Sprint naar content

Congres Versterk de student

In onze constant bewegende samenleving worden vaardigheden als zelfregie, autonomie en wendbaarheid steeds belangrijker. Onze studenten en scholieren hebben deze vaardigheden nodig om de juiste keuzes te maken op de juiste momenten, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen als mens en als beroepsprofessional. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar hoe kunnen wij hen hier concreet mee helpen? Zie jij het als een maatschappelijke uitdaging om studenten en/of scholieren te begeleiden in dat vormingsproces? Kom dan 17 november naar het congres Versterk de student en denk en doe mee!

Aanmelden

Het congres is bijna volgeboekt!

Programma

Na de opening gaan we meteen van start met een bijzondere keynote waarin we kennismaken met het nieuwste lectoraat van Fontys, Leren Floreren. Lector Evelyne Meens licht toe waarom aandacht voor levensvaardigheden in het onderwijs belangrijk is en hoe het nieuwe lectoraat hiermee aan de slag gaat. Na de keynote ga je aan de slag in twee door jou gekozen workshops, waarin je je samen met andere onderwijscollega's gaat verdiepen in het thema.
09:00-09:30Inloop
09:30-09:45Welkom en check-in
09:45-10:00Opening door Arian Steenbruggen, lid college van bestuur
10:00-10:45Keynote door Evelyne Meens, lector Leren Floreren, over levensvaardigheden in het onderwijs
11:00-11:45Workshop ronde 1
12:00-12:45Lunch
13:00-13:45Workshop ronde 2
14:00-15:00Explore café en afsluiting

Locatie

Het congres vindt plaats in de LocHal in Tilburg. De LocHal ligt op een centrale plek in Tilburg, pal achter het station. Makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer, de auto en fiets. 

Workshops

Sfeerafbeelding Fontys

Leren Kiezen

In deze workshop nemen Irene en Nadine je mee in de theorie én de praktijk van leren kiezen. Wat komt er allemaal kijken bij het maken van een keuze, wat zegt de theorie en de wetenschap hierover en hoe kun je studenten goed begeleiden bij het maken van keuzes?

Workshopleiders: Nadine van der Hart

Workshop Leren kiezen
Sfeerafbeelding Fontys

Hoe ondersteun je autonomie?

Hoe ondersteun je autonomie? Ben je benieuwd naar hoe je kunt begeleiden op een autonomie-ondersteunende manier? Wil je handvatten om de autonomie van de ander te respecteren of te vergroten om gezamenlijk tot een doel te komen? Kom naar deze workshop! We behandelen de achtergronden van autonomie-ondersteuning en het Aelterman-model, bieden praktische oefeningen en tijd voor discussie. Ga naar huis met direct toepasbare kennis en ervaring!

Workshopleider: Karen Schreurs

Transition Makers: Onderwijs in verandering

Werken aan levensvaardigheden met studenten? Van ‘Positive Reframing’ tot ‘Navigating Uncertainty’ en ‘Fostering Resilience’, in deze interactieve workshop leer je hoe je de Transition Makers Toolbox kunt inzetten om in jouw onderwijs op creatieve wijze aan de slag te gaan met de Inner Development Goals (IDG's) voor maatschappelijke verandering. Hier vind je meer informatie over de Transition Makers Toolbox.

Workshopleider: Belle Jansen (Universiteit van Amsterdam)

Sfeerafbeelding Fontys

Bildung in de praktijk

Versterk de student!? Hoe verhoudt zich dat tot bildung en doe je dat en hoe vindt dat plaats in de praktijk. In deze workshop maak je kennis met bildung en ervaar je dit ook zelf. Martijn van de PTH en Iris van Sociale Studies geven je een handreiking.

Workshopleiders: Martijn Derksen en Iris Middendorp

Sfeerafbeelding Fontys

My Student Journey

My Student Journey is een welzijnsscan, waardoor duidelijk wordt hoe de student zich voelt en hoe hij scoort op vlakken zoals motivatie, vitaliteit en zelfvertrouwen, waarvoor eventueel extra aandacht nodig is en hoe hij zich kan ontwikkelen op gebieden waarop dat gewenst is. De workshop heeft als doel deelnemers kennis te laten maken met My Student Journey als instrument en hen in staat te stellen om de tool inhoudelijk te verkennen. Bovendien willen we ruimte creëren om eigen inzichten en feedback te delen.

Dagdeel: middag
Workshopleider: Elke van Beek

Workshop My Student Journey
Sfeerafbeelding Fontys

Bokscoaching

In deze workshop wordt de psychologie achter het boksen besproken en waarom het tegenwoordig wordt ingezet met therapie en coaching. Het wordt een leuke combinatie van actieve oefeningen, theorie en zelfreflectie.

