Eindhoven,
augustus

Fontys Road to Rio: The day after

De afgelopen twee weken hebben onze studenten keihard hun best gedaan op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Medailles zijn er helaas niet gewonnen, maar iedereen heeft mooie (persoonlijke) resultaten behaald.
Hieronder een overzicht:

Maarten Brzoskowski (Zwemmen):

Maarten zwom op 6 augustus de kwalificatieronde voor de 400m vrije slag. Hij werd daar 18e met een tijd van 3:48,00 en kon niet mee naar de finale. Op 9 augustus zwom Maarten samen met teamgenoten de kwalificatieronde 4x200m vrije slag estafette. In hun voorrondde werden ze 2e, maar in het totale klassement eindigde ze op de 8e plaats. Daarmee veroverden zij een finaleplaats. Die wedstrijd volgde 's nachts waarin ze met een tijd van 7:09,10 een 7e plek behaalden.

Uschi Freitag (Schoonspringen):

Uschi sprong op 12 augustus de voorronde voor de 3m plank individueel. Zij scoorde daar een puntenaantal van 317.10 waarmee ze een 11e plek veroverde. Daarmee mocht ze meespringen in de halve finale.
Die wedstrijd volgende een dag later waarbij Uschi 298.95 punten scoorde en met de 14e plek nét geen finaleplaats kon bemachtigen.

Bob de Voogd & Mink van der Weerden (Hockey):

Op 6,7,9,11 en 12 augustus speelden Bob en Mink samen met hun teamgenoten de poolwedstrijden tegen respectievelijk Argentinië (3-3), Ierland (5-0), Canada (7-0), India (2-1) en Duitsland (1-2). Daarmee stroomden zij door naar de kwartfinale op 14 augustus tegen Australië (4-0). De halve finale speelden de Nederlanders tegen België (1-3), waarbij ze zelf maar het Wilhemus zongen bij aanvang van de wedstrijd. De kans op goud of zilver was daarmee verspeeld voor TeamNL, maar brons was nog mogelijk. Die wedstrijd tegen Duitsland werd gespeeld op 18 augustus. Nederland verloor daar in de shoot-outs na een 1-1 wedstrijd en eindigde dus als 4e in het Olympisch klassement.

Jens Schuermans (Mountainbike):

Op 21 augustus racete Jens op zijn mountainbike gelijk al in de finale. Na een slopende race, die zo'n anderhalf uur duurde, eindigde Jens als 18e met een tijd van 1:39:30.

Geen medailles dus, maar wel hele knappe prestaties van onze Olympische studenten. Uschi Freitag en Maarten Brzoskowski zijn sinds 18 augustus al weer terug in Nederland. Tijdens een gesprek met Maarten gaf hij aan blij te zijn om weer in Nederland te zijn. Over zijn prestaties zei hij: "Ik ben trots op het feit dat ik op de Olympische Spelen stond en uiteindelijk ook op mijn prestaties daar. Natuurlijk wil ik altijd meer en mijn motivatie voor de Spelen in Tokyo is nu al goed!".
Ook Uschi was blij om weer thuis te zijn en kijkt uit naar een ontspannende vakantie. Bob, Mink en Jens komen van de week terug uit Rio.

Fontys is super trots op jullie allemaal en hoopt dat jullie ondanks alles genoten hebben van Rio, de Spelen en de opgedane ervaringen! Veel succes het komende studiejaar met trainen en/of (af)studeren!

Benieuwd naar de verhalen van onze studenten voordat ze naar Rio gingen?
Maarten Brzoskowski (zwemmen)
Uschi Freitag (schoonspringen)
Jens Schuermans (mountainbiken)
Bob de Voogd (hockey)