04
juli
2023
|
15:53
Europe/Amsterdam

‘Dankzij de master kon ik mijn onderwijsvisie omzetten naar concrete initiatieven’

Bjorn.Hillebrandt

Zelfsturende doorzetters die onderwijsvernieuwingen als een uitdaging zien: dat is de doelgroep van de Master Leren en Innoveren. Bjorn Hillebrandt (33) is docent en onderwijsadviseur bij vmbo- en mbo-instelling Yuverta. ‘Dankzij de master kon ik mijn onderwijsvisie omzetten naar concrete initiatieven, waar ook écht draagvlak voor is.’

 Vernieuwing is voor veel onderwijsprofessionals een spannend onderwerp. Hoe zie jij dat?
‘Ik werk inmiddels negen jaar bij Yuverta. Soms dacht ik: past deze plek nog bij me? Veel collega’s vertrokken om zich door te ontwikkelen, maar ik zoek juist binnen de muren van Yuverta naar mogelijkheden voor mijn vernieuwende ideeën. Die ruimte krijg ik gelukkig ook. Het volgen van de Master Leren en Innoveren was een eerste stap in die richting.’

 Inmiddels ben je al een tijd afgestudeerd. Noem eens een voorbeeld van een onderwijsvernieuwing waar jij je mee bezighoudt?
‘Binnen Yuverta ben ik een soort vliegende kiep. Wil de opleiding Bloemwerk vernieuwend onderwijs bieden, maar weten ze nog niet hoe? Dan loop ik een tijd mee, om die vernieuwingen mee vorm te geven. Maar ik denk bijvoorbeeld ook mee hoe we burgerschap binnen onze opleidingen kunnen integreren. Ik denk mee over wat collega’s op dát moment nodig hebben om verder te komen. Je kunt me zien als een gids. Soms maak ik een onderwijsontwerp, soms geef ik alleen een duwtje in de rug.’

 Welke vaardigheid zet jij het meeste in op dit vlak?
‘Ik stel veel vragen. Als je dat niet doet, krijg je ook niks terug. Soms moet ik brutaal zijn door enge vragen te stellen. Zoals” Wat gebeurt er als we dit niet doen? Of: wat speelt hier nou écht? Om tot vernieuwing te komen, mag het in de aanloop daar naartoe best schuren. Ik zie die fase als een elastiek: als je het te ver uitrekt, knapt het. Je moet dus een balans zien te vinden.’ 

Wat heeft de master toegevoegd aan de kennis die je al had? 
‘Veel onderwijsprofessionals gaan al weg voordat een verandering doorgevoerd is. Die vinden het leuk om te roepen wat nodig is, maar daarna moet nog een heel systeem opgetuigd worden om dat probleem op te lossen. Wat mij betreft gaat leren en innoveren hand in hand. Tijdens de master leerde ik om éérst te kijken naar welke opties er zijn, in plaats van meteen in te zoomen op dat wat we al kennen. Daarom vraag ik vaak aan mijn collega’s: waarom doen we dit op deze manier? Neem bijvoorbeeld kennistoetsen. We hebben ooit bedacht dat dat nodig is. Maar welke impact maak je dan op de langere termijn? Een opleiding behalen gaat ook over wie je als mens bent en hoe je je ontwikkelt, los van de standaard vakken die je aftikt.’

Bij de master staat ook een eigen innovatievraagstuk centraal. Wat was de jouwe?
‘Mijn vraagstuk ging over hoe we studenten nóg beter kunnen motiveren. Daar kwam onder andere het project Digital Nomads uit. Met studenten van allerlei opleidingen vertrokken we naar het buitenland. Deze reis ging via Praag, naar beneden over de Balkan om te eindigen in Tirana. Dat kan volgend jaar weer anders zijn. Overdag volgden studenten ‘gewoon’ hun lessen, via Teams. Maar in de avond ontdekten we de omgeving. Dat was ontzettend leerzaam voor ze. Opeens moesten ze zélf bepalen wat ze wilden zien en moesten regelen. Ook hun Engels ging met sprongen vooruit.’

 Wat is nog meer vernieuwend binnen het onderwijs van Yuverta, dankzij jou?
‘In de toekomst gaan we thematisch werken binnen Yuverta vmbo Den Bosch. Dit betekent dat we geen losse vakken meer hebben. De kennis en vaardigheden die leerlingen opdoen binnen bijvoorbeeld Nederlands, Biologie en Rekenen zijn dan verweven met elkaar. Hierbij vormt Burgerschap de rode draad en wordt LOB vormgegeven als instrumentarium om kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Leerlingen worden klaargestoomd voor de toekomst waar zij als autonome burgers kunnen leven en zich blijven ontwikkelen. Wij zijn nu twee jaar op weg en hebben eerst hard gewerkt aan de organisatiecultuur. Dit is namelijk nodig wanneer je onderwijs succesvol wilt veranderen. Vanaf september 2023 worden de eerste praktische stappen zichtbaar binnen ons onderwijs.’

Nieuwsgierig geworden?
Heb je vragen aan Bjorn over de ontwikkelingen die hij binnen Yuverta in gang heeft gezet, stel ze via de mail aan hem.  Wil je meer weten over deze master en hoe je draagvlak creëert voor innovatie in onderwijs, bekijk dan deze website.

 

Schrijver: Eveline Lamers