Eindhoven,
februari

Smeltkroes met hart voor innovaties

Slimmer Leven Challenge: van VR-bril tot tandenborstel

c42qkhyxaaak0bn.jpg

Een tandenborstel die saturatie en hartslag meet. Spelletjes waardoor kinderen het belang van bewegen en gezond eten inzien. Een bloeddrukmeter die het land doorreist. Een VirtualReality-bril waarmee je in een lichaam het effect kunt zien van hart- en vaatziektes. Een campagne om kinderen en hun ouders samen gezonder te laten koken. Een app om samen met anderen gezonder te eten en te bewegen. Dat zijn de zes winnaars van de kick-off van de Slimmer Leven Challenge.

Afgelopen vrijdag gingen ongeveer 200 studenten van Fontys, Summa College en TU/e in gecombineerde teams de strijd aan tijdens die kick-off. Met als opdracht: kom met een innovatieve oplossing voor de zorg voor hartpatiënten. De vierde editie van de Slimmer Leven Challenge heeft namelijk het hart als thema.
De Hartstichting, die daarom dit jaar bij het evenement met de drie onderwijsinstellingen samenwerkt, legde de teams drie vraagstukken voor: bewustwording van het risico van hart- en vaatziekten, stimuleren van een gezonde levensstijl bij hartpatiënten en verbeteringen van acute hulp bij hartfalen. Dagelijks overlijden in Nederland aan hart- en vaatziektes meer dan honderd mensen en worden meer dan duizend mensen in het ziekenhuis opgenomen. Elke oplossing die helpt is daarom welkom.

Succesformule
De smeltkroes van mbo'ers, hbo'ers en wo'ers bleek ook dit keer weer een succesformule. Los van de uiteenlopende, creatieve oplossingen waar de teams mee kwamen, bleek ook nu weer de toegevoegde waarde van de combinatie van individuen van verschillende opleidingsvormen. De teams kregen overigens ook ondersteuning van een dertigtal experts uit het bedrijfsleven.

Aan het eind van deze dag werden de ideeën met verve gepitcht en beoordeeld door een vakjury van vertegenwoordigers van de overheid, de zorgwereld, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. Die jury beoordeelde de ideeën vooral op originaliteit en op de vraag of het ook praktisch haalbaar is.
Bovenstaande zes zorginnovaties gaan nu door naar de volgende fase, waarin de teams drie maanden lang getraind en begeleid door experts uit het werkveld hun idee verder uitwerken. Uiteindelijk ligt er dan een businessplan, een plan om de innovatie op de markt uit te rollen en hebben zij de skills om hun innovatie te pitchen. De finale is op 16 mei, tijdens de Dutch Technology Week. Dan wordt bepaald welk team uiteindelijk de Slimmer Leven Challenge 2017 wint.

Auteur: Jan Ligthart