Dagdelen: ochtend en middag
Workshopleider: Luuk Henssen (Moveminds)

Lectoraat Leren Floreren

De weg naar floreren

In deze workshop krijg je uitleg over positieve psychologie en leer je ons spel "De weg naar floreren" toe te passen op een zelfgekozen casus. Wat houdt floreren voor jou in, wat helpt jou daar wel of niet bij en wat kun je doen om (meer) te floreren?

Dagdelen: ochtend en middag
Workshopleider: Annemieke van der Horst

Brede vaardigheden gezien vanuit de lerende mens, de professional en de innovator

We gaan in gesprek over brede vaardigheden in de context van het hoger onderwijs. Het netwerk brede vaardigheden benoemt drie perspectieven aan de hand waarvan instellingen en curriculumontwikkelaars brede vaardigheden kunnen inpassen. Het betreft de perspectieven van de lerende mens, de professional en de innovator. Tijdens deze workshop gaan we vanuit deze perspectieven in dialoog over manieren waarop men brede vaardigheden bevordert, wat daarin goed werkt en waar uitdagingen en kansen liggen.

Workshopleiders: Linette Bossen en Brechje Schouten

Workshop Brede vaardigheden
Sfeerafbeelding Fontys

Career Fitness Exploration Journey

De perfecte baan vind je niet, die creëer je. Dit is de underquote van de Career Fitness (Exploration) Journey. Hoe bereiden we jong volwassen voor op de loopbaan, als we weten dat banen flexibel en dynamisch zijn. Deze workshop belicht het belang van loopbaandenken en loopbaanvaardigheden, en laat deelnemers kennis maken met een praktische tool en diverse inzichten uit de Career Fitness Journey.

Workshopleider: Lars Veerhoff

Workshop en materialen Career Fitness Exploration Journey

Explore café

Aansluitend op de workshops is er een Explore café in de ruimte ‘Plein’ van de LocHal. Dit café is voor iedereen toegankelijk, ook voor wie niet de gehele dag bij het congres aanwezig kan zijn. Onder het genot van koffie/thee/fris en een hapje kun je rondlopen langs allerlei inspirerende initiatieven (binnen en buiten Fontys) op het gebied van ontwikkeling van levensvaardigheden bij studenten.

Deze vraag staat centraal: hoe versterk je loopbaan specifiek voor neurodiverse student? En is dat nodig? Lars Veerhoff gaat graag in gesprek vanuit zijn ervaring opgedaan in de Career Fitness Journey, het ondersteuningsprogramma Career Jumpstart voor studenten met afstand tot arbeidsmarkt en zijn promotie onderzoek naar de loopbaanontwikkeling van studenten met ASS. Stel je vragen en deel je eigen ervaringen/inzichten. Hoe kunnen we loopbaanbegeleiding optimaliseren vanuit een neurodiversiteitsperspectief?

Door: Lars Veerhoff (Fontys)

Sfeerafbeelding Fontys

In deze 'kampvuursessie' gaan we samen in gesprek over de meerwaarde van (actief) buiten (in de natuur) zijn voor het welbevinden van studenten. Welke kennis en ervaringen hebben we binnen Fontys op dit gebied? Hoe kunnen we deze expertise breder inzetten binnen Fontys? Hoe draagt een groene campus hieraan bij? Deze en andere vragen bespreken we in een ontspannen setting tijdens deze sessie.

Door: Ellen Rohaan (Fontys)

Op naar een sticky campus! Vanuit het nationaal programma onderwijs (NPO) is de professionele leergemeenschap Bildung ontstaan ten behoeve van het welbevinden van de student. Hoe kunnen we studenten weer naar de campus krijgen en nog belangrijker; hoe houden we hen op de campus?

Door: Claudia van Werkhoven en Bas Raak (Fontys)

Versterk de student. Hoe verhoudt zich dit tot Bildung en hoe doe je dat? Op het Explore Cafe vind je collega's die graag hierover ervaringen uitwisselen. Daarnaast kunnen zij meer vertellen over wat Bildung eigenlijk is, waar je aan kunt denken en op welke manier(en) je kunt werken aan de brede vorming van studenten.

