Sprint naar content

2. Plannen maken

Stap 2: Plannen maken

Sfeerafbeelding Fontys

Als de verwachtingen helder zijn, denk je na over hoe je wil leren in deze onderwijseenheid. Je gaat na wat je al kunt laten zien, bijvoorbeeld van eerdere opdrachten, studies of ervaringen. Je denkt na over welke activiteiten je gaat ondernemen in relatie tot je leeruitkomsten, waar je dat doet en met wie.

Vervolgens leg je in een dynamisch leerplan vast hoe je gaat leren. Leren doe je samen met je medestudenten, docenten en begeleiders in het werkveld. Je gaat met elkaar in gesprek over je leerplan.

Wat als ik niet meteen ideeën heb over hoe ik ga leren?

Het is belangrijk om in gesprek te blijven met docenten, medestudenten en begeleiders in het werkveld. Zij kunnen meedenken en je inspireren en vertrouwen geven dat je leerplan past bij de onderwijseenheid.

  • Waar sta ik nu ten opzichte van de leeruitkomsten? Wat kan ik al laten zien? Heb ik bijvoorbeeld al een getuigschrift of certificaat?
  • Hoe ga ik leren?
  • Waar ga ik leren (binnen en buiten mijn opleiding)?
  • Wie heb ik daarbij nodig en met wie werk ik samen?
  • Wat kan ik van begeleiders in het werkveld, docenten en medestudenten verwachten, en zij van mij?
  • Op welke momenten is het zinvol om feedback op te halen?
  • Hoe leg ik dit vast in een dynamisch leerplan?
  • Past dat wat ik ga doen bij de leeruitkomsten die deze periode voor mij centraal staan?
Een dynamisch leerplan stel je op tijdens je onderwijseenheid en geeft je in grote lijnen houvast, maar biedt ook ruimte om bij te stellen. In een dynamisch leerplan leg je vast hoe je gaat leren.