Hoe maken wij het verschil?
Lees de verhalen achter de quotes in deze PDF of vraag het boekje aan via Renske Nieuwpoort.
Wil je jouw collega ook vertellen hoe hij of zij het verschil maakt voor onze studenten? Stuur een (digitaal) kaartje!
Yma Garay
"Ik help studenten hun sterktes om te zetten in een merk. Want zelfkennis, daar draait het om.”
Bart Wernaart
"Ik probeer studenten op een humoristische manier zowel online als offline te betrekken bij het vak. Een student onthoudt absurde vergelijkingen echt veel beter.”
Nienke Meijer
"Studiesucces betekent voor mij student-succes. En Fontys faciliteert waar mogelijk.”
Jorik Arts
"Feedback is een nóg krachtiger instrument als het van studenten en docenten samen is.”
Jo Theunissen
"Talent alleen is niet voldoende, je zult ook moeten trainen. Zonder training had Tom Dumoulin de Giro ook niet gewonnen.”
Roy Mevissen
"Geef studenten vanaf het eerste jaar regie over hun eigen studie, juist dan doen ze het voor zichzelf.”
Janco Duijs en Guido Dilweg
"We geven studenten de kans om zichzelf naast het reguliere curriculum extra te ontwikkelen. Ze bepalen zelf hoe ze dat doen en wat ze daarbij nodig hebben. Dat werkt uitdagend én inspirerend.”
Mieke Jaspers
"Mijn manier om instituten te ondersteunen bij ‘omdenken’ is constructief, creatief en soms confronterend.”
Maaike Munnecom-Engelen
"Er zit zoveel potentie in vluchteling-studenten en het is fantastisch om een bijdrage te mogen leveren aan hun persoonlijke ontwikkeling.”
Maartje Heldoorn
"Bij een moeilijk studiemoment of liefdesverdriet kunnen studenten bij mij terecht. Voor koffie, maar vooral voor een luisterend oor.”
Hans Slaghuis
"Door middel van het analyseren van data en die transformeren naar kennis, kunnen we sturen op studiesucces.”
Irene Triebels
"Door bij de intake onze eigen studenten en mensen uit de beroepspraktijk te betrekken, kunnen we potentiële studenten een beter beeld van de opleiding geven.”
Maria Custers
"Onze Social Labs zijn super interessant omdat studenten, docenten en het werkveld daar écht samen optrekken.”
Rob Doorleijers
"Door mbo studenten het hbo daadwerkelijk te laten ervaren, kunnen ze beter een weloverwogen studiekeuze maken.”
Susan Beckers
"We durven buiten de bestaande kaders te organiseren, en bereiken juist daardoor echt resultaat. Studenten zijn er mega-enthousiast over.”
Kirsten Vieweger en Monique Vissers
"Als een docent beter voorbereid is op zijn les met behulp van IT voorzieningen, kan hij zich beter op de student focussen.”
Monique Hamers
"Altijd in gesprek blijven met je student, zeker bij langstudeerders.”
Martijn van Grootel
"Wat je leert meteen in de praktijk brengen, dát is de kracht van onze partnerships. Al vroeg in de studie brede ervaring opdoen in het toekomstige werkveld.”
Carolien Wijsman
"Elkaars praktijk door en door kennen, dat is de succesfactor. Onze studiecoaches zijn vaak op de basisscholen en de basisschoolcoaches vaak bij ons.”
Erdinç Saçan
"Ik vind Bildung in het onderwijs belangrijk, maar het moet natuurlijk géén preek zijn. Gewoon advies, uit eigen ervaring.”
Eveline Wouters
"Laat studenten iets met maatschappelijke relevantie doen. Niet alleen zijn ze er ontzettend trots op als ze het ‘voor het echie’ hebben gedaan, ze maken er ook betere keuzes door.”
Annemarie van den Broek
"Als de student zelf meer grip heeft op wie hij is en wat hij nodig heeft, neemt hij meer de regie in het leerproces.”
Berta Steeghs
"Ik stel me kwetsbaar op, omdat ik ook niet alles weet. Ik zit samen met studenten in één boot. We lossen écht samen problemen op.”
Theo van der Heide
"Ik probeer me in te leven in de student en flexibel te zijn met openingstijden van het gebouw. Een half uurtje extra repeteren kan misschien net het verschil maken.”
