Eindhoven,
februari

Minister-President Mark Rutte bezoekt Fontys Expertisecentrum Gezondheidszorg & Technologie

fontys-bezoekmarkruttemetjoostvanhoofhooftegt.jpg

Op woensdag 25 februari bezocht minister-president Mark Rutte samen met gedeputeerde Bert Pauli en vertegenwoordigers van VVD Eindhoven, het Fontys Expertisecentrum Gezondheidszorg & Technologie (EGT). Zij spraken met bestuurders, docenten, studenten en partners van het EGT over de bijdrage die dit expertisecentrum levert aan het verhogen van de kwaliteit van leven en zorg.

EGT
Naast Fontysmedewerkers die vanuit verschillende opleidingen betrokken zijn bij Fontys EGT, waren ook partners van EGT aanwezig, o.a. Vitalis (WoonZorg Groep), Acknowledge (ICT) en Actiaal (woonzorgtechnologie).Na een korte algemene toelichting op Fontys door bestuursvoorzitter Nienke Meijer, ging Joost van Hoof, hoofd EGT, in op de doelstelling van EGT om zorg en technologie beter met elkaar te verbinden en langs die weg de kwaliteit van leven en zorg te verhogen. Binnen EGT wordt op een unieke manier multidisciplinair samengewerkt tussen Fontys opleidingen, TU/e, Summa, bedrijven en zorginstellingen. De partners hebben samen geïnvesteerd in EGT waardoor het expertisecentrum zonder overheidssubsidie tot stand is gekomen. Aankomende professionals moeten voorbereid worden op integratie van technologie en zorg. Fontys EGT draagt hieraan bij met onderwijs, onderzoek en innovatie. De leer- en werkomgeving is zeer uitdagend waarbij zowel docenten als studenten in elkaars keuken kijken: een student Psychologie leert bijvoorbeeld bloedprikken van een Verpleegkunde student om zo elkaars vakgebied te begrijpen.

Living lab EGT
Vervolgens kreeg het gezelschap in het living lab van EGT een toelichting door docent Geert Langereis .Naast het lab in het Fontysgebouw ontwikkelt EGT ook living labs op locatie, bijvoorbeeld in een verpleeghuis. Door in gesprek te gaan met ouderen onderzoeken de studenten hoe het ideale verpleeghuis eruit moet zien. In het living lab worden de ideeën verder uitgewerkt. Bijkomend voordeel voor de bewoners van het verpleeghuis is dat er studenten over de vloer komen: er ontstaat een levendige omgeving. Studenten Elle Verhoeven en Roy Schriek lieten de minister-president zien waar zij mee bezig zijn. Elle heeft mensen bezocht met dementie en naar aanleiding daarvan een Do It Yourself app ontwikkeld. Roy had robot Reeti speciaal voor dit bezoek geprogrammeerd: de robot - die door logopediestudenten gebruikt wordt in hun werk met kinderen -  heette de aanwezigen van harte welkom. Ook de Health Mirror, een interactieve spiegel voor revalidatie en fysiotherapeutische oefeningen, werd gedemonstreerd.

Joost van Hoof kijkt terug op een ontspannen en gezellige bijeenkomst met de minister-president en de andere gasten. "Er was veel ruimte voor interactie en vragen en ondanks de beperkte tijd hebben we de interdisciplinaire samenwerking met onze zorgpartners goed onder de aandacht kunnen brengen".