Eindhoven,
februari

Topsporters balanceren tussen studie én sport

Fontys Sporthogeschool Eindhoven 2

Als je naast je studie ook moet presteren voor je topsportcarrière, is het fijn als jouw studie en sport goed te combineren zijn. Een flexibele omgang in studielast is dan handig, om zo een goede balans tussen onderwijs en sport te vinden. Bij Fontys biedt de Topsportregeling uitkomst. Deze regeling biedt aan studenten, die door NOC*NSF erkend worden als topsport(talent), mogelijkheden om met bijzondere afspraken studie en topsport te combineren en zo hun talenten maximaal te ontplooien.

Het kabinet heeft besloten dat er met ingang van het komende studiejaar een aangepast studieadvies kan worden gegeven. Dat besluit moet nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden aangenomen. Onderwijsminister Van Engelshoven wil met het aanpassen van het bindend studieadvies in het eerste jaar topsportstudenten meer kansen te bieden om door te gaan met hun studie. Nu is het nog zo dat studenten die niet genoeg studiepunten in het eerste jaar halen, een bindend negatief studieadvies krijgen en moeten stoppen met de opleiding.

Fontys versus plan van de minister

Fontys heeft met haar Topsportregeling een soepele omgang voor topsportstudenten en -talenten, waarbij we in samenwerking met de student die balans tussen sport en studie proberen te zoeken. Het plan van de minister om het bindend studieadvies voor de topsportstudenten te versoepelen is iets wat al langer in onze regeling opgenomen staat. Topsportstudenten die, in tegensteling tot een reguliere student, een bindend negatief advies zouden ontvangen, krijgen in beginsel maximaal twee jaar de gelegenheid om een positief studieadvies te bemachtigen. De studenten die van de regeling gebruik maken doen dit niet zomaar. Er wordt van ze verwacht dat ze in samenspraak met hun topsportcoördinator een planning maken waarin de knelpunten naar voren komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het samenvallen van een tentamenweek met een wedstrijdweek of het samenvallen van een belangrijk college met een belangrijke training.

Topsportstudenten bij Fontys
Dat er veel waarde wordt gehecht aan het hebben van een Topsportregeling binnen Fontys valt ook wel op te maken uit de steun die de regeling krijgt van het College van Bestuur. Nienke Meijer, voorzitter van het CvB, onderschrijft dat. “Niemand moet onderschatten hoe zwaar de combinatie van studeren en sporten op topniveau is. Met deze regeling word je gehoord bij Fontys. Want als het alternatief is dat je geen studie kunt volgen, dan gaat er iets mis in Nederland. Waar mogelijk proberen we maatwerk te leveren bij het combineren van studeren en sporten.”
Van de gehele Topsportregeling maken binnen Fontys op het moment zo'n 170 studenten gebruik. Elk jaar houden we ook bij aan welke sporten onze studenten doen en welke opleiding zij volgen.

Benieuwd naar deze gegevens?
Hieronder vind je een aantal infographics op basis van gegevens per 1 oktober 2017.

Op onderstaande kaart kun je per Fontyslocatie en instituut zien hoeveel topsport(talenten) daar studeren. De kaart is interactief, dus beweeg je muis over de kaart om meer informatie te zien.

In onderstaande grafiek zie je, per locatie en per sport, hoe verschillend het palet aan sporten van onze topsportstudenten is. Ook deze kaart is interactief, dus beweeg je muis over de kaart om meer informatie te zien.

In onderstaande grafiek zie je per instelling hoeveel topsportstudenten zij in huis hebben. Ook deze kaart is interactief, dus beweeg je muis over de kaart om meer informatie te zien.

Zoals je ziet zijn al die topsportstudenten en -studenttalenten in bijna alle instituten vertegenwoordigd. Om in aanmerking te komen voor de Topsportregeling hoef je dus niet persé een sportgerichte studie te doen. Dat kan wel! Fontys heeft namelijk de opleiding Johan Cruyff Academy Tilburg (voorheen: Johan Cruyff University), die onderdeel uitmaakt van Fontys Economische Hogeschool Tilburg. Deze maatwerk opleiding is geheel gericht op studerende topsporters. Aan de Johan Cruyff Academy volg je de opleiding Sportmarketing, een leerroute van Commerciële Economie. Maar zoals je ziet kun je eigenlijk bij elk instituut terecht als je wilt sporten op topniveau én studeren!

Meer informatie
Op zoek naar meer informatie over studeren en sporten? Of wil je graag een afspraak maken met onze topsportcoördinator? Neem dan contact op met de Topsportcoördinator van Fontys Hogescholen (Dirma Eisenga) via e-mail: topsportbeleid@fontys.nl of telefoon: 08850 77723.

Auteur: Bjorn Rommens