Adri Cornelissen
"Studenten leren het meest van elkaar, daar geef ik ze graag de gelegenheid voor.”
Mia van Rijsewijk
Mbo studenten maken een succesvollere start met hbo studentmentoren.”
Ine van de Rijt, Kim Hollants en Theo Otten
"Door studenten die dreigen vast te lopen, te koppelen aan studenten van andere opleidingen, zien we dat uitval verminderd is.”
Maria van der Heijden
"Met overzicht en structuur probeer ik rust te creëren in de stress die er kan zijn. De focus van een student moet bij de studie liggen. Niet bij geldzaken.”
Dirk Leijendeckers
"Geen vraag is voor ons te gek. Door onze open en toegankelijke opstelling voelen studenten zich snel op hun gemak. Zo kunnen we ze beter helpen.”
Marcel Brand
"Ik werk naast mijn baan als docent scheikunde in het voortgezet onderwijs, één dag in de week bij Fontys. Omdat ik zie dat de overgang naar het hbo soms lastig is, wil ik graag bij die overstap helpen.”
Yvette Esters
"Ik ben momenteel bezig met de implementatie van een tool waarmee inleveren, beoordelen en archiveren van documenten makkelijker wordt. Handig voor studenten en docenten.”
Ilse van der Pas
"Succesvolle initiatieven worden in het programma Studiesucces opgehaald in de organisatie en breed gedeeld.”
Klara Vloet
"Ken de échte uitdagingen van je studenten. En begeleid ze daar zo goed mogelijk in.”
Corien Harder
"Dat ik zelf uit het werkveld kom, wekt vertrouwen bij mijn studenten. Ik weet hoe het is om verpleegkundige te zijn.”
Ilja Posthumus en Mariëtte Zwarts
"De tijd nemen om studenten te coachen, brengt ze verder in hun persoonlijke ontwikkeling.”
Marcel Roosen
"Wij bieden studenten een combinatie van leren en daadwerkelijk bezig zijn met onze regio. Ze rennen net een stukje harder als ze met een actueel probleem aan de slag kunnen.”
Evelyne Meens
"Laat studenten eerst echt even landen na hun studiestart. Dan komt de rest, ik wil niet zeggen vanzelf maar méér vanzelf.”
Linda Gijsen
"Onze studenten hebben gezinnen en hypotheken. Houden veel ballen in de lucht. Het helpt als wij dat snappen en daar rekening mee houden.”
Lonneke Wilms-Wijnen
"Pas als je als docent het beste uit jezelf haalt, kun je dat ook bij studenten doen.”
Doreen Admiraal
"Soms moet je studenten helpen af te wijken van keuzes die ze aan het begin van hun studie maakten. Gaandeweg weten ze beter wat er van hen wordt verwacht en wat ze van zichzelf kunnen verwachten.”
Johan Bodd
"Samen sterk. Laat studenten met dezelfde achtergrond en doelen met elkaar samenwerken en elkaar ondersteunen.”
Toos de Wildt
"Iedereen moet gelijke studie- en ontwikkelingskansen krijgen. Durf als opleiding te leren hoe je dat out of the box kunt doen.”
Jacqueline Teunissen
"Experimenteer met klassensamenstellingen. Een goede mix kan bijdragen aan een motiverende en uitdagende leeromgeving.”
Cécile van den Boogaard
"Ik geef studenten mee: leiderschap betekent zelf doen, maar ook leren van andere leiders.”
Jos de Pater
"Natuurlijk zijn mijn studenten volwassen mensen, maar iedereen heeft af en toe hulp nodig. Daarbij werk ik praktisch: niet alle grote problemen in één keer. Stap voor stap.”
Fieke Geurts
"Studenten individueel coachen, op eigen tempo en niveau, leidt tot een betere ontwikkeling en een sterkere band tussen student en docent.”
Leoni Holleman
"Door nieuwe Caribische studenten te koppelen aan huidige, maak je de overstap minder groot. Studeren lukt dan ook beter.”
Jacques de Laat
"Oprechte interesse in je studenten tonen en authentiek contact maken. Dus ook je werkplek dichtbij studenten zodat je elkaar laagdrempelig kunt vinden.”