Eindhoven ,
augustus

Denk Groter Prijs voor Track and Trace van bijen en Coaching bureau mentale gezondheid

dgp2016groepsfoto.jpg

De Fontys Denk Groter Prijs in de categorie studenten is uitgereikt aan een groep internationale studenten van Fontys Hogeschool Engineering. Zij voerden een project uit dat er voor zorgt dat bijen met tags op afstand in de gaten kunnen worden gehouden. In de categorie medewerkers ging de eerste prijs naar het initiatief van docente Nicole Ebben om in samenwerking met de Radboud Universiteit een Coaching bureau voor mentale gezondheid op te zetten. De prijzen, waaraan een geldbedrag van 3000 euro is verbonden, werden maandag door het College van Bestuur uitgereikt tijdens de officiële de opening van het studiejaar.

Volgens de jury is Track and Trace van bijen een BEEstachtig goed project dat een hoge aaibaarheidsfactor heeft en de Denk Groter gedachte goed verbeeld. Onderzoekers, ook internationaal is belangstelling getoond, kunnen met deze hard- en software, veel meer te weten komen over het gedrag van bijen. De jury stelt bovendien dat de studenten een bijdrage leveren aan een global challenge. Einstein zei het al: ”Als bijen uitsterven volgt de mens binnen vier jaar".

In de categorie studenten ging de tweede prijs (€ 2.000,-) naar Daisy Ambaum, Luc Drissen, Germaine op de Kamp en Nick Knoops van Fontys Hogeschool ICT. Hun inzending Siemie & Koko trok de aandacht van de jury als ‘de leukste begeleiders die kinderen helpen beter worden’. Siemie &Koko passen in de ontwikkelingen op het terrein van health. De derde prijs (€1.000,-) ging naar Teun Wiendels voor het door hem in cocreatie met groep 8 bedacht spel om het milieu te sparen en duurzaamheidsoplossingen te bedenken. Teun Wiendels is student van Fontys Hogeschool Kind en Educatie.

Coaching bureau mentale gezondheid
Het Coaching bureau Mentale Gezondheid, dat docente Nicole Ebben in samenwerking met het Radboud Sportcentrum realiseerde, richt zich op sporters en coaches/trainers die door middel van mentale vaardigheden hun prestaties willen verbeteren. Naast onderwijsdoeleinden draagt het project bij aan de ontwikkeling van ondernemerschap van studenten. Nicole Ebben heeft daarmee onderwijs en ondernemerschap extra betekenis gegeven en een innovatieve bijdrage geleverd door mentale gezondheid te integreren in een sportgerichte setting. Andere universitaire sportcentra hebben inmiddels ook belangstelling getoond. De impact van het succes op de maatschappij is voor de jury buitengewoon relevant en doorslaggevend om Nicole Ebben de eerste prijs toe te kennen.

In de categorie medewerkers ging de tweede prijs (€ 2.000,-) naar Lisette Zwerts voor haar inzending Sociaal Innovatie Centrum (SIC) Oisterwijk. Het SIC is een innovatief onderwijsconcept van Fontys Hogeschool HRMenP en heeft een rechtstreekse verbinding met een kleinschalige woonvoorziening voor mensen met geheugenproblematiek van zorgorganisatie Dagelijks-Leven in Oisterwijk. Studenten zijn in het centrum bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van sociale innovaties als antwoord op maatschappelijke vraagstukken of vragen vanuit organisaties en instellingen. De derde prijs (€1.000,-) werd gewonnen door Fontys Educational Designers. In multidisciplinaire groepen verbinden, delen en verdiepen zij zich in het sociale kapitaal van Fontys en zorgen zo voor positieve energie en beweging die ten goede komt aan iedereen die deel uitmaakt van het onderwijs.

Over de Denk Groter Prijs
De Denk Groter Prijs is bedoeld voor alle medewerkers en studenten van Fontys Hogescholen die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan het onderwijs van Fontys. Naast een geldbedrag bestaat de prijs uit een trofee, gemaakt door beeldend kunstenaar en docent aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Ton van der Vleuten.

Het juryrapport is beschikbaar als download bij dit bericht.

Auteur: Jessy Kouwenberg
Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.