Sprint naar content

Leraar Geschiedenis

Afbeelding van student Lerarenopleiding Geschiedenis

Leraar Geschiedenis

4 jaar
Nederlands
Hbo-bachelor
Voltijd
Tilburg
Sittard

Als geschiedenisleraar laat je leerlingen ontdekken hoe beelden over het verleden zijn ontstaan.

Hoe werkt aanmelden?

Deadline: 1 mei

Kennismaken?

Proefstuderen, open dagen en meer

Modern lesgeven over historische verbanden, van de prehistorie tot nu

Met de opleiding Leraar Geschiedenis leer je hoe mensen vroeger dachten en redeneerden. Zo kom jij tot historische kennis en meerdere perspectieven. Je gaat kritisch om met verhalen over het verleden. Je denkt na hoe het verleden de wereld van nu heeft bepaald. Je leert hierin inspirerend lesgeven.

Past de opleiding Leraar Geschiedenis bij jou?

  • Jij hebt passie voor geschiedenis.

    En wilt van betekenis zijn voor jongeren, met lessen die ze nooit meer vergeten.

  • Jagers en Boeren, Monniken en Ridders, Burgers en Stoommachines...

    Jij denkt na over de verbinding van gebeurtenissen en de invloed ervan op vandaag de dag.

  • Jij praat graag over de geschiedenis met de kennis van nu

    Je wilt leerlingen kritisch leren denken met respect voor de mening van anderen.

Bekijk ook deze opleidingen

1 vergelijkbare opleiding

Master of Business and Management

4 jaar s' Hertogenbosch

Ik wil de docent zijn die ik vroeger had gewild op school

Monica

​#Waarom heb je voor de opleiding Leraar Geschiedenis gekozen?“Heel eerlijk: ik heb ik er niet voor gekozen, ik ben er ‘letterlijk’ in gevallen. Voor de opleiding Journalistiek haalde ik in het eerste jaar te weinig studiepunten. Docent Geschiedenis was op dat moment mijn plan B, dus besloot ik daarvoor te gaan. Ik ben een verhalenverteller. In mijn vrije tijd schrijf ik graag gedichten. Dat past goed bij deze opleiding. Soms zeg ik weleens: als ik ooit verzeild raak in tijdreizen, dan weet ik hoe ik me moet gedragen!”

Wat is voor jou tot nu toe een hoogtepunt in je studie?

“Mijn deelname aan het BEES-traject (Bilingual English Education Stream) dat ik naast mijn studie kon volgen: het vak Geschiedenis in twee talen leren geven. In jaar twee en drie van de opleiding heb ik deze specialisatie gevolgd. In samenwerking met internationale studenten van het Erasmus. Er is geen tekort aan docenten Geschiedenis en daarom is het extra belangrijk om jezelf te onderscheiden. Tweetalig onderwijs is een opkomend fenomeen en met deze papieren kun je gemakkelijk instromen. Buiten dat leer je tijdens dit programma zoveel leuke mensen kennen. Ik heb nu zelfs een goede vriend in Zuid-Korea wonen, daar ben ik echt dankbaar voor!”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Ik ben een enorme ‘regeltante’. Soms moet de rem er zelfs even op, maar het brengt ook voordelen met zich mee. Tijdens een studieproject mochten we zelf een historische escaperoom ontwerpen. Via een kennis van mijn vader heb ik geregeld dat we onze escaperoom mochten tentoonstellen in een Tweede Wereldoorlog museum. Dat is zo goed uitgepakt: voor het project hebben we zelfs een tien gekregen! Dan ontdek je dat je van samenwerken zoveel kunt leren. Maar ook van het verdelen van taken voor zo’n project en het optimaal benutten van je eigen capaciteiten.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Ik wil de docent zijn die ik vroeger had gewild op school. Als ik terugdenk aan mijn Franse docent: ‘O wee’ als je je huiswerk niet bij je had, dan moest je zoveel strafwerk maken. Daar heb ik voor mijn gevoel nog steeds een trauma van. Nu komen leerlingen naar me toe en voel ik de angst als ze hun huiswerk niet hebben gemaakt. Als ik dan reageer: ‘Je krijgt geen straf, ik vergeet ook weleens wat’, dan zie je de opluchting in hun ogen. Ik ben verliefd geworden op het lesgeven: de reacties van leerlingen zijn zo mooi. Een voorbeeld: in de les wil ik dat ze Engels praten. In tijden van corona vertel ik ze dat ik allergisch ben voor de Nederlandse taal, daarvan ga ik niezen en hoesten. Ik vertelde een leerling dat ik haar ook wel de Nederlandse uitleg van iets wilde geven en ze schrok: ‘Nee, dan gaat u niezen en hoesten.’ Voor die reacties en de gezichtsuitdrukkingen erbij, daar doe je het voor!”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Als je het écht wilt, doe het gewoon! In studiejaar 1 is het echt even strijden: je leert theorie, theorie en nog meer theorie… Enerzijds denk je: ‘Ik geloof het wel’. Maar een ander moment, bijvoorbeeld tijdens het volgen van een leuke stage, is echt de kers op de taart. Ontdek met welke klassen jij een goede klik hebt, dan is er niets leuker dan als docent voor de klas staan.”

