april

Delegatie onderwijs naar Caribisch Nederland voor betere samenwerking

willemstad-906112_1280

Op uitnodiging van demissionair minister Dijkgraaf gaat een delegatie afgevaardigden vanuit mbo, hbo, universiteit, onderzoek en het ministerie op 8 april voor een kennismissie naar Caribisch Nederland. Bestuursvoorzitter Joep Houterman vertegenwoordigt daarbij Fontys.

Zij bezoeken in vijf dagen tijd de eilanden Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Aanleiding is het jaarlijkse Ministerieel Vierlandenoverleg OCW, waar de minister namens Europees en Caribisch Nederland, samen met Aruba, Curaçao en Sint Maarten afspraken maakt over Koninkrijksbrede samenwerkingen.

Dit gaat over actuele en urgente onderwerpen, zoals aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, kansengelijkheid, doorstroom naar vervolgonderwijs, studiesucces van Caribische studenten, behoud van kennis en toekomstperspectief voor onderzoek. Op de eilanden gaan ze in gesprek met onder meer afgevaardigden van overheden, onderwijsinstellingen van alle eilanden, en onderzoekers.

Caribische studenten bij Fontys
Jaarlijks komen zo’n honderd Caribische studenten voor een studie naar Fontys. De hogeschool zet zich in voor een goede aansluiting met de opleidingen van Fontys en ook om ervoor te zorgen dat deze studenten zich thuis voelen op de campus en in Nederland. In de praktijk blijkt dit nog best lastig. Er is een relatief hoge uitval onder deze studenten.

Fontys en de eilanden werken ook  samen aan professionaliseringsaanbod op de eilanden. Dit gebeurt samen met het  werkveld en onderwijsinstellingen. Zo wordt de minor ondernemerschap buitenland aangeboden aan studenten uit Suriname, de eilanden en (Europees) Nederland.  Deelnemers verblijven dan afwisselend in Suriname,  Nederland en Curaçao.

Lees ook de serie die onafhankelijk nieuwsplatform Bron maakte over de Caribische studenten bij Fontys.
De moeizame reis van de Antilliaanse student
De koude douche die de overgang naar Nederland is
De taal als enorm struikelblok
Moeilijk kiezen: een studie op 8.000 kilometer van huis