Eindhoven,

Fontys alumnus: Jindra van Schaijk

Van student tot eigen ster

jindradoeteswatanders.jpg

Een intensieve opleiding volgen, afstuderen, in musicals spelen, de tweede plaats halen tijdens K3 zoekt K3 en op het punt staan om een eigen show te geven. Fontys alumnus Jindra van Schaijk, Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) in Tilburg, deed dat allemaal. Dat Jindra talent heeft is niet te ontkennen, maar daar heeft ze wel hard voor moeten werken.

“Ik was nogal een ‘zesjes student’, ik had de meeste herkansingen van iedereen. Zelfs mijn propedeuse heb ik op het nippertje gehaald. Maar ik heb wel altijd keihard gewerkt om te komen waar ik nu ben.” De toelating tot de Dansacademie was zwaar voor Jindra. Ze had zich altijd meer gefocust op zang en spel, alhoewel dans voor haar niet iets onbekends was. Vanaf haar zevende was ze al bezig met dans, muziek en theater. Op haar tiende verhuisde ze naar Sint-Maarten waar ze veel met dans en muziek in aanraking kwam. Toen ze vijftien was kwam ze weer terug naar Nederland en maakte ze haar VWO af.

Geslaagd met haar VWO diploma trok Jindra naar FHK voor haar toelatingsproeven. “Je had een eerste ronde met dans, een tweede rond met spel en zang en de derde ronde was een eigen bedachte show. Vooral het dansgedeelte was erg zwaar omdat ik zelf niet technisch opgeleid was met dansen. Het zwaarste was vooral ook nog de fysieke proef daarna. Je spierkracht werd gemeten en daarna ook nog een sporttest bij het Sport Medisch Centrum. Het lijkt voor de buitenwereld allemaal heel simpel, maar de studie is gewoon een topsport.”

K3 zoekt K3
Jindra’s bekendheid in Nederland en België groeide explosief door haar deelname aan het tv-programma K3 zoekt K3. Haar strijd om de nieuwe Josje te worden strandde in de finale toen ze daar de tweede plaats behaalde. Maar ook dat ging niet erg gemakkelijk. “Alle positieve reacties waren heel fijn. Tijdens de audities waren mijn vrienden en familie ook erg enthousiast. Dat hielp enorm. Maar tijdens de show kreeg ik ook veel negatieve reacties voorgeschoteld. Ik zou bijvoorbeeld erg arrogant zijn of het om de verkeerde redenen doen. Dat viel best zwaar bij mij. Om mezelf te beschermen tegen al die reacties trok ik een muur op en was ik constant bezig met presteren. Ik heb de echte pijn niet toegelaten.”

Boze Kristel
Tijdens de bootcamp van het programma K3 zoekt K3 vraagt Kristel aan (onder andere) Jindra of ze ooit weleens een K3 show dvd heeft gezien. Wanneer het antwoord daarop nee is wordt Kristel heel boos. “De reactie was wel even schrikken. Ik zag de wedstrijd gewoon als werk. Een hartstikke leuke baan natuurlijk, maar wel gewoon werk. Als ik auditeer voor een show dan luister ik wat liedjes en lees ik de rolbeschrijving, maar ga ik niet alles wat er bestaat doorlezen of bekijken. Ik was tegelijkertijd ook bezig met de voorbereiding van een nieuwe show en speelde in ‘The Sound of Music’. Mensen vergeten dat het ook gewoon werk is. Ik was met veel met andere dingen bezig voordat het programma begon. En dan zo ontzettend afgevallen worden, dat hoort bij tv maken. Achteraf werd me verteld dat het allemaal wat groter werd gemaakt en dat snap ik, maar ik werd er wel ontzettend op nagekeken. En dat weet de kijker dan net weer niet.”

‘Jindra doet es wat anders’
Ondanks alle spotlights die continu op Jindra gericht staan, zowel tijdens K3 zoekt K3 als de musicals waar Jindra in speelt, vindt ze niet dat ze sterallures heeft. “Ik ben juist erg dankbaar dat ik de kans krijg om audities te mogen doen.” De Nederlandse is verrassend genoeg bekender in België dan in Nederland, wat vooral te danken is aan haar deelname aan K3 zoekt K3. De keuze om haar nieuwe show ‘Jindra doet es wat anders’ in België te doen is dan ook geen verrassende keuze. “In België keek bijna iedereen naar K3 zoekt K3. Hier in Nederland speelde dat wat minder. Ik hou mijn show ook in België, omdat ik me daar veilig voel. Het is allemaal wat kleinschaliger en intiemer dan in Nederland. Het voelt ook beetje als een tweede thuis. Ik voel me ook altijd wel beter in het zuiden dan in de Randstad.”

Alhoewel veel familie en vrienden van Jindra niet vinden dat haar eigen show ‘Jindra doet es wat anders’ ook echt iets anders is, richt Jindra zich juist op het Belgische publiek. “Mensen in België kennen me echt alleen maar van tv. De arrogante bitch, het meisje-meisje, de K3 liedjes. Maar mijn eigen show wordt heel persoonlijk, met mijn eigen nummers en eigen verhalen. Niks gemanipuleerd. Daarom ‘Jindra doet es wat anders’. Mensen die me kennen zeggen wel van: ‘Joh wat doe je anders dan?’, dan zeg ik dus dat het om mijn eigen nummers gaat. Met deze voorstelling wil ik mezelf echt laten zien zoals ik ben.”

Jindra’s leven is al erg turbulent geweest. Maar hoe ziet zij haar toekomst?
“Ik wil misschien verder gaan studeren. Echt dat singer-songwriter meer uitbreiden. Verder wil ik mijn eigen nummers verder uitwerken en in nog veel meer musicals spelen. Maar in ieder geval geen tv-programma’s meer.”

Auteur: Björn Rommens