunt gaan om de gewenste onderwijskwaliteit te realiseren. En hoe je hier vervolgens verantwoording over kunt afleggen. Steeds meer scholen kiezen ervoor om zich als een lerende organisatie of professionele leergemeenschap (PLG) te ontwikkelen. Daarbinnen onderzoeken leraren gezamenlijk, op een systematische manier, hun lespraktijken met het doel deze te versterken.

Het promotieonderzoek van Marlon van de Put vindt plaats op de Open Universiteit onder leiding van professor Marjan Vermeulen en lector Anje Ros. Het is onderverdeeld in vier deelstudies:

De eerste deelstudie richt zich op de rol van schoolleiders bij het ontwikkelen van de school als een professionele leergemeenschap. We onderzoeken daarbij welke interventies de schoolleiders uitzetten om die PLG-ontwikkeling te stimuleren. We zijn nieuwsgierig naar de mate waarin dat gedrag verschilt per ontwikkelstadium van de school als PLG. Ook kijken we hoe het gedrag van de schoolleiders door leraren wordt gepercipieerd.

Deelstudies 2, 3 en 4 richten zich op gespreid leiderschap, een belangrijk kenmerk van scholen die zich als PLG ontwikkelen. We onderzoeken verschillende stadia van gespreid leiderschap, welk gedrag schoolleiders hierbij laten zien, wat hun opvattingen over leiderschap zijn en hoe zij hun interventies afstemmen op de basisbehoeften van leraren. Ook willen we erachter komen met welke dillema’s schoolleiders te maken krijgen en hoe ze daarmee omgaan.

Projectdoelstelling

Een van de doelstellingen is om wetenschappelijke inzichten uit onze studies in professionaliseringsprogramma’s voor schoolleiders te verankeren en daarmee de beroepsgroep te versterken. Daarnaast beogen we het model van de school als PLG en gespreid leiderschap te verrijken door meer inzicht te verschaffen in specifiek gedrag van schoolleiders in verschillende fasen van ontwikkeling en hoe schoolleiders hierbij hun gedrag goed kunnen afstemmen op behoeften van leraren en de fase van ontwikkeling.

Looptijd van het project

2021-2027.

Resultaten

Het promotieonderzoek levert uiteindelijk vier wetenschappelijke publicaties op en acht praktijkpublicaties. Ook gaan we praktische handvatten voor schoolleiders en opleiders ontwikkelen die hen helpen bij een succesvolle ontwikkeling van gespreid leiderschap en de ontwikkeling van hun scholen als een PLG.

Team & partners

Projectleider

Marlon van de Put

Subsidieverstrekker

Fontys promotiebeurs

Betrokken onderzoekers/ lectoren

Anje Ros, Marjan Vermeulen.

Logo van de open universiteit

Foto van persoon

M. (Marlon) van de Put