april

Klokgebouw toneel voor Fontys Meet & Match 2024

Inspirerend succes met recordaantal bedrijven

Meet&Match_Andre

Op dinsdag 23 april was het weer een opwindende dag voor Fontysstudenten: het jaarlijkse evenement Meet & Match stond weer op de planning. De zesde editie van het evenement was groter dan ooit, met meer dan 220 bedrijven, een bedrijvenmarkt bestaande uit twee zalen, een demoplein in de buitenlucht gericht op de Automotive industrie, speeddates tussen bedrijven en studenten en een lezing door astronaut André Kuipers.

“We don’t do it because it’s easy, but because it’s hard.” Een quote van voormalig president van Amerika John F. Kennedy die het verhaal van ruimtevaarder André Kuipers goed samenvat. Tijdens zijn plenaire sessie nam hij het publiek mee door een verkorte geschiedenis van de ruimtevaart. Hij benadrukte de vele mogelijkheden die de ruimtevaartwetenschap mogelijk heeft gemaakt. Van zonne-energie tot het weerbericht en zelfs de welbekende reddingsdekens waar bijvoorbeeld marathonlopers mee opgewacht worden bij de finish. Kuipers benadrukte ook het belang van internationale samenwerking in de ruimtevaart. Een aspect waar de studenten in de toekomst ook mee te maken zullen krijgen, ongeacht hun vakgebied.

Internationale aanwezigheid op de bedrijvenmarkt
Dit factor was ook te merken op de bedrijvenmarkt, waar CERN, het bedrijf dat onderzoek doet naar elementaire deeltjes en ontstaan is vanuit Europese samenwerking, voor het eerst aanwezig was. “We doen er alles aan om deelnemende landen gelijkwaardig te vertegenwoordigen onder onze medewerkers”, vertelt Stephanie Truter van CERN. “Daarom zijn we op zoek naar Nederlandse studenten die op onze internationale campus stage komen lopen.” Volgens Wouter Koorn, die na zijn stage bij CERN in Zwitserland is blijven wonen en nu fulltime medewerker is van CERN, een unieke ervaring: “CERN heeft een heel internationaal karakter, waardoor je je er als buitenlandse student meteen thuis voelt.”

Meet&Match_speeddates

Focus op kwaliteit, niet op grootte
Medeorganisator van Meet & Match Mark Herman benadrukt dat, hoewel de deelname van internationale bedrijven welkom is, het doel van het evenement niet is om te groeien, maar om te verbeteren. “Centraal staan nog steeds de speeddates waarbij studenten en bedrijven met elkaar in gesprek gaan. De bedrijvenmarkt en de plenaire sessies bieden studenten de kans om contacten te leggen buiten de speeddates om.”

Het zijn dan ook de speeddate sessies waar Herman in de toekomst de meeste mogelijkheden ziet. “We maken de matches nu al heel bewust. Studenten worden gematcht aan bedrijven die bij hun profiel passen.” Dit profiel is onder andere gebaseerd op profiel, leerjaar en taal. “Het zou geweldig zijn als we in de toekomst ook studenten kunnen matchen op basis van factoren als vaardigheden en interessegebieden.”

Behoeften van de studenten
Veel studenten staan achter het idee van kwaliteit boven kwantiteit. “Er zijn heel veel bedrijven aanwezig, dus het kan voor studenten die op zoek zijn naar een stageplek best overweldigend zijn”, zeggen studenten Thomas Bosman en Freek van Kasteren. Zij hebben met hun studievereniging Innovum een plek ingericht waar studenten even rustig kunnen zitten om een kopje koffie te drinken. Ook helpen ze studenten in gesprek te gaan met de bedrijven. Dit doen ze onder andere met een bingokaart. “Studenten kunnen een stempel verzamelen bij bedrijven die bij onze studievereniging aangesloten zijn”, vertellen Thomas en Freek. “Als ze bij alle bedrijven langs zijn gegaan kunnen ze hun bingokaart bij ons inleveren en een prijs winnen.”

Hoewel Meet & Match groeit in het aantal bedrijven, locatie en programma, is het de voortdurende verbetering van de kwaliteit dat het evenement zo uniek maakt. Een laagdrempelige plek waar studenten hun toekomstige stageplek kunnen bemachtigen!

Auteur: Inge Joosten