Ben jezelf!

Maud

Student Lerarenopleiding Geschiedenis Sittard

Toen de 23-jarige Maud Wilbrink na twee jaar stopte met haar opleiding Kunstgeschiedenis in Nijmegen, kwam ze na een periode op kamers weer bij haar ouders in Born wonen. Ze moest op zoek naar een nieuwe studie. Eén ding wist ze zeker: haar nieuwe opleiding moest aansluiten bij haar oude, want ze was niet gestopt vanwege het vak zelf. Ze had meer sturing nodig. Maud had slechts één open dag nodig om te beslissen dat ze naar Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) wilde voor de voltijdopleiding Leraar Geschiedenis.

“Tijdens de open dag in Sittard kwam ik mensen tegen die met hetzelfde enthousiasme over het vak geschiedenis kunnen vertellen. Kennis delen en de passie voor oudheid heeft me doen besluiten om bij FLOS te gaan studeren.” Maud koos de opleiding in eerste instantie vooral voor het vak geschiedenis. “Zou ik überhaupt wel geschikt zijn als docent? Mijn enthousiasme voor het vak nam de overhand en dus ben ik de lerarenopleiding gestart met het idee dat het wel goed zou komen. Achteraf gezien blijkt dat ik een goede keuze heb gemaakt.”

Saba

Het meest prettige aan de opleiding vindt Maud dat de school en de docenten veel rekening houden met haar als persoon. “Door de kleine klassen is er vanaf het eerste moment goed contact. Ik ben niet één van de vele studenten, er wordt juist gekeken naar wat de opleiding specifiek voor mij kan doen. Er wordt naar mij geluisterd als mens en student, iets wat ik heel erg waardeer.” Als Maud ergens mee zit, weet ze precies bij wie ze terecht kan. Toen ze na haar eerste jaar aangaf dat ze meer uitdaging zocht, werd er samen met een opleider gezocht naar mogelijkheden. “We kwamen uit bij een tweedejaarsstage in het buitenland, op een Engelstalige school in Saba.”

Behalve heel veel kennis en ervaring, heeft Maud ook veel nieuwe vrienden overgehouden aan de opleiding. “Het klinkt misschien cliché, maar het leukste aan de opleiding vind ik het contact met anderen. Je bouwt snel een vriendengroep op omdat de klas vrij klein is. Daarnaast doe je ook veel samen met andere opleidingen, zoals economie en aardrijkskunde. Je maakt excursies die niet alleen heel leerzaam, maar ook erg gezellig zijn. FLOS biedt een goede mix tussen studeren en student zijn. De opleiding is inhoudelijk sterk en je leert heel veel, maar er is ook ruimte voor plezier.”

Passie

De docenten en colleges vindt Maud in één woord top! “De docenten zijn stuk voor stuk gepassioneerd over hun eigen vakgebied en proberen dit ook op veel verschillende manieren over te dragen aan studenten. Hierdoor zijn de colleges erg gevarieerd. Omdat elke docent anders te werk gaat, leren we veel over de vakinhoud, maar tegelijkertijd ook over de didactische kant. Waar de een ons aan het werk zet met het analyseren van films en muziek, schrijven we bij de ander een artikel over filmgeschiedenis. We krijgen regelmatig mailtjes met aanraders voor films, series, lesmateriaal, tentoonstellingen, noem maar op. De docenten weten ook wel dat studeren niet altijd even spectaculair is, maar ze proberen er toch voor te zorgen dat ze ons op zoveel mogelijk manieren kennis laten maken met de stof.”

Maud als docente

“Ik ben een docente die in eerste instantie heel erg open en vrolijk is. Natuurlijk heeft iedereen wel eens mindere dagen, zowel leerlingen als docenten, maar ik probeer toch altijd de sfeer een beetje op te krikken in de klas. Ik wil iemand zijn die het ‘levendig’ maakt. Mezelf een beetje voor gek zetten, vind ik geen probleem. Als de leerlingen het leuk hebben, heb ik het ook leuk.”

Gouden tip

“Ben jezelf en ontwikkel je eigen soort doceerstijl. Ben jezelf en heb ook gewoon plezier. En vooral: ben jezelf, want leerlingen prikken dwars door je heen als je het niet bent.”

Afbeelding van student opleiding Leraar Geschiedenis
Jouw opleiding

Een duik in de geschiedenis én de wereld van het lesgeven

In de Lerarenopleiding Geschiedenis leer je de geschiedenis van binnen en buiten. Je krijgt inzichten over de verschillende perioden in de geschiedenis van onze wereld. En de verbanden tussen heden, verleden en toekomst. Daarnaast leer je alles over lesgeven in jouw vak en het managen van een klas.

