Indrukwekkend programma rond 100 jaar conservatorium

Fotograaf: Zeno Fricker Fotograaf: Zeno Fricker

Tilburg, 18 december 2017  l  This article in English

De stad en provincie zullen weten dat het Conservatorium in Tilburg in 2018 precies 100 jaar bestaat. Onder de noemer FST100 vinden er vanaf januari tot en met september zo'n 130 concerten en drie festivals plaats.

Zusters van Onze Lieve Vrouw van het Cenakel. Fotograaf: A.C. Teuns Zusters van Onze Lieve Vrouw van het Cenakel. Fotograaf: A.C. Teuns

Honderd jaar geleden stapten twee leden van Koninklijke Liedertafel Souvenir des Montagnards, bekend van een nog altijd bestaande kamermuziekserie in Tilburg, naar de wethouder met het verzoek om een Conservatorium. "Met de 'Souvenir' werken we nu nog steeds intens samen", weet FHK-directeur departement Muziek Raf De Keninck. "Goed, de naam Conservatorium is dit studiejaar dan wel veranderd in Academy of Music and Performing Arts (AMPA). Maar uiteindelijk gaat het om een professionele muziekopleiding."

Met het programma van FST100 - een afkorting van FEEST, maar ook Fontys School Tilburg - wordt volgens Raf op alle mogelijke manieren naar verbindingen gezocht: "Met zalen in de provincie die we al dan niet kennen, maar ook met opleidingen hier in huis. Zoals met ArtCoDe-studenten, die in Visual Scores beelden maken op live kamermuziek. Dans participeert in een productie met muziekensemble Asko Schönberg."

Cadeau

Bij een eeuwfeest hoort natuurlijk een cadeau. Het jubileumjaar start daarom met 'Het Geschenk': een Steinway D-concertvleugel die FHK heeft aangeschaft. Deze wordt op 18 januari 'ritueel ingespeeld' door diverse pianisten. Op 24 januari vormt een concert uit de 'Souvenir-reeks' de officiële opening. "Daarvoor komt het Raschèr Saxophone Quartet, met AMPA-docent Andreas van Zoelen, naar de Concertzaal. We nodigen ook alle betrokkenen zoals oud-docenten uit, om met ons het glas te heffen", vertelt de directeur.

Het eerste festival vindt vrij snel daarna plaats. The Contemporary Music Days zijn vier dagen met enkel hedendaagse muziek en cross-overs naar dans en beeld. Dit moet een jaarlijkse traditie worden. Het grootste festival is van 28 mei tot en met 2 juni en opent met een dubbelconcert van Klang en Temko, twee minimal music-ensembles. Raf: "Zij gaan aan de slag met 20 gitaarstudenten van ons. Ook krijgen we de 94-jarige en wereldberoemde Amerikaanse pianist Menahem Pressler op bezoek, die een lezing, masterclass en concert geeft." Het jaarlijks Music & Research festival is in deze week geïntegreerd, met lezingen van internationale onderzoekers. Ook staat het eerdergenoemde Visual Scores op het programma. "De afsluiting is een werk van componist Mauricio Kagel, gemaakt voor variété en met medewerking van onze Circus-studenten."

Het slotfestival in september staat twee dagen in het teken van jazz. Dit speelt zich voor het FHK-gebouw af, in de Concertzaal, theater De NWE Vorst en in diverse cafés. Een werkgroep is al sinds de voorbije zomer met de organisatie van FST100 bezig.

Progressief

Het Brabants Conservatorium in Tilburg heeft volgens Raf altijd wel enige progressiviteit in zich  gehad. "De echte streng-in-de-leer-puristen heb je hier gewoon veel minder. Er is ruimte voor een open blik. Dat heeft ook de weg gebaand voor AMPA waarbij ensemblespel, interdisciplinariteit en internationalisering belangrijk zijn." Een afscheid van het oude Conservatorium wordt dit jubileum echter niet, zegt hij. "Sowieso tonen we respect voor het verleden. Maar we willen absoluut óók laten zien waar we staan."

Fotograaf: Bjorn Staps Fotograaf: Bjorn Staps

Het Tilburgs Conservatorium

Het Tilburgs Conservatorium ontstond in 1918, als onderdeel van de RK Leergangen. Vanaf 1929 had het een eigen onderkomen in een villa aan de Bosscheweg (nu Tivolistraat). In 1954 werd het de zelfstandige stichting Brabants Conservatorium en Muziekschool. In 1971 verhuisde het conservatorium naar het Cenakel, het voormalig klooster aan de Kempenbaan, samen met de Dansacademie. Vanaf 1984 kwam het conservatorium weer onder auspiciën van de Leergangen. In 1996 gingen de beide opleidingen, als onderdeel van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK), naar het kunstcluster aan de Bisschop Zwijsenstraat. Het conservatorium ging in 2017 verder als Academy of Music and Performing Arts (AMPA).

Bron: Regionaal Archief Tilburg