
Fleur Zandvliet (Logopedie)
Fleur liep van september 2019 tot januari 2020 stage bij Libra Revalidatie & Audiologie, locatie Leijpark.
Een professionele werkplaats (PW) is een leerconcept waarbinnen praktijkleren plaatsvindt. Het belangrijkste kenmerk van een PW is de integratie van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk (Wieringa & Cremers, 2014). Je werkt samen aan praktijkgerichte onderzoeks- en/of innovatieprojecten waarbij grenzen van disciplines, structuren, sectoren en vormen van leren worden overbrugd (Cremers et al, 2014).
Een Professionele Werkplaats is een omgeving:
Deze grondbeginselen zijn voor Fontys Paramedisch een voorwaarde voor het ontstaan van PW’s met een krachtige leeromgeving, een krachtige werkomgeving, een krachtige zorgomgeving en continue aandacht voor innovatie en onderzoek.
Voor studenten in jaar 3, in voorbereiding op praktijkleren in jaar 4
Oktober | Oriënteren op kenmerken Professionele Werkplaatsen en het verschil met reguliere stage via website en de studiecoach
November | Inloopspreekuur voor algemene vragen over Professionele Werkplaatsen (in rooster)
December | Netwerken met Professionele Werkplaatsen organisaties: PW-markt (in rooster)
Januari | Verdiepen in Professionele Werkplaats organisaties (website)
Februari| Publicatie vacatures Professionele Werkplaatsen (portal). Binnen 14 dagen solliciteren op vacature
Maart | Sollicitatiegesprekken Professionele Werkplaatsen
April | Definitieve indeling Professionele Werkplaats (portal)
Studenten vertellen over hun stage-ervaringen binnen een Professionele Werkplaats.
Een professionele werkplaats bestaat uit een duurzaam samenwerkingsverband tussen Fontys en één publieke of private organisatie en is fysiek geplaatst binnen de beroepspraktijk. Hier leren en werken professionals, studenten, docenten en andere betrokkenen samen om de zorg te verbeteren. Het leren en onderzoekend samenwerken zorgt voor continue ontwikkeling binnen de beroepspraktijk. De PW is dé plek om te leren, omdat je als student samen met andere studenten, professionals en docenten én vanuit reflectie werkt aan de beste zorg voor de cliënt/patiënt en daarmee werkt aan innovatie in de omgeving waar het om draait: de authentieke zorgcontext.
Een krachtige leeromgeving is een omgeving waarin duidelijke interactie bestaat en wordt gestimuleerd tussen opleiden en werken. Er is sprake van werkend leren en lerend werken. Deze omgeving biedt een uitdaging voor zowel de studenten als de professionals van de betrokken organisaties. In een krachtige leeromgeving krijgen studenten de kans om te leren en nieuwe kansen te benutten. Met deskundige begeleiding op maat van zowel de opleiding als de organisatie. De professionals vinden leren een basisonderdeel van hun werk en staan open voor nieuwe ontwikkelingen. In een krachtige leeromgeving mogen fouten worden gemaakt.
Een student neemt in een krachtige leeromgeving een zelfregulerende houding aan. De rol van de zorgprofessional richt zich niet meer op de vorm van meester-gezel, maar werkt op basis van ‘critical compagnon’. Hierbij gaat het om het coachen van de student en staan gelijkwaardigheid en wederkerigheid centraal. In deze leeromgeving zijn de professionals ‘reflective practitioners’. De reflectie op de werkuitvoering en de werkinhoud is continu aanwezig. Het gaat om méér dan alleen kennis vergaren; het gaat ook om het ontwikkelen van competenties en de directe toepassing daarvan ten behoeve van (de zorg voor) de cliënt/patiënt.
Voortvloeiend uit een krachtige leer-, werk- en zorgomgeving is er binnen PW’s sprake van systematische en gestructureerde aandacht voor innovatie en (wetenschappelijk/praktijkgericht) onderzoek. Het richt zich op kennisontwikkeling, kennisdeling en kennisverspreiding.
Er vindt afstemming plaats met het lectoraat van FPH (Health Innovation and Technology) en de profileringsteams. Onderzoeks- en innovatieprojecten richten zich tenminste op een van de drie profileringsthema’s: Interprofessioneel Samenwerken, Zelfregie en/of Technologie in de Zorg. In een meerjarenbeleid worden samen met de organisatie speerpunten vastgesteld en vormgegeven. Studenten en professionals van betrokken organisaties participeren in innovatie- en onderzoeksprojecten binnen de opgestelde speerpunten. Meer weten over de doelen? Dat lees je hier.