Jouw opleiding

Wat ga je leren?

  • Vakmanschap: kennis van geschiedenis en vakdidactiek

    Boeiende en aansprekende lessen zorgen voor enthousiaste leerlingen.

  • Leraarschap: met zelfvertrouwen voor de klas

    Hoe sta je voor een groep, hoe ontwerp je lessen en beoordeel je op verschillende niveaus?

  • Meesterschap: kritisch denken, samenwerken en verbanden leggen

    Je helpt leerlingen om een eigen mening te vormen, met respect voor die van anderen.

Jouw opleiding

Hoe zien de komende 4 jaar eruit?

Tijdens de hbo-opleiding Leraar Geschiedenis werk je veel samen in verschillende groepen, ook met andere Mens en Maatschappij opleidingen. Je bestudeert het verleden ‘live’ met excursies. Door ieder jaar stage te lopen weet jij steeds beter wat voor leraar jij wilt zijn.

Leraar Geschiedenis vertelt enthousiast voor de klas
Jouw toekomst

Waar je ook werkt, jij brengt geschiedenis naar vandaag

Na de opleiding kun je aan de slag als tweedegraads leraar geschiedenis, burgerschap of mens & maatschappij. Je kunt ook doorstuderen voor je eerstegraads lesbevoegdheid. Ook buiten de klas zijn educatieve mogelijkheden. Misschien maak jij wel examens of werk je bij een museum.

Toelating & aanmelden

Toelatingseisen

  • Met een havo-, vwo-, of mbo-diploma (niveau 4) ben je direct toelaatbaar.

  • Heb je niet de juiste vooropleiding?

    Geen paniek! In sommige gevallen kun je alsnog worden toegelaten. Bekijk de volledige toelatingseisen voor alle mogelijkheden.

De campus

Bij Fontys beleef je de tijd van je leven en bouw je aan de toekomst

Ontdek onze campussen: mooie en goed uitgeruste studieruimtes, hippe koffiecorners en fijne campuspleinen. Alles voor groei en gezelligheid!

Kosten opleiding

Benieuwd wat deze opleiding kost?

Bereken je collegegeld eenvoudig met de collegegeldmeter. Naast collegegeld moet je ook rekening houden met andere kosten zoals studiemateriaal, een laptop en deelname aan de introductie. 

Collegegeld berekenen

Leraar Geschiedenis

Startdatum

September

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

4 jaar

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Voltijd

Locatie(s)

Tilburg, Sittard

Specificaties

Leraar Geschiedenis

Startdatum

September

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

4 jaar

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Voltijd

Locatie(s)

Tilburg, Sittard

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Geschiedenis

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei

    Deadline voor aanmelding

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

    Meer informatie over de Studiekeuzecheck
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 26 augustus 2024

    Purple introductieweek

  • 2 september

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei

    Deadline voor aanmelding

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

    Meer informatie over de Studiekeuzecheck
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 26 augustus 2024

    Purple introductieweek

  • 2 september

    Start eerste lesweek

Studiekeuze activiteiten

Kennismaken met Leraar Geschiedenis

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuze activiteiten.

Heb je een vraag?

We helpen je graag. We zijn bereikbaar op ma t/m vrij tussen 08:30 en 17:00 uur.

Stel je vraag aan de opleiding in Sittard

Stel je vraag aan de opleiding in Tilburg

Vragen die wij vaak krijgen

Per leslocatie kunnen veldwerk, excursies, projecten of samenwerkingen verschillen. De locatie in Sittard is kleinschaliger. In Tilburg is de campus groter. Wat je ook kiest, je krijgt een goede opleiding en wordt een bekwaam docent geschiedenis. Kom vooral sfeerproeven welke locatie bij jou past.

Ben je benieuwd wat een (tweedegraads) leraar geschiedenis verdient? Je wordt als beginnend docent ingeschaald in LB met doorgroei naar LC. Je inschaling hangt af van je taken en verantwoordelijkheden. Op de website van de Rijksoverheid vind je de bedragen.

De werkgelegenheid voor een docent geschiedenis hangt vaak af van de regio waar je wilt werken. Onze ervaring is dat afgestudeerde studenten over het algemeen een baan in het onderwijs vinden. Vaak mag je bij je stageschool blijven. Ook buiten het onderwijs zijn educatieve functies.

Met deze lerarenopleiding behaal je een tweedegraads lesbevoegdheid voor het schoolvak Geschiedenis. Dat wil zeggen dat je aan de slag kunt in de onderbouw van havo/vwo, in het vmbo, mbo of volwassenenonderwijs. Wil je ook aan de bovenbouw lesgeven? Dan kun je aansluitend de masteropleiding Leraar Geschiedenis doen.