Door: Martijn Derksen en Iris Middendorp (Fontys)

Het programma Hybride Leeromgevingen binnen Fontys stimuleert de ontwikkeling van leeromgevingen waarin studenten, docenten en onderzoekers en werkveldpartners samen werken aan authentieke maatschappelijke vraagstukken. Binnen deze leeromgevingen zijn de rollen van studenten, docenten en werkveldpartners fluïde en leert en werkt iedereen samen aan complexe vraagstukken. Door écht samen te werken en te onderzoeken ervaren studenten hun maatschappelijke impact en hebben ze autonomie om zelf vanuit het talenten invulling te geven aan de activiteiten die ze ondernemen binnen een dergelijke leeromgeving. Bij deze stand krijg je zicht op de instrumenten en tools die worden ingezet om Hybride leeromgevingen te ontwikkelen.

Door: Janine Dobbelsteen (Fontys)

De Transition Makers Toolbox bevat kant-en-klare onderwijsmaterialen, van ‘Positive Reframing’ tot ‘Navigating Uncertainty’ en ‘Fostering Resilience’, gemaakt voor en door docenten die hun studenten de nodige vaardigheden willen aanleren om de changemakers van de toekomst te worden. Selecteer aan de hand van het Inner Development Goals-raamwerk het gewenste leerdoel en ontdek een creatieve onderwijsactiviteit met bijpassende toetsvorm. De aangeboden materialen zijn gemaakt in co-creatie met docenten van zeven hoger onderwijsinstellingen in Nederland en zijn voor iedereen gratis te downloaden, eventueel aan te passen aan de context en te gebruiken in het hoger onderwijs.

Niet alleen is de Transition Makers Toolbox een plek om geïnspireerd te worden en innovatieve les- en toetsmethodes te vinden, het biedt ook plek voor docenten om ideeën uit te wisselen en om advies te vragen rondom het vormgeven van maatschappelijke transities in onderwijs. Regelmatig worden gratis toegankelijke workshops en meet-ups georganiseerd. Daarmee is het een levendige community.

Via de website is ook de Transition Makers kaartenset te bestellen. De kaarten bevatten reflectieve vragen over innerlijke ontwikkeling - zoals de eigen normen en waarden, en persoonlijke ervaringen met vallen en opstaan bij tegenslagen – en kunnen in de klas worden gebruikt om het zelfbewustzijn en de zelfreflectie van leerlingen te bevorderen, of als startpunt voor interessante gesprekken met mededocenten ingezet worden.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom de Toolbox en uitgenodigd worden voor toekomstige evenementen? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief.

Door: Belle Jansen (Universiteit van Amsterdam), in samenwerking met alliantie EWUU (TU/E, WUR, UU EN UMC Utrecht)

Sfeerafbeelding Fontys

Elk moment in je week vormt je. Studie, sport, werk, uitgaan, online gamen en de stemwijzer invullen – allemaal contexten die je voeden en vormen. Veel daarvan blijft impliciet. In de werkvorm 'Hoe kleur jij je leven' verkennen creatieve praktijkonderzoekers uit het mbo wat het leven van studenten en professionals betekenisvol maakt. Het agora-model van René Gude was inspiratie en is doorontwikkeld voor het beroepsonderwijs. Dit is onderdeel van het project 'Betekenisvol Beroepsonderwijs met een Interlevensbeschouwelijk Karakter' en het Practoraat Brede Vorming; van Firda (mbo-school) en Onderwijs124 (netwerkorganisatie van onderzoekers en kunstenaars).

Door: Pieter Baay en Sanne van der Hulst (Onderwijs124)

Sfeerafbeelding Fontys

Krijg zicht op de inhoud van de training Coachen op autonomie, waarbij docenten worden versterkt in hun rol als coach door het inzetten op het ontwikkelen en verbeteren van de communicatie- en coachingsvaardigheden met behulp van concepten uit de transactionele analyse (TA). Aan de hand van nieuwe inzichten en eigen ervaringen wordt gewerkt aan het verbeteren van het contact, de communicatie en de relatie tussen student en professional. En uiteindelijk is de kwaliteit van de relatie de sleutel tot succes!

Nieuwsgierig geworden naar de training? Er is nog een aantal plekken beschikbaar. Hier vind je meer info en kun je je aanmelden.

Door: Imke van Wanrooij (TA academie)

Het doel van de motivatietraining is om studenten/leerlingen aan te leren om meer grip te krijgen op hun eigen motivatie. Dit alles voor gezondere motivatie waardoor het leerrendement toeneemt en mentale gezondheid verbetert. Dit wordt tijdens de training gedaan aan de hand van ervaringsgerichte oefeningen op basis verschillende theoriëen omtrent motivatie, doelen stelllen, mindset en aanleren van nieuwe gewoontes. De motivatietraining is dan ook leren door te doen én te ervaren. 

