

Docent-onderzoeker
Dr. E. (Esther) Havekes
Floreren betekent voor mij dat ik zelfvertrouwen heb in mijn werk en dat ik dit ook overbreng naar anderen in mijn omgeving. Als docent vind ik het belangrijk om studenten rust, vertrouwen en structuur te bieden. Ik besteed veel aandacht aan het scheppen van heldere kaders en duidelijkheid waar we naar toe werken.
Daarbij probeer ik bewust in te zetten op het vergroten van zelfvertrouwen. Ik
ben ervan overtuigd dat er dan pas ruimte is voor studenten om eigen
verantwoordelijkheid te kunnen nemen, eigenaarschap te kunnen tonen en, uiteindelijk, tot leren te kunnen komen. Op die momenten dat studenten vol zelfvertrouwen, als young professional, hun advies presenteren binnen de stage-organisatie, voel ik het sterkst dat ik echt van waarde ben als docent. Dan floreer ik.
Naast mijn rol als docent binnen het instituut HRM en TP ben ik twee dagen per week onderzoeker binnen het lectoraat Leren Floreren. Ik functioneer als inhoudelijk expert op
het gebied van de vragenlijst van de Startthermometer en ben nauw betrokken bij het valideren en door ontwikkelen van My Student Journey. Als socioloog heb ik een sterke betrokkenheid bij sociaal-maatschappelijke onderwerpen en heb ik een stevige achtergrond in kwantitatieve data-analyse.
Deze expertise wil ik graag inzetten door samen met onderzoekers van andere hbo- en mbo-instellingen brede verbanden te gaan ontdekken in de data van de Startthermometer en My Student Journey. Daarnaast kijk ik er erg naar uit om de lessen die we hieruit leren te delen met beleidsmedewerkers, onderwijsmanagers, docenten en uiteraard studenten.