Door: Remy Soeters (Fontys)

We geven graag informatie over onze programma’s Get Real! 6 daagse of 10 daagse, waarin Bildung concreet wordt gemaakt. Het is een impactvol programma om te leren ‘begrijpend leven’ waarbij 4 gebieden centraal staan: mentale en fysieke gezondheid, relaties (ook de liefdesrelatie), werk/school en geld.

Door: Ingrid van Hest (Stichting Verwonderwijs)

Sfeerafbeelding Fontys

Fontys Helpt studenten tijdens hun studie met extra ondersteuning, praktische informatie, evenementen, communities en meer. Fontys Helpt is dé plek waar studenten terecht kunnen met extra ondersteuningsvragen of twijfels. Of gewoon om zich te laten inspireren door wat er speelt bij Fontys en zich aan te sluiten bij de initiatieven die de student versterken.

Door: Kim Meijer Ricker (Fontys)

Waarom is zelfregie bij leren belangrijk? Wat is het verschil tussen zelfregulerend en zelfgestuurd leren? Wat zijn voorwaarden voor zelfregie, hoe ontwikkelen een gezamenlijke taal en wat zijn uitdagingen en dilemma's? We nemen je graag me in hoe we binnen Inholland hiermee bezig zijn.

Door: Reinder Smid (Hogeschool Inholland)

Bij de stand over het lectoraat Leren Floreren kun je meer informatie verwachten over de tools, producten en achtergrond van het lectoraat. Natuurlijk is er ook ruimte om eigen inzichten te delen.

My Student Journey is bedoeld om studenten inzicht te geven in hoe ze ervoor staan. Niet qua studieresultaten, maar qua persoonlijke groei en welbevinden. Door het invullen van een welzijnsscan, wordt duidelijk hoe de student zich voelt, hoe hij scoort op vlakken zoals motivatie, vitaliteit en zelfvertrouwen, waarvoor eventueel extra aandacht nodig is en hoe hij zich kan ontwikkelen op gebieden waarop dat gewenst is.

Eén van de praktische tools die uit de Community of Practice Autonomie ondersteuning is voortgekomen, is het dialoogkaartenspel over autonomie ondersteuning. Zowel in het onderwijs als in het werkende leven wordt steeds meer gevraagd om eigen regie en inbreng. Vanuit Fontys vinden we het belangrijk om studenten hier op voor te bereiden. Toch merken we dat dit zowel voor studenten als voor docenten soms nog een uitdaging kan zijn. Het kan lastig zijn om de juiste balans te vinden tussen het bieden van autonomie en het bieden van structuur, duidelijkheid en ondersteuning. Binnen de Community of Practice Autonomie ondersteuning wordt er met Fontys collega's gewerkt aan verschillende vraagstukken rondom autonomie (ondersteuning) in het onderwijs.

De weg naar floreren is een reflectieinstrument dat zowel individueel als in dialoog te gebruiken is. Met behulp van dit instrument wordt duidelijk hoe floreren er voor iemand uit ziet en hoe voor diegene krachtbronnen en copingstijlen een rol spelen bij het wel of niet komen tot floreren. Je kan de weg bewandelen door te inventariseren wat voor jou over het algemeen geldt, door je te richten op één specifieke situatie/context of door een bepaalde periode voor ogen te nemen.

Door: Elke van Beek, Karen Schreurs en Annemieke van der Horst (Fontys)

Binnen het lectoraat Designing the Future wordt onderzocht hoe we ons tot de toekomst verhouden en wat er nodig is om de toekomst vorm te geven, er wordt geëxperimenteerd met diverse werkvormen en gefocust op wat er leeft. De rozentuin is een dialoogvorm, de dialogen hebben mede geleid tot het formuleren van 3 fundamenten voor verandering waarover we graag de dialoog met jullie aangaan: ruimte scheppen voor betekenisvolle ontmoetingen, leren omgaan met het onbekende en durven kiezen voor wat ertoe doet.

Door: Stephanie Renders en Michelle de Bruijn-Meijer (Fontys)

De focus van Empower ligt op persoonlijke ontwikkeling en het leren maken van keuzes die bij een student passen. In dit programma leren studenten zichzelf (nog) beter kennen, ontdekken ze waar ze energie van krijgen, waar de passie en talenten liggen, zodat ze daarna gericht kunt zoeken naar een opleiding die daarbij past. Samen met jou kijken we deze dag, op een actieve manier, hoe we onze studenten die twijfels hebben over de studie, kunnen helpen.

Door: Céline Best (Fontys)